ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم

تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم

فهرست محتوا

قدرت باروری در مردان به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها سالم بودن و حرکت درست اسپرم هاست. برخی فاکتورهای سلامتی و استفاده از بعضی مواد شیمیایی می تواند بر روی حرکت درست اسپرم اثر گذار باشد. تعدادی از بیماری ها نیز در تولید و شنا کردن اسپرم در رسیدن به تخمک اختلال ایجاد می کند از این رو مواد شیمیایی و یا هر آنچه که می تواند بر هورمون های مردانه تاثیر گذار باشد را باید با احتیاط به کار برد.

یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد می تواند بر روی اسپرم و قدرت باروری مردان تاثیر گذار باشد و در زندگی روزمره ورزشکاران به آن اهمیتی داده نمی شود، مصرف داروهای بدنسازی است در این قسمت از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث به تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم مردان پرداخته ایم که برای اطلاع از این موضوع در ادامه متن با ما همراه باشید.

آیا مکمل بدنسازی روی اسپرم و باروری تاثیر دارد؟

مکمل های بدنسازی به دو نوع پروتئینی و استروئیدی تقسیم می شوند. در مکمل های پروتئینی از آمینو اسیدها و مواد مغذی استفاده شده است که می تواند توان فرد و انرژی عضله را بالا ببرد از این رو عملکرد ورزش خیلی بهتری اتفاق می افتد. با بهتر شدن عملکرد ورزشی و بالا رفتن متابولیسم عضلات ترشح تستسترون در بدن مردان بیشتر می شود و تستسترون هورمونی است که بسیاری از صفات مردانه به آن بستگی دارد و تولید اسپرم و باروری هم یکی از آنهاست.

آیا مکمل بدنسازی روی اسپرم و باروری تاثیر دارد؟

مکمل یا داروهای استروئیدی اما متفاوت هستند این مکمل های در زمان بسیار کوتاهی موجب رشد عضله شده و تاثیر چشمگیری دارد. اما مکمل های استروئیدی بر روی بیضه و پروستات تاثیر منفی دارد و موجب کوچک شدن بیضه ها می شود. از این رو بر روی تولید اسپرم اختلال ایجاد می شود و میزان کم اسپرم در شنا کردن برای باروری ناتوان خواهد بود. برای استفاده از مکمل های ورزشی از نوع بی خطر هم حتی باید به ترکیبات آنها دقت داشت که از ترکیبات داروهای استروئیدی استفاده نشده باشد.

اثر داروی بدنسازی بر روی پروستات

آن دسته از مکمل های ورزش که با ترکیبات استروئیدی همرا هستند و یا به توصیه برخی مربیان ورزشی در کنار داروهای استروئیدی مصرف می شوند به مرور زمان بر عملکرد پروستات و سیستم ادراری تاثیر می گذارد. پروستات قسمتی از سیستم تناسلی مردان است که عملکرد و رشد آن به ترشح هورمون تستسترون بستگی دارد. یکی از فعالیت های پروستات تولید منی در بیضه ها است. بزرگ شدن پروستات را می توان تاثیر دروهای بدنسازی بر اسپرم تلقی کرد. این داروها می توانند موجب مهار DHT (یک استروئید جنسی مردانه)، سرطان پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات، التهاب پروستات شود.

اثر داروی بدنسازی بر روی پروستات

آیا مکمل بدنسازی باعث عقیم شدن می شود؟

باید بدانید که تستسترون یک هورمون جنسی است که در بیضه مردان تولید می شود که بر روی موهای بدن مردان، رشد ماهیچه و تولید اسپرم نقش دارد. پس هر اختلالی در سیستم تناسلی مرد و تولید تستسترون می تواند موجب ناباروری یا عقیم شدن او شود. همانطور که گفتیم داروها یا مکمل های ورزشی حاوی استروئید می توانند بر روی دستگاه تناسلی، بیضه ها و پروستات تاثیر گذار باشند پس پر واضح است که تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم عملکردی منفی دارد.

اسپرم در مردان بسیار حساس است و مشابه تخمک در زنان با کوچکترین تغییرات در شرایط فیزیکی و مصرف مواد شیمیایی تحت تاثیر قرار گرفته و تخریب می شوند. معمولا هم این تخریب در میزان تولید مایع منی و تعداد اسپرم وی ا نحوه حرکت یا شنا کردن آن به سمت تخمک است. برخی داروهای تزریقی استروئید به سرعت باعث نتیجه موثر ورزشی و در کنار آن مشکلات و ضایعه سازی در بیضه ها می شود.

عوارض مصرف داروهای استروئیدی بدنسازی

استروئیدهای آنابولیک عوارض متعددی را بر روی مردان می گذارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • افزایش رشد پروستات
  • کوچک شدن بیضه ها
  • آکنه
  • ریزش مو
  • تغییر خلق و خو
  • بی خوابی
  • افزایش فشار خون
  • آسیب کبدی
  • اختلالات کلیوی
  • مسدود شدن مسیر ادرار
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی

عوارض مصرف داروهای استروئیدی بدنسازی

مصرف استروئیدها در قالب مکمل و داروهای بدنسازی کاملا غیر مجاز است. اما با این حال در برخی مراکز ورزشی و باشگاه های بدنسازی یافت می شود. مصرف آنها می تواند عوارض بسیاری را بر سلامتی و قدرت باروری مردانه داشته باشد.

مصرف کدام مکمل های بدنسازی ممنوعیت ندارد؟

در کنار داروهای استروئیدی ورزشی که منع مصرف دارد مکمل های ورزشی بی خطر نیز موجو است که در ادامه معرفی می کنیم.

پروتئین وی و کازئین: مکمل های حاوی پروتئین وی و کازئین موجب رشد عضله و افزایش آن و کاهش توده های چربی می شود. تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم مردان با این ترکیب، منفی نیست و می توان به میزان مشخص مصرف نمود.

پروتئین وی و گینر: برای بالا بردن حجم عضله و توان ورزشی می توان از ترکیب این دو ماده ارزشمند در مکمل های ورزشی بهره برد که تاثیر منفی بر عملکرد جنسی ندارند. افرادی که می خواهند پروتئین و کربوهیدرات بیشتری مصرف کنند این مکمل برای آنهاست.

کراتین: این مکمل موجب تولید انرژی در سلول ها و بافت ها می شود و برای مکمل ورزشی یک گزینه متعادل است.

چطور ریسک آسیب به اسپرم را در مصرف مکمل های ورزشی کاهش دهیم؟

برای اینکه از آسیب تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم در امان باشید باید قبل از مصرف مکمل ها از آلوده نبودن آنها به استروئیدهای آنابولیک مطمئن شوید. برای اطمینان از این موضوع ترکیبات را با دقت مطالعه کرده و در مورد آن تحقیق کنید. اگر مکمل های ورزشی که مصرف می کنید تنها حاوی پروتئین، آمینو اسید، کراتین، مواد معدنی و ویتامین باشند کاملا بی خطر هستند البته که بی خطر بودن به معنای این نیست که می توانید نامحدود مصرف کنید و باید به اندازه توصیه شده مصرف گردد.

اما اگر ترکیبات مکمل های ورزشی دارای استروئید بود باید از مصرف آن کاملا اجتناب کنید. در برخی از مکمل های غیر مجاز که ادعا می کنند در کوتاه ترین زمان مردان را به هدف مورد نظر، یعنی حجم عضلانی بیشتر می رسانند بی شک از داروهای استروئید استفاده شده است. از مصرف این مکمل های ورزشی با این ادعا خودداری کنید که به طور قطع ترکیبات آنها صادقانه در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد.

ریسک آسیب به اسپرم را در مصرف مکمل های ورزشی

مکمل های ورزشی استفاده کنید که از سوی وزارت بهداشت تایید شده باشند و مجاز بودن آنها شرط اول است. برخی با مصرف داروهای استروئیدی و یا مکمل های ورزشی آلوده به استروئید توان بالا پیدا کرده و وزنه برداری های شدیدی انجام می دهند که می تواند برای سلامتی سیستم تناسلی مضر باشد. مصرف استروئید به قدری غیر مجاز است که اگر در خون و ادرار ورزشکاران قبل از مسابقات دیده شود به عنوان تقلب و دوپینگ ثبت می گردد.

کلام پایانی

سلامت سیستم تناسلی در واقع تضمینی است در قدرت باروری مردانه که اغلب ورزشکاران در حیطه بدنسازی به آن اهمیت نمی دهند. تاثیر داروهای بدنسازی بر اسپرم در صورت استروئیدی بودن، مخرب و غیر بازگشت است. اگر از داروهای استروئیدی در کنار مکمل های ورزشی استفاده می کنید برای محافظت از سلامتی خود و قدرت باروری مردانه باید مصرف را قطع کنید.

مکمل های آلوده به استروئید نه تنها بر روی اسپرم و باروری بلکه در سلامتی قلب، کلیه و کبد و حتی پوست و موی مردان تاثیر گذار است. در تهیه مکمل های ورزشی به اصالت کالا دقت کنید و هرگز از مراکز نامعتبر تهیه نشود. مراکز معتبری که می توانید از سالم بودن مکمل خود مطمئن باشید تنها داروخانه های معتبر در سطح کشور هستند.

نکته مهم در خصوص مصرف هر مکمل ورزشی این است که نحوه مصرف آن را تغییر ندهید و به اندازه مصرف کنید، مصرف بیش از حد مکمل های ورزشی حتی آن دسته که بی خطر محسوب می شوند ممکن است عوارض فیزیکی را به همراه داشته باشد. در هنگام خرید مکمل ها به تاریخ مصرف توجه کرده و از مصرف مکمل تاریخ مصرف گذشته بپرهیزید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه