ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

بیوتین در رشد مو

آیا مصرف بیوتین در رشد مو واقعاً تأثیر دارد؟

فهرست محتوا

بیوتین یک ویتامین محلول در آب و یکی از ویتامین های گروه B است. همچنین به عنوان ویتامین H شناخته می شود. در این مقاله از داروخانه آنلاین ویتامین ث تاثیر مصرف بیوتین در رشد مو را می آموزید. بدن برای تبدیل برخی مواد مغذی به انرژی به بیوتین نیاز دارد. همچنین بیوتین نقش مهمی در سلامت مو، پوست و ناخن دارد.

اگر بیوتین کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار ریزش مو یا بثورات پوستی قرمز رنگ شوید. با این حال، کمبود بیوتین نادر است و در بیشتر موارد رژیم غذایی می تواند بیوتین روزانه مورد نیاز بدن را تأمین کند. با این وجود، بسیاری از افراد به امید داشتن مزایای بیشتر، مصرف بیوتین خود را افزایش می دهند. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بدانید چگونه بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، در مکمل بیوتین به دنبال چه مواردی باشید، عوارض جانبی احتمالی و موارد دیگر آن را بشناسید.

آنچه تحقیقات در مورد بیوتین و رشد مو می گویند

کراتین یک پروتئین اساسی است که مو، پوست و ناخن های شما را تشکیل می دهد. واضح است که بیوتین زیرساخت های کراتین بدن شما را بهبود می بخشد. اما فراتر از آن، محققان واقعاً مطمئن نیستند که نقش بیوتین در مراقبت از پوست یا مو چیست.

تحقیقات در مورد اثرات بیوتین بر رشد مو بسیار پراکنده است. تا به امروز ، تنها شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو کمک کند. به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2015، به زنانی که موهای کم پشتی داشتند، مکمل خوراکی پروتئین دریایی (MPS) حاوی بیوتین و سایر مواد یا قرص دارونما (بدون درمان فعال) دو بار در روز و به مدت 90 روز داده شد.

در شروع و پایان دوره مطالعه، تصاویر دیجیتالی از مناطق آسیب دیده در پوست سر گرفته شد. موهای هر شرکت کننده نیز شسته شده و هرگونه ریزش مو شمرده شدند. محققان دریافتند زنانی که مکمل خوراکی پروتئین دریایی مصرف کرده بودند، در مناطق تحت تأثیر ریزش مو رشد قابل توجهی داشته اند. همچنین ریزش موی کمتری داشتند. مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۲ توسط همین محققان انجام شده بود و همین نتایج را نشان داده بود. یعنی بعد از ۹۰ و ۱۸۰ روز، رویش و کیفیت موی افراد بهتر شده بود.

مصرف روزانه توصیه شده بیوتین

کمبود بیوتین نادر است، بنابراین سازمان غذا و دارو آمریکا میزان مشخص و توصیه شده‌ ای برای دریافت بیوتین ارائه نداده است. نیاز روزانه‌ هر فرد به بیوتین می‌ تواند بسته به سن، جنسیت و سلامت عمومی او متفاوت باشد. در عوض، متخصصان دستورالعمل های دوز زیر را توصیه می کنند. هر فرد 10 ساله یا بالاتر باید بین 30 تا 100 میکروگرم در روز دریافت کند. نوزادان و کودکان باید:

  • از زمان تولد تا 3 سالگی: 10 تا 20 میکروگرم
  • کودکان 4 تا 6 سال: 25 میکروگرم
  • بچه های 7 تا 10 سال: 30 میکروگرم

زنان باردار یا شیرده ممکن است به سطوح بالاتری از بیوتین نیاز داشته باشند. با پزشک خود در مورد مصرف روزانه مناسب خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد چگونگی افزایش ایمن دوز مصرفی برای ارائه حداکثر مزایا شما را راهنمایی کنند. می توانید میزان بیوتین توصیه شده خود را از طریق رژیم غذایی یا با مصرف مکمل بیوتین برآورده کنید.

مصرف روزانه توصیه شده بیوتین

غذاهای سرشار از بیوتین

احتمالاً مقدار توصیه شده روزانه بیوتین را از غذایی که می خورید دریافت می کنید. اما اگر می خواهید میزان مصرف خود را افزایش دهید، می توانید غذاهای سرشار از بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

این مواد غذایی شامل:

  • دل و جگر و…
  • زرده تخم مرغ
  • آجیل، مانند بادام، بادام زمینی و گردو
  • دانه های سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز
  • گل کلم
  • قارچ

گرما می تواند اثر بیوتین را کاهش دهد، بهتر است این مواد غذایی را خام مصرف کنید یا خیلی کم حرارت دهید. میزان بیوتین ممکن است از غذایی به غذا دیگر نیز متفاوت باشد، بنابراین حتماً اطلاعات تغذیه ای را در هر زمان ممکن بخوانید. این کار می تواند به شما کمک کند مواردی را که بیشترین میزان بیوتین را برای شما دارند انتخاب کنید.

مکمل های بیوتین

اگر فکر می کنید به اندازه کافی بیوتین از رژیم خود دریافت نمی کنید، یا قصد دارید دریافت بیوتین ‌تان را افزایش دهید، مکمل ها می توانند گزینه ی خوبی برای شما باشند. مکمل های بیوتین به صورت کپسول یا قرص بدون نسخه در دسترس هستند. می توانید در اینجا مجموعه ای عالی از مکمل های بیوتین را پیدا کنید. اگرچه سازمان غذا و دارو مکمل های غذایی را تنظیم می کند، اما باید بسته بندی را با دقت بخوانید و فقط از شرکت تولید کننده ای که به آن اعتماد دارید خرید کنید.

اکثر افراد می توانند از مکمل های بیوتین بدون هیچگونه اثر منفی استفاده کنند، اما عوارض جانبی زیر ممکن است برای برخی افراد اتفاق بیافتد:

  • حالت تهوع
  • گرفتگی
  • اسهال

ممکن است با مصرف مکمل همراه با غذا خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهید. مکمل ها برای همه مناسب نیستند، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد خطرات و مزایای احتمالی و همچنین دوز مناسب با شما صحبت کنند. همیشه باید اطلاعات مربوط به دوز را روی برچسب دنبال کنید، مگر اینکه پزشک خلاف آن دستور دهد.

سایر فواید بیوتین

هر چند تحقیقات بیشتری برای ارزیابی تأثیرات بیوتین بر رشد مو لازم است، اما فواید دیگری نیز دارد که شواهد علمی آن‌ها را ثابت کرده‌اند. به عنوان مثال، بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که از متابولیسم سالم پشتیبانی می کند. بیوتین گلوکز را از کربوهیدرات ها به انرژی بدن تبدیل کرده و به آمینو اسیدها در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک می کند.

همچنین به نظر می رسد که بیوتین:

  • التهاب را کاهش می دهد.
  • عملکرد ادراکی را تقویت می کند
  • به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک می کند
  • کلسترول خوب یا HDLرا افزایش داده و کلسترول بد یا LDL را کاهش می دهد.

سایر فواید بیوتین

خطرات و هشدارها

افزودن غذاهای سرشار از بیوتین به رژیم غذایی شما خطری ندارد. با این حال، همیشه باید قبل از افزودن یک مکمل جدید به برنامه غذایی خود، با پزشک خود مشورت کنید.

بیوتین هیچ تداخل شناخته شده ای ندارد، اما پزشک شما همچنان باید مصرف مکمل را در کنار سایر داروهایی که مصرف می کنید تأیید کند.

ضمنا پزشک شما با توجه به شرایط خاص خودتان، دوز مناسب را به شما پیشنهاد می‌ کند و از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه‌ تان می ‌سازد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، بنابراین هر گونه بیوتین اضافی در بدن از طریق ادرار خارج می شود. همین مسئله باعث می ‌شود احتمال عوارض ناشی از اوردوز بیوتین بسیار پایین بیاید.

اگر پس از افزایش مصرف بیوتین دچار بثورات پوستی غیر معمول یا غیر منتظره ای شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، این عوارض نشانه ای از مصرف بیش از حد بیوتین است.

پزشک شما موارد زیر را برای تایید مصرف بیش از حد بیوتین بررسی می کند:

  • پایین بودن سطح ویتامین C
  • پایین بودن سطح ویتامین B6
  • بالا بودن سطح قند خون
  • کاهش تولید انسولین

اگر پزشک شما تأیید کند که بیش از حد بیوتین دریافت می کنید، دوز توصیه شده شما را کاهش می دهد.

چقدر طول می کشد تا نتایج مصرف بیوتین را ببینید؟

اکثر افراد تا زمانی که مصرف خود را برای چندین ماه افزایش ندهند، هیچ مزیت قابل توجهی نخواهند دید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، بایدمصرفتان را به طور پیوسته ادامه دهید.

اگر مصرف خود را از طریق غذا افزایش می دهید، باید چندین ماه هر روز غذا‌های سرشار از بیوتین مصرف کنید تا بیوتین کافی برای تاثیر گذاری وارد بدن‌تان شود و تفاوت را احساس کنید.

اگر از مکمل استفاده می کنید، باید هر روز طبق دستور پزشک‌ تان آن را مصرف کنید.

مطالعات 2012 و 2015 نشان می دهند که نتایج مصرف بیوتین ممکن است در کمتر از 90 روز دیده شود.

این نتایج شامل افزایش رشد و درخشش بیشتر موهای شماست. به نظر می رسد که هرچه دوز بیشتری مصرف کنید، نتایج بهتری می گیرید.

کلام آخر

اگر دچار کم پشتی یا ریزش مو هستید، بیوتین ممکن است به رشد مجدد آن کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش مصرف بیوتین می تواند کیفیت کلی مو، از جمله ضخامت و درخشش را بهبود بخشد.

ممکن است بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت کرده باشید، بنابراین با پزشک خود در مورد بهترین گزینه صحبت کنید. آنها ممکن است برخی تغییرات غذایی یا مکمل بیوتین را توصیه کنند. حتماً از هرگونه دستورالعمل دوز مصرفی پیروی کنید. اگر هنگام مصرف مکمل بیوتین علائم غیرعادی مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کرده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر این مطلب برای‌تان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین زمان مصرف قرص بیوتین چه زمانی است؟ را هم مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید انواع محصولات ویتامین را به صورت آنلاین از داروخانه آنلاین ویتامین ث خریداری و درب منزل تحویل بگیرید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه