ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تفاوت زینک و زینک پلاس

تفاوت مکمل زینک و زینک پلاس

فهرست محتوا

احتمالا برایتان پیش آمده است که دچار یک بیماری شده باشید و به پزشک مراجعه کنید. معمولا در بین داروهای تجویزی برای درمان بیماری، دکتر گاهی مکمل زینک و گاهی زینک پلاس را انتخاب می کند و گمان برده اید که هر دو یک کاربرد را دارند در صورتی که تفاوت هایی دارند و گاهی به منظور درمان بیماری های مختلف تجویز می شود. در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث تصمیم داریم تا از تفاوت زینک و زینک پلاس بگوییم و آنها را بررسی کنیم.

مکمل زینک چیست؟

زینک یک ماده معدنی برگرفته از زمین است. تمام جاندارانی که از مواد طبیعی تغذیه می کنند در بدن آنها مقادیری زینک وجود خواهد داشت و انسان با تغذیه از گوشت مرغ، گاو، گوسفند و ماهی و گیاهان این ماده را دریافت می کند. در بین مواد معدنی آهن به علت خونسازی در بدن از اهمیت بیشتری برخوردار است و بعد از آن زینک یا روی برای ادامه حیات و سلامت ارگان ها ضروری هستند.

در اکثر کشورهای جهان با غنی کردن خاک از زینک و مواد معدنی محصولات گیاهی و حیوانی مغذی تری را در دسترس عموم قرار می دهند. در واقع با غنی کردن تغذیه سبب رفع کمبود زینک در بدن می شوند.

مکمل زینک چیست؟

به علت ضرورت زینک یا روی در بدن داروسازان از ماده معدنی زینک مکمل هایی ساخته اند که کامل کننده رژیم های غذایی انسان هستند. مکمل های زینک در مواردی نظیر تقویت سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن، رشد، ریزش مو، مشکلات پوستی (آکنه)، جراحت های عمیق، سوختگی و بیماری های ناخن تجویز می شوند.

مکمل های زینک در انواع مختلفی وجود دارند مانند: زینک گلوکونات، زینک سولفات، زینک استات، زینک پیکولینات، زینک اوروتات و زینک سیترات که نوع پیکولینات، سیترات، استات از جذب بهتری در بدن برخوردار هستند و در اشکالی چون شربت، قرص، آمپول قرص های جوشان عرضه می شوند.

زینک پلاس چیست؟

ترکیب برخی ویتامین ها با مواد معدنی می تواند یک مکمل دارویی منحصر به فرد را تولید کند. زینک پلاس یک مکمل متشکل از روی، ویتامین ث و ویتامین های خانواده B از جمله B1، B2، B3، B5، B7، B9 است. در کنار این ترکیبات اصلی گاهی کلسیم و آهن هم به کار برده می شود. ترکیب همگی این ویتامین ها اثر بخشی زینک را چند برابر می کند.

ضمن اینکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ریزش مو، تقویت پوست و ناخن می شود. در بسیاری از درمان های پزشکی مختص پوست و مو حتما از مکمل زینک پلاس کمک می گیرند. روی با ویتامین ث جذب بهتر و راحت تری دارد. در واقع هرآنچه برای تقویت بدن و ایمنی آن لازم است یکجا در یک مکمل خلاصه شده است.

زینک پلاس چیست؟

بررسی تفاوت زینک و زینک پلاس

به طور کلی تفاوت زینک و زینک پلاس، در ویتامین ها و املاح دیگری است که ممکن است اضافه بر مکمل زینک خالص در آن به کار رفته باشد. در برخی بیماری های پیشرفته نقص ایمنی علاوه بر ماده زینک لازم است تا ویتامین B و ث نیز مصرف شود. ضرورت گرد آمدن این مواد باهم در یک مکمل نکته ای کاملا علمی است.

در افرادی با ریزش موی شدید تنها استفاده از قرص زینک کارساز نخواهد بود و دوز مشخص از دیگر املا و ویتامین ها در کنار آن سبب اثر بخشی بهتر خواهد شد. تفاوت زینک و زینک پلاس این است که مکمل زینک به تنهایی در کنار یک دارو نظیر آنتی بیوتیک می تواند بر جذب و تاثیر آن تاثیر گذار باشد ولی مکمل زینک پلاس خود در کنار باقی ترکیبات هم یک مکمل درمانی و هم زیبایی است که سبب تقویت بدن و پوست سالم و موهایی درخشان می شود.

بررسی تفاوت زینک و زینک پلاس

مزایای مصرف زینک پلاس نسبت به زینک

مصرف مکمل زینک به طور خالص می تواند در جذب آهن و مس در بدن اختلال ایجاد کند اما مکمل زینک پلاس با محتویاتی نظیر ویتامین B و ویتامین C می تواند از این مشکل حتی جلوگیری کند. زیرا ویتامین C موجب جذب بهتر روی و آهن می شود. در مکمل زینک پلاس از تاثیرات ویتامین c نباید غافل شد زیرا این ماده با تقویت اثر بخشی زینک موجب درمان زود هنگام سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا، ذات الریه و حتی آسم می شود.

این یعنی سیستم ایمنی بدن را خیلی سریع تر از مکمل زینک تقویت می کند. ویتامین خانواده B موجود در زینک پلاس در تقویت اعصاب مو و فولیکول ها اثر گذار است. در بیمای های پیشرفته، مو و ناخن هم به روی نیاز خواهد بود و هم ویتامین های ذکر شده، یکی از روش های درمان این اختلالات جبران ویتامین های B از دست رفته بدن است که با مصرف مکمل زینک پلاس بهبود پیدا خواهد کرد.

مزایای مصرف زینک پلاس نسبت به زینک

نحوه مصرف زینک و زینک پلاس چگونه است؟

نحوه مصرف هر دارو و مکملی در اثر گذاری هر چه بهتر آن اهمیت دارد. تنها این مهم نیست که آنها را میل کنیم و به بدن برسانیم، نحوه مصرف، زمان مصرف و مقدار آن از نکات مهمی برخوردار است.

مکمل زینک: روزی یکبار، بعد از غذا و همراه با یک لیوان آب مصرف شود. بهترین زمان مصرف برای مکمل زینک بعد از وعده ظهر است. دوز مصرفی استاندارد همان یکبار در روز خواهد بود، مگر پزشک طور دیگری تجویز کرده باشد. دقت کنید که مصرف بیش از حد مکمل زینک در جذب آهن و مس در بدن مشکل ایجاد کرده و موجب اختلال در جذب فسفر خواهد شد. از مصرف بیش از 30 میلی گرم در روز یعنی معادل 1 قرص خودداری کنید.

مکمل زینک پلاس: این مکمل را روزی یکبار و 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از آن با یک لیوان آب میل کنید. بهترین حالت مصرف برای این قرص با معده خالی است اما اگر مشکل ترشح اسید معده یا بیماری های گوارشی دارید بهتر است همرا با غذا میل شود. بهترین وعده مصرف، صبح یا ظهر است و از میل کردن آن در شب خودداری کنید زیرا ویتامین B موجود در مکمل زینک پلاس موجب بی خوابی در افراد می شود مخصوصا افراد مسن و کودکان. از مصرف هم زمان زینک پلاس و دیگر داروها 2 ساعت زمانی را رعایت کنید زیرا ممکن است تداخل دارویی رخ دهد.

نحوه مصرف زینک و زینک پلاس چگونه است؟

با وجود تفاوت زینک و زینک پلاس هم در عملکرد و هم در نحوه مصرف اما میزان مصرف هر دو در روز یکسان است. مگر پزشک معالج شما دستور مصرف دیگری را برای شما تجویز کرده باشد.

چه افرادی بیشتر به زینک پلاس نیاز دارند؟

همه افراد به میزان مشخصی روی را از طریق مصرف مواد غذایی جذب می کنند، اما در برخی مواقع لازم است که از مکمل زینک پلاس استفاده شود. زینک پلاس در واقع برای همه افراد مفید واقع می شود. افراد با مشخصات زیر متناسب با افراد عادی بیشتر به زینک پلاس نیاز دارند.

– افراد سالمند در جذب اغلب مواد مغذی، ویتامین ها، املاح و مواد معدنی با مشکل مواجه هستند. همچنین به علت کاهش اشتها از مصرف غذا نیز خودداری می کنند و به طور قطع برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عوامل دیگر بهتر است از مکمل زینک پلاس استفاده کنند.

– زنان باردار متناسب با افراد عادی برای رشد جنین و تکمیل چرخه تکامل آن در دوران بارداری لازم است که از زینک پلاس استفاده کنند.

– افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند و یا مبتلا بیماری های ویروسی و عفونی شدید شده اند لازم است برای تقویت و تولید گلوبول های سفید خون حتما از زینک پلاس کمک بگیرند.

– زنان و مردانی که دچار ریزش مو، آکنه و بیماری های ناخن هستند با مصرف زینک پلاس به رشد بهتر مو، ترمیم پوست و ناخن کمک می کنند. ویتامین B و C در این مکمل همراه با روی از بروز بیماری های پوست و مو نیز جلوگیری می کند.

– کودکان در سن رشد با تجویز پزشک می توانند از این مکمل استفاده کرده و رشد بهتری را داشته باشند.

– افراد دچار ناتوانی های جنسی از جمله مشکلات تخمدان در زنان و نعوظ در مردان با مصرف مکمل زینک پلاس به تکمیل درمان خود در کنار داروها سرعت بیشتری می بخشند.

چه افرادی بیشتر به زینک پلاس نیاز دارند؟

کلام پایانی

تفاوت زینک و زینک پلاس در مکمل ها تنها در ترکیبات آنهاست. که زینک پلاس مضاعف بر مکمل زینک خالص، ویتامین هایی را در خود جای داده است. مصرف هر دو مکمل لازم و ضروری است اما کاربرد مکمل زینک به علت خالص بودن آن در کنار داروهای دیگر موجب اثر بخشی بهتر آنها می شود.

بنابراین بهتر است برای استفاده از آن با پزشک هم مشورت کنید. اما مصرف زینک پلاس مشابه با یک مولتی ویتامین در جهت تقویت سیستم ایمنی، چرخه رشد مو، ساختار سالم پوست و ناخن کمک شایانی می کند. لازم است بدانید تهیه این مکمل ها تنها از داروخانه ها مجاز است که بر مرغوبیت آنها نظارت دارند. به هیچ عنوان مکمل های دارویی و غذایی را از فروشگاه های متفرقه تهیه نفرمایید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه