ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

داروهای ممنوعه در بارداری

لیست داروهای ممنوعه در بارداری

فهرست محتوا

در دوران بارداری لیستی بلند بالا از کارهایی وجود دارند که نباید انجام داد. یکی از مهم ترین خط قرمزها و نبایدها در این دوران داروهای ممنوعه در بارداری است. هر آنچه که مادر از آن تغذیه می کند می تواند بر روی جنین تاثیر مثبت و منفی بگذارد.

دارو یکی از آن موادی است که می تواند در شکل گیری نوزاد و رشد آن تداخل ایجاد کرده و موجب بیماری های مادر زادی در آن شود. در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث داروهای ممنوع در بارداری را بررسی می کنیم و از نظر می گذرانیم.

داروهای ممنوعه در بارداری

برای اینکه در دوران بارداری چه دارویی باید استفاده کنید یا نکنید، نباید نگران باشید زیرا راه حل آن ساده است و می توانید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. بسیاری از داروها به طور کلی در بارداری منع مصرف دارند و مصرف آنها می تواند همانند مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر تاثیرات منفی و جبران نشدنی بر روی جنین بگذارد.

برخی از داروها را تنها پزشک مشخص می کند که چه زمانی از بارداری می توانید مصرف کنید و الزاما چون فرد دیگری در بارداری مجاز به مصرف دارویی بود شما هم مجاز به مصرف آن نخواهید بود. تنها برخی داروهای OTC یا بی نسخه را می توان بدون هیچ منعی مصرف نمود.

داروهای ممنوعه در بارداری

داروهای غیر مجاز در بارداری

در واقع نمی توان تمامی داروهای غیر مجاز در بارداری را یک به یک بررسی کرد و تمام این موارد باید با پزشک چک شود، اما داروهایی که در آنها فلزات، جیوه و مواد آلی وجود دارند می تواند پرخطر باشد زیرا بر روی سیستم عصبی، نخاع و مغز جنین اثرات منفی و نقص های شدیدی می گذراد.

داروهای ممنوع در بارداری

استفاده از داروهای زیر در بارداری ممنوع است مگر پزشک تشخیص دیگری داده باشد.

داروهای ممنوع در بارداری

آسپرین

مصرف آسپرین امکان دارد زمان زایمان را به تاخیر انداخته و سبب مشکلات قلبی و ریوی در جنین شود. همچنین آسپرین در حین زایمان امکان خونریزی را افزایش می دهد. برای مصرف آسپرین برای فشار خون در بارداری باید با تشخیص پزشک از این دارو استفاده کنید و یا سبک زندگی خود را تغییر دهید. در ماه های اولیه بارداری مصرف آسپرین موجب جدا شدن جنین از جفت می گردد.

ایبوپروفن

ایبوپروفن یکی از داروهای خطرناک در بارداری است زیرا خطر سقط در جنین را بالا می برد. همچنین با مصرف این دارو امکان تغییر شکل ظاهری در جنین وجود دارد. علاوه بر این مشکلات مصرف داروهای ممنوع در بارداری از جمله مسکن ها و ایبوپروفن موجب مشکل رشد و شکل گیری دیواره داخلی شکم جنین می شود.

داروهای ضد جوش وآکنه

بهتر است اگر در دوران بارداری دچار جوش صورت به علت بهم ریختگی های هورمونی شدید از مصرف داروهای ضد آکنه خودداری کنید که از داروهای ممنوعه در بارداری به حساب می آیند. مصرف این دسته از داروها نواقص ظاهری و مشکلت قلبی، ریوی و نخاع و مغز در جنین به وجود می آورد.

آنتی بیوتیک ها

از داروهای خطرناک در بارداری از دسته آنتی بیوتیک ها می توان به ماکرودانتین، سیپروفلوکساسین، فورادانتین، کوتریموکسازول، تتراسایکلین ها، مترونیدازول، تری متوپریم، کلاریترومایسین، نیتروفورانتئین، سپترا و باکتریم اشاره کرد که مصرف آنها اکیدا در هر شرایطی ممنوع است. مصرف آنتی بیوتیک در بارداری موجب این می شود تا در کام دهان نوزاد شکاف، مشکلات قلبی، مغزی و کبدی به وجود آید. که ناهنجاری های مغزی یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف این داروها می باشد.

آرامبخش ها

مصرف آرابخش هایی نظیر دیازپام، آلپرازولام و کلرودیازپوکساید در هر حالتی داروهای ممنوعه در بارداری هستند زیرا موجب نقص در رشد جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد یا معلولیت های فیزیکی در آن گردد.

مصرف مسکن در بارداری مجاز است؟

امکان دارد در دوران بارداری با دردهای فیزیکی از جمله سر درد، استخوان درد و یا هر درد دیگری مواجه شوید و بخواهید یک مسکن برای رفع این ناراحتی ها مصرف کنید، باید بدانید که هر دارویی که استفاده می کنید از طریق جفت به سرعت به جنین می رسد پس برای مصرف هر مسکنی باید با پزشک مشورت کنید که اغلب استفاده از هیچ مسکنی در این دوران توصیه نمی شود.

مصرف مسکن در بارداری مجاز است؟

از عوارض داروهای غیر مجاز در بارداری که مسکن ها را هم شامل می شود می توان به اختلال در رشد جنین، مشکلات مغزی، بیماری های مادرزادی، سقط و مرده زایی نیز اشاره نمود. باید در این دوران از مسکن های بی خطر بارداری استفاده کنید که تشخیص آن کاملا با پزشک و متخصص زنان خواهد بود.

داروهای مجاز سرماخوردگی در بارداری

به هرحال سرماخوردگی در دوران بارداری هم ممکن است مادر را مبتلا کند و طبیعی است که بخواهید از داروهای سرماخوردگی استفاده کنید که نمی دانید جزو داروهای ممنوع در بارداری شناخته می شوند یا نه. باید بدانید در داروهای سرماخوردگی از آنتی هستامین ها و استامینوفن استفاده شده است که در ماه های اولیه بارداری اکیدا ممنوع است.

از قطره های ضد گرفتگی بینی که حاوی هیستامین ها هستند باید با مشورت پزشک مصرف نمود همچنین اگر دچار عفونت شدید پزشک می تواند برای شما آنتی بیوتیک بی خطر در بارداری تجویز کند. برای درمان گلو درد می توانید از قرص های مکیدنی استفاده کنید که درمان را سریع و درد گلو را کاهش می دهد. از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، لوراتادین در هنگام سرماخوردگی برای درمان خودداری کنید.

مصرف چه داروهایی در بارداری بی خطر است؟

اگر قصد مصرف دارو در بارداری را دارید حتی یک مکمل گیاهی و یا مینرال به شما توصیه می کنیم هرگز بدون تشخیص پزشک زنان این کار را انجام ندهید زیرا برخی داروهایی که در بارداری بی خطر تلقی می شوند ممکن است بر اساس زمان بندی هفته های حاملگی تشخیص داده بشود که چه زمانی باید از آنها استفاده کرد. اما از داروهای بی خطر در بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

مصرف چه داروهایی در بارداری بی خطر است؟

  • داروهای ایمن ضد تهوع: زوفران، دیکلگیس ویتامین B6
  • مسکن ایمن: استامینوفن بدون کدئین (پس از سه ماه ابتدایی بارداری) و تایلنول
  • داروی فشار خون ایمن: متوپرولول، کورگارد، تنورمین
  • اسپری بینی ایمن: سالین فاقد افرین

دسته بندی داروها در بارداری

داروها در دوران بارداری از بی خطر تا داورهای خطرناک در بارداری توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA دسته بندی شده اند. این داروها در دسته های A،B،C،D،X قرار می گیرند. داروهای نوع A کم خطر و داروهای X داروهای غیرمجاز در بارداری هستند.

دسته بندی داروها در بارداری

داروهای دسته بندی A

این نوع از داروها به خوبی بر روی مادران باردار تست شده و در طی تحقیقات تا به امروز حساسیت و عوارض خطرناکی را در سه ماهه اول بارداری از خود بروز نداده است. به این نوع از داروها و مصرف آن در بارداری، داروهای ایمن می گویند.

داروهای دسته بندی B

این دسته از داروها را بیشتر با تست حیوانی آزمایش کرده اند که معمولا در حیوانات ایجاد مشکل و عارضه نکرده است اما همچنان از تست آن بر روی زنان باردار مطمئن نیستند از این جهت بازبینی این نوع از داروها توسط پزشک الزامی است.

داروها دسته بندی C

تست حیوانی این گروه از داروها نشان دهنده این امر بوده است که بر روی جنین آنها تاثیرات مخرب داشته اما همچنان بر روی زنان باردار تست نشده است. چنانچه پزشک تشخیص بدهد که در مقطع خاصی می توان از این گروه دارو مصرف نمود بلامانع است در غیر این صورت جزو داروهای ممنوع در بارداری است.

داروهای دسته بندی D

آزمایشات متعدد در این دسته از داروهای گروه D نشان می دهد که جزو مواد پر خطر هستند و نباید از آنها در دوران بارداری استفاده نمود مگر در موارد خاصی که فواید آن بیشتر از مضرات آن باشد.

داروهای دسته بندی X

این داروها موجب آسیب های فیزیکی جدی و مغزی بر روی جنین می شود از این رو به این دسته، داروهای ممنوعه در بارداری گفته می شود.

کلام پایانی

مشکلات فیزیکی و بیماری ها ممکن است در بارداری هم مادر را درگیر کند بعلاوه که بارداری دوران حساسی بوده و ممکن است مادر در معرض برخی بیماری ها قرار گرفته و فورا مبتلا گردد. تنها راه حل موثر برای اینکه یک دارو را در بارداری استفاده نمود این است که از مشورت با پزشک خود بهره ببرید. حتی داروهای کاملا بی خطر را باید با پزشک خود چک کنید زیرا متناسب با شرایط فیزیکی و هفته های بارداری ممکن است مصرف برخی داروهای بدون نسخه هم گاهی مشکل ساز باشد.

هرگز گمان نکنید که تنها یک عدد قرص و یا یک قاشق شربت نمی تواند به جنین شما آسیب وارد کند بلکه حتی کم ترین دوز از یک دارو می تواند یک عارضه کوچکی چون آب مروارید مادرزادی را در جنین بروز دهد. از این رو توصیه می شود در مصرف داروها، ویتامین و مواد معدنی و حتی داروهای گیاهی تمام موارد احتیاط را به عمل آورید.

منبع

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه