ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تداخل داروی پلاویکس

تداخل داروی پلاویکس با سایر داروها

فهرست محتوا

در هنگام بروز مشکلات عروقی مشابه تصلب شریان ها، سکته های مغزی و قلبی و جراحی ها امکان دارد پزشک داروی پلاویکس را برای فرد تجویز کند تا خون درون رگ لخته نشود. بسیاری از افراد دارای این عارضه از این دارو استفاده می کنند. این دارو را باید با شناخت کامل و کسب اطلاعات کافی مصرف کرد تا هم اثر بخشی بهتری داشته باشد و هم اینکه داروهای درمانی قلب و عروق بسیار حساس و حیاتی هستند و نباید آنها را با هر داروی دیگری هم زمان مصرف نمود. برای اهمیت موضوع تداخل داروی پلاویکس برای افراد با مشکلات قلبی و عروقی، می خواهیم در این بخش از مقالات وبلاگ داروخانه آنلاین ویتامین ث این مبحث را بررسی کنیم.

نکات مهم در دوره مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل)

داروی پلاویکس (کلوپیدول) در افرادی تجویز می گردد که حملات قلبی و سکته مغزی را پشت سر گذاشته اند و یا برای جلوگیری از بروز آنها باید مصرف گردد. گاهی هم پس از جراحی های آنژیو (باز کردن رگ) و پس از قرار دادن استنت پزشک برای جلوگیری از لخته شدن خون درون رگ ها این دارو را تجویز می کند. هرکجای بدن که احتمال لخته شدن خوت وجود داشته باشد داروی پلاویکس از چسبیدن پلاکت های خونی جلوگیری کرده و این خطر را برطرف می کند. در هنگام استفاده از داروی پلاویکس برخی نکات مهم وجود دارند که باید به آنها توجه کنید.

نکات مهم در دوره مصرف پلاویکس (کلوپیدوگرل)

  • آب گریپ فروت را نباید با داروی پلاویکس مصرف کرد این نکته یکی از اصلی ترین موضوعات در مورد تداخل داروی پلاویکس است زیرا واکنش شدید نشان می دهند.
  • کاتالوگ دارو را مطالعه کرده و بدانید تداخل دارویی پلاویکس چیست.
  • اگر داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید به طور همزمان مصرف پلاویکس با رقیق کننده ها عوارض شدید دارد.
  • هرگونه ضربه شدید به سر و نقاط حساس بدن وارد شد باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
  • در دورانی که این دارو را مصرف می کنید نباید جراحتی در بدن شما رخ بدهد زیرا دچار مشکل انعقاد خون می شوید.
  • با مصرف این قرص هیچ جراحی را نمی توانید انجام دهید مگر اینکه قرص را قطع کرده باشید. قبل از هرگونه جراحی پزشک خود را در خصوص مصرف پلاویکس آگاه کنید.
  • از افزایش خودسرانه دوز دارو خودداری کنید و طبق دستور پزشک مصرف شود.
  • ویتامین E می تواند تداخل داروی پلاویکس را تشدید کند پس اگر این مکمل را مصرف می کنید پزشک خود را در جریان بگذارید.

شایع ترین تداخل داروی پلاویکس با سایر داروها

داروها دارای ترکیبات شیمیایی هستند که با در کنار هم قرار گرفتن، با دیگر ترکیبات ممکن است اثر بخشی آنها خنثی شده و یا واکنشی مخرب و بیماری زا ایجاد کنند به همین منظور تداخل داروی پلاویکس را ذکر می کنیم تا از آنها مطلع شوید.

  • امپرازول، اس امپرازول
  • آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن
  • تیپراناویر
  • تیکلوپیدین
  • وریکونازول
  • ریفامپین
  • کتوکونازول
  • فلووکسامین
  • فلوکستین
  • داسابوویر
  • رپاگلینید
  • سایمتیدین
  • اتراویرین
  • فلبامات
  • فلوکونازول

تداخل داروی پلاویکس و ایبوپروفن یا NSAID ها

استفاده از پلاویکس به همراه مسکن های غیر استروئیدی می تواند خطر خونریزی را بالا ببرد. ایبوپروفن خود به تنهایی می تواند خطر خونریزی را بیشتر کند و در عین حال زمانی که با پلاویکس مصرف شود این عارضه دو چندان خواهد شد. یکی از شایع ترین خطرات تداخل داروی پلاویکس با NSAID ها خونریزی معده است که آسپرین، اتودولاک، ناپروکسن، ایندومتاسین، کترولاک، سکلوکسیب از این دسته هستند. برای استفاده هم زمان یک مسکن با پلاویکس باید با پزشک مشورت کنید اما معمولا مصرف استامینوفن با این دارو بی خطر است.

تداخل داروی پلاویکس و ایبوپروفن یا NSAID ها

تداخل داروی پلاویکس و وارفارین

پلاویکس و وارفارین هر دو خون را از غلظت طبیعی خارج می کنند و هر دو داروی ضد انعقاد محسوب می گردند. مصرف این دو دارو باهم تداخل داروی پلاویکس را افزایش می دهد و امکان خونریزی شدید وجود دارد.

تداخل داروی پلاویکس و مواد افیونی

مواد افیونی در پزشکی به عنوان مسکن های فوری و قوی مصرف می شوند این مواد اثرات دقیق و موثر پلاویکس را کم کرده و اجازه نمی دهند تا به درستی در بدن عمل کنند.

تداخل داروی پلاویکس و داروهای ضد افسردگی

اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید باید هنگام تجویز پلاویکس برای شما، پزشک خود را در جریان بگذارید زیرا مصرف هم زمان پلاویکس با ضد افسردگی ها هم خطر خونریزی را در بدن زیاد می کند.

تداخل داروی پلاویکس و رپاگلینید

رپاگلینید یک داروی تخصصی در زمینه درمان دیابت است. پلاویکس سطح رپاکلینید را در بدن دو چندان کرده و عوارض جانبی این دارو را بالا می برد. این دو دارو نباید باهم مصرف شوند در صورت الزام به استفاده هم زمان باید پزشک خود را مطلع کنید.

تداخل داروی پلاویکس و رپاگلینید

بهترین زمان مصرف قرص پلاویکس

باید بدانید بهترین زمان مصرف قرص پلاویکس همان تجویزی است که پزشک شما برای شما در نظر داشته است. نکته مهم در مصرف قرص پلاویکس خوردن آن در یک زمان مقرر است از آنجایی که این دارو معمولا 1 بار در روز مصرف می شود بهتر است پس از صبحانه استفاده کنید که یادآوری آن هم برای شما راحت تر باشد. در غیر اینصورت قبل یا بعد از هر وعده غذایی می توانید قرص پلاویکس را مصرف کنید.

تداخل دارو پنتوپرازول با پلاویکس

تداخل داروی پلاویکس با پنتوپرازول از جمله تداخلات جدی نیست اما باید بدانید پنتوپرازول باعث کاهش اثر بخشی صحیح پلاویکس در بدن می شود.

قرص پلاویکس 75 چیست؟

پلاکت خون قطعات سلولی هستند که با به هم چسبیدن از خونریزی های شدید در بدن جلوگیری کرده و انعقاد خون را میسر می کنند. در عارضه های خطرناک لخته شدن خون در رگهای قلبی و مغزی معمولا از قرص پلاویکس استفاده می کنند. این دارو برای درمان دردهای آنژین قلبی، پس از جراحی های قلبی و عروقی نظیر قرار دادن استنت در رگهای قلب مورد استفاده است. همچنین برای جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی نیز تجویز می گردد.

آیا قرص کلوپیدوگرل همان پلاویکس است؟

پلاویکس نام تجاری و یکی از اسامی دارویی از زیر مجموعه های کلوپیدوگرل است.

آیا قرص کلوپیدوگرل همان پلاویکس است؟

عوارض مصرف هم زمان پلاویکس و آسپرین

هر دو دارو دارای خاصیت رقیق کنندگی در خون هستند و هر کدام به تنهایی پس از جراحی های قلبی و یا سکته های شدید و خفیف کاربرد دارند از این رو مصرف هم زمان این دو دارو با اثر بخشی مشابه تنها خطر خونریزی در بدن و اندام ها را بالا خواهد برد.

تفاوت قرص پلاویکس خارجی و ایرانی

پلاویکس نام تجاری داروی کلوپیدوگرل است و این دارو در انواع ایرانی و خارجی اسامی متفاوتی دارد که در نحوه عملکرد آنها تفاوتی وجود نخواهد داشت. تمامی برندهای داروی کلوپیدوگرل یک اثر بخشی را دارند و آن جلوگیری از انعقاد خون است.

عوارض قطع ناگهانی پلاویکس

باید بدانید این دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون در عروق مغز و قلب برای مشکل کنونی شما و جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی تجویز شده است. قطع ناگهانی این دارو در واقع بالا بردن احتمال سکته را افزایش می دهد و با مصرف نکردن آن امکان لخته شدن خون درون رگ بسیار است. بدون تشخیص پزشک دارو را ناگهانی قطع نکنید.

در صورت فراموش کردن مصرف پلاویکس چه کنم؟

داروی پلاویکس را باید 1 بار در روز مصرف کنید. در صورت فراموش کردن دوزی از این دارو از مصرف همزمان 2 قرص باهم بپرهیزید و به محض یادآوری قرص را استفاده کنید. اگر تا روز بعد به یاد نیاوردید، نوبت فراموش شده را رها کنید و نوبت بعدی را در زمان معمول مصرف کنید.

کلام پایانی

لخته شدن خون یکی از عوارض عمل های جراحی، سکته های قلبی و مغزی و یا انعقاد سریع خون است. در صورتی که پزشک برای شما داروی پلاویکس را تجویز کرده است باید آن را منظم و هر روز مصرف کنید. برای استفاده صحیح و دوز مشخص آن مطابق با دستور پزشک عمل کرده و تداخل داروی پلاویکس را جدی بگیرید تا دچار عوارض های شدید دارویی و یا بی اثر شدن عملکرد این دارو نشوید.

منبع

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه