ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی در چیست؟

فهرست محتوا

موی انسان پس از سپری کردن چرخه حیات خود به طور طبیعی می ریزد و از ریشه جدا می شود این مدت زمان در افراد متفاوت است و هر روز به طور طبیعی ممکن است پنجاه تا صد تار مو از دست بدهیم که کاملا معمول بوده و خطرناک نیست. مادامی که موهای سالم و درخشان و متراکم دارید یعنی ریزش موی روزانه شما طبیعی است اما اگر ریزش مو در حدی باشد که روی بالشت، لباس، کف حمام آنها را در حجم زیاد می بینید و رفته رفته تارها نازک و بی رمق می شوند این ریزش مو می تواند غیر بازگشت باشد و منجر به کم تراکم شدن حجم مو و طاسی شود.

معمولا عدم تعادل هورمونی و ریزش مو ارثی دو دلیل عمده برای از دست دادن مو محسوب می شود. اما اغلب نمی دانیم تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی در چیست و گاهی ممکن است خودسرانه به درمان آن بپردازیم که باعث از دست دادن حجم بیشتری از موها می شود. از این رو در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث تصمیم داریم تا تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی را بررسی کنیم تا بتوانیم نحوه درمان بهتری برای این اختلال پیدا کنیم.

ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش موی ارثی وابسته به ژنی است که از والدین به افراد می رسد و زنجیره وار این چرخه در نسل های بعدی امکان دارد ادامه پیدا کند. وقتی پای ژن و DNA در میان باشد در واقع نمی توان آنها را تغییر داد بنابراین در هر صورت ریزش موی ارثی در هر سنی بعد از بلوغ امکان دارد که رخ بدهد. متناسب با فعال شدن این ژن زمان ریختن موها در افراد متفاوت است اما غالبا بین سن 30 تا 50 سالگی دیده می شود. ریزش موی ارثی اغلب در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد اما امکان بروز آن در زنان نیز ممکن خواهد بود.

ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش موی هورمونی چیست؟

عدم تعادل هورمون ها و اختلال در آنها یکی دیگر از مولفه های ریزش مو در زنان و مردان است که این مورد در زنان بیشتر دیده می شود. سطح بیش از اندازه تستسترون و کورتیزول بالا و یا اختلال در هورمون تیروئید می تواند سبب ریزش مو از نوع هورمونی باشد. استرس سبب ترشح هورمون کورتیزول می شود. وقتی سطح این هورمون در بدن بالا برود ریزش مو اتفاق می افتد در واقع عامل اصلی ترشح کورتیزول استرس و اضطراب است. این هورمون باعث خواهد شد تا مو چرخه  فاز استراحت و ریزش خود را که موسوم به تلوژن است به سرعت طی کند و موها پس از رشد، در مدت زمان نه چندان طولانی از ریشه جدا شده و بریزند.

علاوه بر این علت، دلایل دیگری نیز به ریزش موی هورمونی دامن می زنند نظیر هورمون های جنسی که در بارداری، شیردهی و یا یائسگی امکان فعال شدن را دارند. پروژسترون در دوران بارداری در خون بالا می رود و حتی از ریزش مو هم جلوگیری می کند اما پس از زایمان وقتی هورمون ها به سطح طبیعی خود باز می گردند ریزش موی قابل توجهی را می توان مشاهده کرد. علاوه بر این دلایل اختلالات تیروئیدی نظیر پرکاری یا کم کاری آن می توان سبب انواع بیماری ها و ریزش موها نیز شود.

ریزش موی هورمونی چیست؟

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی

در واقع برای تشخیص اینکه ریزش مو در فرد ارثی است یا هورمونی باید فاکتورهای خونی بررسی شوند تا بتوان تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی را از هم تشخیص داد. اما در ریزش موی هورمونی معمولا اختلالات تیروئیدی، سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS، استرس بالا منجر به ترشح غیر طبیعی هورمون کوتیزول در زنان و مردان می شود و یا برخی بیماری های زمینه ای سبب برهم خوردن سطح هورمون ها در بدن می شود که اولین نشانه های آن ریزش موهاست. اما در ریزش موی ارثی همانطور که گفته شد ژن ها دخیل هستند که می توانند با فعال شدن بر روی برخی هورمون ها تاثیر منفی بگذارند.

راه های جلوگیری از ریزش موی ارثی

اگر علت ریزش موها ژنتیکی یا ارثی باشد تنها می توان از پیش روی غیر منتظره آن جلوگیری کرد و یا برای مدت مفیدی آن را به تعویق انداخت. برای جلوگیری از ریزش موی ارثی مواردی را باهم بررسی می کنیم.

راه های جلوگیری از ریزش موی ارثی

– استفاده از مکمل های ضد ریزش

امروزه برای جلوگیری از هر نوع ریزش مویی می توان از درمان مکمل های پوست و مو استفاده کرد که حاوی مقادیر مشخصی از ویتامین ها و مینرال ها هستند. مصرف روزانه این مکمل ها سبب می شود تا مواد مغذی بدن تامین باشد تا هم هورمون ها و هم فولیکول ها به علت عدم مواد مغذی در بدن دچار آسیب نشوند. این مکمل ها می توانند در کنار یک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و سبزیجات از ریزش مو جلوگیری کنند.

– شامپوها و شوینده های ضد ریزش

در گستره تولید محصولات شوینده ضد ریزش مو از ترکیبات مغذی و دارویی استفاده می گردد که معمولا در آنها مقادیر مشخصی کتوکونازول و ماینوکسیدیل وجود دارد. این شوینده ها با تنظیم محیط و PH پوست سر از آسیب دیدن فولیکول ها جلوگیری می کند. با توجه به نوع پوست سر می توان از این شامپوها استفاده کرد.

پیشگیری از ریزش موی هورمونی

معمولا روش پیشگیری از ریزش موی هورمونی وجود ندارد اما می توان به محض بروز آن از آن جلوگیری کرد. تنها را پیشگیری از ریزش موی هورمونی این است که اگر فرد تحت استرس شدید و یا شوک قرار گرفت باید از تقویت کننده ها و مکمل ها استفاده کند زیرا استرس سبب ترشح هورمون کورتیزول می گردد که بر روی چرخه رشد، استراحت و ریزش مو تاثیر منفی می گذارد و سزعت آن را بالا می برد.

در صورت بروز عدم تعادل در هورمون های زنانه مثل یائسگی، بارداری و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک بهتر خواهد بود اگر به پزشک مراجعه کرده و داروی درمانی دریافت شود. اگر سریعا متوجه ریزش موی هورمونی شوید می توان آن را درمان کرد و حتی قبل از تخریب فولیکول مو آن را احیا نمود.

پیشگیری از ریزش موی هورمونی

درمان ریزش موی ارثی

برای درمان ریزش موی ارثی برخی روش ها وجود دارد که می توان آنها را در پیش گرفت.

مزوتراپی: در این نوع درمان که به صورت تزریقی صورت می گیرد هر آنچه که نیاز مو باشد نظیر ویتامین ها، عصاره ها، اسیدهای آمینه و هورمون ها در لایه میانی پوست سر تزریق می شود و با افزایش جریان خون در پوست سر موجب تقویت فولیکول و جلوگیری از ریزش مو می شود.

درمان های دارویی: زمانی که حدس می زنید امکان بروز ریزش موی ارثی در شما باشد و یا نشانه هایی را در الگوی ریزش موهای خود مشاهده می کنید با تشخیص پزشک و تجویز وی می توانید از برخی داروها برای درمان این اختلال استفاده کنید. محلول ماینوکسیدیل یکی از داروهای درمانی ریزش موی ارثی با کمترین عارضه است که می توان به صورت موضعی مصرف نمود در کنار این داروی موضعی فیناستراید که یک درمان خوراکی برای ریزش مو با الگوی مردانه است و تا حد بسیاری از جلوگیری از طاسی تاثیر دارد. این دارو آنزیم 5 آلفا دوکتاز را مهار کرده و ترشح غیر معمول هورمون های مردانه که موجب رشد نکردن موها می شود را متوقف می کند.

پی آر پی: این درمان در واقع پلاسمای غنی شده خون با پلاکت بوده و علاوه بر آن از پروتئین بالایی برخوردار است که ساختار کراتینی مو از آن تغذیه می کند. پی آرپی روش درمانی است که با تزریق به پوست سر صورت می گیرد و فولیکول و پیاز مو را برای رشد مجدد مو تحریک کرده و عضلات نگهدارنده مو را قوی میسازد.

درمان ریزش موی ارثی

درمان ریزش موی هورمونی چگونه است؟

تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی در واقع در نحوه درمان آنهاست. ریزش موی ارثی با سرعت کمی اتفاق می افتد اما ریزش موی هورمونی به یکباره اتفاق افتاده و شدید است و به همان میزان می تواند با تحت درمان قرار گرفتن فرد به سرعت متوقف شده و موها احیا شوند. در درمان ریزش موی هورمونی باید افراد علتی که سبب این ریزش شده را توسط پزشک تشخیص داده و درمان دارویی را شروع کنند. اسپرینولاکتون نوعی دارو برای درمان ریزش موی هورمونی در زنان و دگزنول، سیلیسیم آلی در مردان محسوب می شود. بهتر خواهد بود برای درمان ریزش موی هورمونی حتما علت اختلال هورمون ها مشخص گردد و این تنها با تشخیص پزشک میسر است.

کلام پایانی

هورمون ها نقش پررنگی در ریزش موها دارند در واقع این فاکتور مهم و حساس می تواند در چرخه سالم مو تاثیرات منفی بگذارد. تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی را بررسی کردیم و دریافتیم که در ریزش موی ارثی ژن ها دخیل هستند و در ریزش موی هورمونی هم عدم تعادل هورمون ها تاثیر می گذارند اما در حقیقت علت های ریزش موی ارثی هم می تواند در هورمون های رشد مو یا متاثر در ریزش مو اختلال ایجاد کنند. بنابراین در نهایت با وجود تفاوت های چشمگیر این دو نوع از ریزش مو اما قادر خواهند بود بر روی هم تاثیر بگذارند. با آگاهی در مورد تفاوت ریزش موی ارثی و هورمونی می توان بهترین درمان را نیز در پیش گرفت. برای اینکه بهترین نتیجه حاصل گردد در خصوص درمان ریزش مو بهتر است تحت نظر پزشک باشید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه