ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

بوی بد واژن

علت بوی بد واژن + جلوگیری از بوی بد واژن

فهرست محتوا

افرادی که به بهداشت شخصی خود اهمیت می دهند به راحتی بوهای نا مطبوعی که از اطرافیان یا خودشان متصاعد شود را دریافت می کنند. معمولا بوی بدن به چند عامل مهم بستگی دارد: غدد، بهداشت و یا به علت یک بیماری خاص. در بانوان این بوی نامطبوع به واژن هم بر میگردد. یعنی علاوه بر تعریق معمولی ممکن است متوجه بوی بد واژن شوند که علت های خاصی را در پی دارد.

در این متن از مطالب وبلاگ داروخانه آنلاین ویتامین ث به علت بوی بد واژن یا بهتر است بگوییم بوی غیر طبیعی واژن خواهیم پرداخت تا در زمینه بهداشت بانوان، کمک کننده باشد.

بوی بد واژن نشانه چیست؟

قبل از اینکه به مساله بوی غیر معمول واژن بپردازیم باید بگوییم که ناحیه تناسلی هر فردی دارای یک بوی مخصوص است که کاملا طبیعی است و با یک بهداشت عمومی و معمولی می توان از حس شدن آن جلوگیری کرد. اما موضوعی که در حال حاضر بررسی می کنیم به طور خاص و شاخص برای بوی بد واژن است.

بوی بد واژن نشانه چیست؟

دلایل شایع بوی غیر طبیعی واژن

از آنجایی که علت بوی بد واژن ممکن است نشانه بیماری های خطرناک مربوط به واژن و رحم باشد بهتر است در این رابطه آگاهی کسب کنیم.

– هورمون

اگر یک خانم هستید و این مقاله را می خوانید باید زیر این نکته را پررنگ خط بکشید که بسیاری از اتفاقاتی که بدن زنان رخ می دهد به هورمونها مربوط می شود. عواملی نظیر عدم تنظیم برخی هورمون های جنسی، یائسگی، قاعدگی، بارداری و بلوغ می توانند روی بوی واژن تاثیر بگذارند و در برخی برهه ها این بوها نا مطبوع باشند. با یک آزمایش هورمون تحت نظر متخصص زنان می توانید هورمون های خود را چک کنید.

– تغذیه

اگر به تازگی سبک غذایی خود را تغییر داده اید، ممکن است این مواد روی غدد تعریق شما اثر گذاشته باشد. بسیاری از مواد غذایی که بوی تندی دارند بر روی ادرار و عرق تاثیر می گذارند. شاید این بوی بد به علت استفاده بیش از حد از خوراکی هایی نظیر موارد زیر باشد:

– بیماری های واژن

واژن بانوان یک محیط مرطوب است که در صورت رعایت نکردن برخی نکات بهداشتی و مقاربتی ممکن است به انواع قارچ ها، باکتری و ویروس ها مبتلا شود. بر اثر فعالیت این میکروب و قارچ ها ترشحات غیر طبیعی واژن مشاهده و بوی بد ترشحات واژن به مشام می رسد. در این بیماری ها معمولا رنگ ترشحات از زرد تا خاکستری قابل تغییر است. اما در برخی رنگ ترشح تغییری نمی کند. بوی غیر طبیعی واژن در این موارد تند و چیزی شبیه به بوی ماهی خواهد بود. علت عمده بوی بد واژن بر اثر بیماری ها عفونی، سوزاک و کلامیدیا است.

– تامپون

تامپون یک وسیله الیافی بهداشتی است که در دوران قاعدگی، مورد استفاده برخی بانوان است. تامپون برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی درون واژن قرار داده می شود. در برخی مواقع ممکن است تامپون مدت زمان بسیاری را در واژن مانده باشد. از آنجایی که تامپون یک جسم خارجی است باید در مدت زمانی کوتاهی تعویض شود.

تامپون

– بهم ریختگی فلور نرمال واژن

در محیط واژن میکروارگانیسم های مختص همان محیط وجود دارد. بسیاری از این میکروب ها با نام لاکتوباسیل شناخته می شوند که فعالیتی در جهت سالم ماندن محیط تناسلی و واژن را دارند. فقدان این باکتری و رشد بی رویه میکروب های خارجی سبب برهم ریختن فلور نرمال واژن می شوند که زمینه ساز پدیدار گشتن برخی بیماری ها و بوی غیر طبیعی واژن نیز می شود.

شستشوی بی رویه ناحیه تناسلی و استفاده از بعضی داروها فلور واژن را از حالت نرمال خارج می کند که با مصرف مکمل های پروبیوتیک قابل درمان هستند.

علائم و نشانه های بوی بد واژن

همانطور که گفتیم هر بدنی متناسب با سبک زندگی و ساختار خود یک بوی مخصوصی دارد که ناحیه تناسلی هم از آن مستثنی نیست. معمولا بوی غیر طبیعی واژن در هنگام نشتن و برخواستن یا حرکت کردن فرد را آزار می دهد. ممکن است این بو اطرافیان را نیز آزار داده و واکنش نشان بدهند. در برخی مواقع حاد، ترشحات غیر طبیعی واژن مسبب ایجاد این بوی نامطبوع است.

علائم و نشانه های بوی بد واژن

این ترشحات غیر طبیعی واژن اکثرا با سوزش و خارش و یا قرمزی در دستگاه تناسلی همراه خواهد بود. اگر بوی گندیدگی مثل بوی ماهی و یا بوی غیر معمول استشمام کردید به پزشک مراجعه کنید.

چگونه بوی بد واژن را تشخیص دهیم؟

در حالت طبیعی به علت مرطوب بودن محیط واژن، واجب است هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید و یا متناسب با طبیعت بدن خود اعم از تعریق زیاد و میزان ترشحات، شاید لازم باشد روزی چندبار لباس زیر تمیز بپوشید. ضمن اینکه دوش گرفتن به بهداشت فردی نیز کمک شایانی می کند و در صورتی که به بهداشت اندام تناسلی رسیدگی می کنید و دوش می گیرید یا لباس زیر خود را هر روز با لباس زیر تمیز جایگزین می کنید اما بوی بد واژن حس کرده اید باید به پزشک مراجعه کرده تا علت بوی بد واژن را تشخیص دهید.

علت بوی بد واژن در دختر بچه ها

محیط ناحیه تناسلی کودک بسیار حساس است. معمول ترین علت بوی بد واژن دختر بچه ها برای وجود برخی باکتری، قارچ یا انگل ها در این قسمت می باشد. ممکن است کودک در معرض محیط های آلوده ای مثل : توالت عمومی، گرد و خاک، لباس آلوده قرار گرفته باشد و یا بر اثر تماس دست آلوده دچار بیماری شده باشد. معمولا این بیماری ها با سوزش، خارش و التهاب همراه است یا کودک در حین ادرار احساس درد می کند.

علت بوی بد واژن نوزاد

ناحیه تناسلی نوزاد در اکثر مواقع در یک محیط بسته یعنی پوشک قرار دارد. باید پوشک نوزاد مخصوصا نوزاد دختر، پس از ادرار یا مدفوع به سرعت تعویض شود تا کودک به بیماری های باکتریایی ناشی از مدفوع یا ماندگاری ادرار دچار نشود. اگر این بیماری در نوزاد پیشرفت کند ممکن است دلیل بوی بد واژن باشد. ضمن اینکه ممکن است کودک به مواد شوینده نیز حساس شده و دچار حساسیت واژینال شود که با بو همراه خواهد بود. در صورتی که بوی غیر طبیعی واژن، یا سوزش، خارش یا قرمزی در نوزاد مشاهده کردید. به پزشک کودکان مراجعه کنید.

علت بوی بد واژن نوزاد

علت بوی بد ترشحات واژن در بارداری

همانطور که قبل تر هم اشاره شد یکی از دلایل بوی غیر طبیعی واژن و ترشحات غیر طبیعی واژن در دوران بارداری هورمون هاست که طبیعی و معمول است. بدن یک خانم باردار هم همچون دیگر افراد امکان دارد دچار بیماری و علی الخصوص بیماری های واژینال شود. پس علت بوی بد واژن در دوران بارداری همان رشد برخی باکتری، مخمرها و یا ویروس هم هست، که باید سریعا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد.

علت بوی بد واژن به دلیل زایمان طبیعی و سزارین

غالبا پس از زایمان ترشحات غیر طبیعی واژن با نام لوشیا بروز پیدا می کند این ترشحات در ظاهر غیر طبیعی است اما از نظر علمی عادی خواهند بود. اگر ترشحات و خونی که بعد از زایمان از واژن خارج می شود همراه با بوی غیر معمول و بد باشد علت می تواند باقی ماندن قسمتی از جفت در رحم یا عفونت لایه های جراحی در رحم باشد.

علت بوی بد واژن به دلیل زایمان طبیعی و سزارین

بوی بد و تند در زنان پس از زایمانِ طبیعی و سزارین معمولا با عفونت همراه است که با دریافت آنتی بیوتیک برطرف می شود در برخی مواقع این عفونت با بوی بد، تب و بی حالی بروز پیدا می کند که باید به سرعت پزشک را در جریان گذاشت و به آن مراجعه کرد.

علت بوی بد واژن بعد از نزدیکی

ناحیه تناسلی پر از غدد تعریق هستند و بر اثر فعالیت جنسی این غدد فعال شده و به هر حال بویی را متصاعد می کنند. اگر بویی غیر طبیعی و سوای بوی تعریق احساس کردید ممکن است به علت واژینوز باکتریایی، بیماری های مقاربتی و باکتریایی باشد.

علت بوی بد واژن پس از قاعدگی

اینکه در هنگام قاعدگی یا پس از آن محیط واژن بو بدهد طبیعی است که به غلظت ترشحات و هورمونها باز می گردد، اما این بو نباید اذیت کننده و زننده باشد. اگر پس از قاعدگی بوی بد واژن را حس کردید باید دوش بگیرید و به بهداشت ناحیه تناسلی خود رسیدگی کنید در غیر اینصورت امکان عفونت وجود دارد که علت بوی بد واژن است.

علت بوی بد واژن پس از قاعدگی

خون و ترشحات قاعدگی نباید در اطراف واژن ماندگار شود با ماندگاری این ترشحات بوی نامطبوع حس خواهد شد. در زمان قاعدگی و پس از آن سعی کنید هر روز دوش بگیرید و یا واژن خود را با آب یا شوینده های مخصوص واژن بشویید.تا از ایجاد بوی بد واژن جلوگیری شود.

علت بوی بد واژن در چرخه قاعدگی

در طول قاعدگی بدن با بالا و پایین شدن هورمونها رو به رو است و اگر دقت کرده باشید در این دوران تعریق بسیار صورت می گیرد. این تعریق و استفاده طولانی مدت از یک پد قاعدگی ممکن است بوی غیر معمول واژن را به همراه داشته باشد. از آنجایی که محیط واژن در چرخه قاعدگی بیش از پیش مرطوب است امکان رشد برخی باکتری و یا مخمر وجود دارد. اگر هم عفونت کهنه در دهانه رحم یا سرویکس داشته باشید هم با قاعدگی، بوی نامطبوعی حس خواهد شد.

علت بوی غیر طبیعی واژن به دلیل بیماری های مقاربتی

یک زن در سنین باروری ممکن است به علت روابط جنسی، به انواع بیماری های مقاربتی دچار شود که ابتلا به برخی از آنها با نشانه هایی همراه است. بیماری های زیر از متداول ترین بیماری های مقاربتی هستند که با خارش، درد و بوی بد ترشحات واژن همراه اند.

بوی بد واژن بدون ترشح نشانه چیست؟

همیشه بوی بد واژن با ترشح همراه نیست. ممکن است بیماری در یک فرد، بدون وجود ترشحِ غیر طبیعی واژن باشد اما بوی بد نیز حس شود. پس اگر ترشح زرد یا سبز رنگ ندارید به اشتباه دچار این فکر نشوید که بیمار نشده باشید. هر بوی بدی ممکن است نشانه و علت یک بیماری یا مقدمات یک بیماری باشد. بهتر است قبل از پیشرفت این بیماری ها به سرعت مداوا شوید.

نکاتی برای کاهش بوی بد واژن

این قسمت را برای افرادی در نظر گرفته ایم که به بهداشت ناحیه تناسلی خود بسیار دقت می کنند. بانوانی که به بهداشت فردی خود دقت دارند از بروز انواع بیماری ها نیز جلوگیری خواهند کرد.

نکاتی برای کاهش بوی بد واژن

برخی از نکاتی که در بروز بیماری و جلوگیری از بوی بد واژن کمک کننده هستند:

 – استحمام روزانه بدن

– شستشوی ناحیه تناسلی (نه به صورت افراطی)

– خشک کردن واژن

– تعویض لباس زیر، و استفاده از لباس زیر نخی

– آشامیدن 8 لیوان آب در روز

– اجتناب از روابط جنسی محافظت نشده

– چکاپ، زیر نظر متخصص زنان هر 6 ماه یکبار

– عدم استفاده از سیگار و الکل ( زنان سیگاری بیش از زنان غیر سیگاری به بوی غیر معمول واژن دچار می شوند)

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه