ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

بهترین زمان مصرف قرص زینک

بهترین زمان برای مصرف قرص زینک چه زمانی است؟

فهرست محتوا

استفاده از مکمل های غذایی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دلیل علمی آن هم می توان اینگونه بررسی نمود که به علت عدم وجود مواد مغذی نظیر ویتامین ها، املاح و مواد معدنی در محصولات کشاورزی و دامپروری علم چاره ای را برای این مشکل یافته است و آن هم رساندن یک یا چند ماده مغذی در اشکال مکمل های غذایی به بدن است.

قرص زینک یکی از این مکمل های پر مصرف است که در بسیاری مواقع افراد یا به خواست خود یا تجویز پزشک از آن استفاده می کنند. در کنار فواید مصرف این قرص لازم است بهترین زمان مصرف قرص زینک را بدانیم تا دقیق ترین اثر بخشی در رفع کمبودهای بدن و بهبود بیماری ها را داشته باشیم. با در نظر گرفتن اهمیت این مبحث، داروخانه آنلاین ویتامین ث در این متن به بهترین زمان مصرف مکمل زینک می پردازد.

زمان مصرف زینک

بدن انسان در حالت معمول می تواند ماده معدنی زینک را از مواد خوراکی مغذی حاوی روی دریافت کند. با کمتر شدن ارزش های غذایی محصولات طبیعی در برخی مواقع یا باید از مولتی ویتامین ها یا قرص زینک استفاده کنیم. اما مهم است که چه زمانی به استفاده از آن اقدام می کنیم.

زمان مصرف زینک

در زمان بیماری های عفونی

زینک یک ریزمغذی ضروری برای رشد، تکامل و عملکرد سیستم ایمنی انسان است. وقتی بدن به بیماری عفونی دچار می شود سیستم دفاعی بیش از پیش در مهار عفونت در بدن می کوشد و برای تکثیر گلوبول های سفید که وظیفه شناسایی بیماری و سرکوب آن را دارند به کمک مواد مغذی نیاز دارد. یکی از بهترین زمان مصرف قرص زینک در هنگام بیماری های عفونی برای تقویت سیستم ایمنی در جهت مبارزه بهتر با بیماری و تسریع بهبود آن است.

در فصل های سرد سال

با ورود به فصل سرد سال تغذیه افراد هم تغییر می کند ضمن اینکه نبود نور خورشید و یا هوای سرد می تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی و اعصاب شود. برای جلوگیری از ضعف در سیستم ایمنی بدن، لازم است تا از زینک در فصل های سرد در اشکال مکملی آن استفاده نمود. ضرورت استفاده از زینک در فصل پاییز و زمستان بیشتر از دیگر اوقات سال است.

در زمان استرس

یکی از فواید زینک که کمتر به آن توجه می شود مصرف آن در برحه های استرس زای زندگی است. مکمل زینک به غدد فوق کلیوی برای ترشح هورمون ها کمک می رساند. در کنار دیگر وظایف غدد فوق کلیوی یک وظیفه شاخص هم وجود دارد که کنترل استرس و واکنش به آن است. در زمان استرس بدن به موادی چون روی یا زینک، منیزیم، ویتامین B1، B5، B6 و C نیاز فوری دارد، که کمبود آن در بدن سبب عدم کنترل استرس است. بهترین زمان مصرف قرص زینک در هنگام استرس، تنش و اضطراب خواهد بود. همچنین استرس می تواند سبب بروز مشکلاتی چون ریزش موی شدید و آکنه نیز شود.

در زمان استرس

در زمان کمبود املاح و مواد معدنی در بدن

برخی افراد سالیانه یا هر چند سال یکبار برای سنجش میزان ویتامین و مواد معدنی در خون توسط پزشک چک می شوند. در این نوع از آزمایش خون، مشخص خواهد شد که بدن از کدام ماده مغذی تهی گشته است و برای جبران آن مصرف مکمل ها آغاز خواهد شد. وقتی یکی از این مواد زینک باشد بدن با مشکلات اساسی از قبیل بهبود نیافتن زخم، بیماری، تکثیر سلول خون و گلوبول سفید، عدم عملکرد صحیح هورمون ها مواجه خواهد شد. بهترین زمان مصرف مکمل زینک در هنگام کمبود قطعی این ماده در بدن است.

آیا می توان هر روز از مکمل زینک استفاده کرد؟

با توجه به اینکه قرص زینک را برای چه هدفی مصرف می کنید جواب متغییری وجود دارد. افرادی که جهت جلوگیری از کمبود روی در بدن به مصرف مکمل زینک اقدام می کنند بهتر است بعد از استفاده چند دوره کامل از این مکمل مدتی را استراحت داده و دوباره مصرف کنند این نکته در مورد تمامی مکمل های غذای صدق می کند. مورد دیگر افرادی هستند که با مشکل جذب در روده مواجه هستند و مواد مغذی را به خوبی دریافت نمی کنند، که بهترین زمان مصرف قرص زینک برای آنها هر روز خواهد بود. به طور کلی و معمول اگر پزشک شما دستور مصرف دیگری را در خصوص استفاده از قرص زینک تجویز نکرده باشد، می توانید روزی 1 بار از آن استفاده کنید.

آیا می توان هر روز از مکمل زینک استفاده کرد؟

مقدار توصیه شده مصرف زینک در هر روز

همانطور که گفته شد زینک یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بدن است اما مصرف بیش از حد آن در بدن اختلالاتی را پدید می آورد. برای همین است که میزان دوز مصرفی زینک را در هر قرص آن مشخص نموده اند. مصرف بیش از حد و غیر مجاز مکمل زینک سبب اختلال در جذب آهن و مس می شود. کمبود مس در بدن سبب پوکی استخوان شده و جبران این عارضه غیر ممکن و بازگشت ناپذیر است. پس باید به مقدار توصیه شده مکمل زینک دقت کرد.

مقدار توصیه شده مصرف زینک در هر روز

زینک قابل تحمل بدن در کودکان، زنان، مردان و بانوان باردار به شرح زیر است:

  ☑ نوزادان تا 3 سالگی← 2 تا 4 میلی گرم

  ☑ کودکان 4 تا 6 سال← 5 میلی گرم

  ☑ کودکان 7 تا 10 سال← 7 تا 9 میلی گرم

  ☑ زنان ← 8 میلی گرم

  ☑ مردان ← 11 میلی گرم

  ☑ زنان باردار ← 12 میلی گرم (در صورتی که پزشک مناسب بداند)

دوره مصرف مکمل زینک پلاس

زینک پلاس نوع رایج مکمل زینک در ایران است که علاوه بر روی حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین C نیز است. رعایت دوره مصرف مکمل زینک پلاس بسیار مهم است، بدن در طی جذب مکمل زینک مدتی را برای پردازش به آن نیاز دارد و یکی از ارکان اساسی این پردازش رساندن این مواد در یک زمان مشخص و هر روز به بدن است. اگر دوره مصرف مکمل زینک پلاس را به اتمام نرسانید نتیجه اثر بخشی را هم در پی نخواهد داشت. با توجه به این ضرورت مصرف بهترین زمان مکمل زینک در دوره های 1 تا 2 ماه است، اما با در نظر گرفتن تشخیص پزشک از 2 تا 6 ماه می تواند تغییر کند.

زینک را صبح یا شب مصرف کنیم؟

اگر دقت کرده باشید بسیاری از مکمل ها و ویتامین ها را در یک زمان مشخصی از شبانه روز مصرف می کنند که همگی دلایل علمی و بیوشیمی دارد. برخی از مواد در شب و برخی در روز جذب بهتری دارد. پس یعنی زمانی که بدن در حال استراحت است و یا صبح قبل از خوردن هر وعده غذایی که معده خالی است مواد در بهترین حالت جذب می شوند. در خصوص بهترین زمان مصرف مکمل زینک محدودیت زمانی وجود ندارد اما بهتر است همراه غذا میل شود.

زینک را صبح یا شب مصرف کنیم؟

در تحقیقات گفته شده است که اگر مکمل خالص زینک قبل از خواب میل شود در زمان استراحت بهتر در تولید DNA و ترمیم سلولی نقش ایفا می کند. اگر مکمل زینک پلاس مصرف می کنید به علت وجود ویتامین B در آن و تولید انرژی، بهتر است در زمانی بین صبح تا عصر مصرف شود زیرا ویتامین B سبب بی خوابی می گردد.

چه مواد غذایی را نباید با زینک مصرف کرد؟

مصرف تعدادی از مکمل ها با انواع مواد غذایی در دریافت و تجزیه آن در بدن مشکل ایجاد می کند و نباید به طور هم زمان و در یک فاصله زمانی کوتاه آنها را مصرف کرد.

چه مواد غذایی را نباید با زینک مصرف کرد؟

علاوه بر خوراکی های ذکر شده اگر مکمل های حاوی فسفر، آهن و کلسیم مصرف می کنید حتما در طی استفاده، 4 ساعت زمانی با مکمل زینک فاصله داشته باشند زیرا بدن در دریافت آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

کلام پایانی

توجه به بهترین زمان مصرف قرص زینک یکی از روش های مصرف درست آن است. اینکه مکمل زینک را در چه زمانی یا چه شرایط فیزیکی به بدن می رسانیم، در ضرورت مصرف آن دخیل است. ضمن اینکه باید به مقدار استفاده از آن در گره های سنی و دوز مشخص شده دقت داشت. مصرف زینک بنا به شرایط فیزیکی هر فرد متغییر خواهد بود اما در افراد گیاهخوار از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا اکثر منابع طبیعی زینک در گوشت حیوانات بوده و کمتر در گیاهان یافت می شود.

از این رو گیاهخواران بیش از باقی مصرف کننده های این مکمل جهت جلوگیری از کمبود آن باید به زمان مصرف دقیق توجه داشته باشند تا جذب آن به بهترین حالت صورت بگیرد. ضروری است تا برای استفاده از این مکمل قبل از هر اقدامی با متخصص داروساز و یا پزشک خود مشورت کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه