ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

از بین بردن جای جوش

از بین بردن جای جوش در سریع ترین زمان

فهرست محتوا

مقابله با آکنه به اندازه کافی سخت است، اما نشانه هایی که از خود به جای می گذارد یک داستان کاملاً متفاوت است، از هایپرپیگمنتیشن گرفته تا تورفتگی های کامل. در این مقاله از داروخانه آنلاین ویتامین ث روش های موثر در از بین بردن جای جوش را می آموزید.

چاله های جای جوش دردسرساز هستند. شاید بتوان آنها را با انواع روش های درمانی برطرف کرد اما کم رنگ شدن آنها مدتی طول می کشد و در بعضی موارد هرگز به طور کامل از بین نمی رود.

نمی دانید چگونه می توان از ایجاد اسکار آکنه جلوگیری و یا اسکارهای فعلی را مدیریت کرد؟ در این مقاله تمام چیزهایی که باید در مورد از بین بردن جای جوش بدانید ذکر شده است.

دلیل وجود اسکار جای جوش

تمام اسکارها از آکنه نیست. با این حال، اسکار می تواند 95 درصد از افراد مبتلا به آکنه را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین بسیار غیر معمول است.

پس چرا این اتفاق می افتد؟

دکتر شارون وونگ، متخصص پوست، می گوید: “اینکه آیا لکه های آکنه منجر به ایجاد زخم می شود یا نه به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل “نوع آکنه، دستکاری کردن آن و عوامل محیطی می شود.”

وی افزود، “التهاب عامل اصلی تعیین کننده جای زخم آکنه است. به همین دلیل کیست ها و ندول های ملتهب عمیق تر نسبت به جوش های سرسفید و سرسیاه احتمال ایجاد زخم دارند (مگر اینکه آنها چیده و فشرده شوند)”

این التهاب به پوست آسیب می رساند، روند ترمیم زخم را آغاز می کند و بر تولید رنگدانه ای به نام ملانین و پروتئینی به نام کلاژن تأثیر می گذارد.

تولید بیش از حد ملانین می تواند منجر به ایجاد علائم تیره یا رنگدانه شدن بیش از حد شود. تولید کلاژن (یا کمبود آن) می تواند همه نوع زخمی ایجاد کند. با این وجود برخی از افراد بیشتر از سایرین دچار جای جوش و آکنه می شوند.

دکتر یورام هارت، متخصص پوست و مدیر پوست و مدیر پزشکی MDacne، می گوید: پوست افرادی که مستعد ایجاد جای جوش هستند به جای اینکه به درستی بهبود یابد، الیاف کلاژن بیشتری تولید می کند که پوست را به پایین می کشد و زخم های آکنه آتروفیک ایجاد می کند.

وی افزود: “در موارد دیگر، تولید بیش از حد كلاژن باعث ایجاد” برجستگی “روی پوست می شود كه به آن زخم كلوئید می گویند.”

انواع اسکارهای آکنه

اگرچه ممکن است تمام زخم ها شبیه به هم باشند، اما انواع مختلفی از زخم های آکنه وجود دارد.

  • زخم هایپرتروفیک و کلیوئید. اینها نوع برجسته هستند.
  • اسکارهای آتروفیک. این رایج ترین شکل زخم است. آنها ظاهری حفره ای دارند.

طبقه بندی در اینجا متوقف نمی شود. همانطور که دکتر  وونگ توضیح می دهد، وقتی صحبت از اسکار بدون حفره می شود، سه نوع وجود دارد:

  • جای جوش های گرد. نسبتاً کم عمق و با لبه های نرم و لطیف هستند و یک منظره ی موج دار ایجاد می کنند.
  • جای زخم جعبه ای. گسترده تر با لبه های کاملاً مشخص هستند.
  • جای زخم قندیلی. مانند سوراخ های کوچک به نظر می رسند، اما از نظر مشخصات، مانند یک قندیل یا شکل V به عمق پوست می روند.

روش های از بین بردن جای جوش

در حالی که اسکارهای آکنه می تواند از نظر ظاهری بهبود یابد، اما ممکن است کاملاً از بین نرود. آنها همچنین نیاز به کمک یک شخص حرفه ای دارند تا از روی پوست کاملاً پاک شوند.

دکتر هارت توضیح می دهد که “داروهای خانگی و محصولات طبیعی جذاب به نظر می رسند، اما متأسفانه در اسکارهای آکنه و درمان لکه های تیره کمترین میزان تأثیر را دارند. آنها می توانند پوست شما را تحریک کنند یا فقط بی اثر باشند.”

با این حال، وی اضافه می کند: “لکه های صورتی پس از آکنه معمولاً در طی 2 تا 3 ماه پس از کنترل آکنه فعال، خود به خود از بین می روند.”

علائم آکنه تیره را می توان با محصولات پزشکی حاوی هیدروکینون، آربوتین، اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHA)، اسیدهای هیدروکسی بتا (BHA) و رتینوئیدها روشن کرد. مانند تمام مراقبت های پوستی، استفاده از ضد آفتاب روزانه نیز مهم است.

درمان جای زخم فرورفته پیچیده تر است، زیرا بعید است که مراقبت منظم از پوست تفاوت قابل توجهی ایجاد کند. اما یک سری روش های درمانی برای آزمایش وجود دارد، از جمله لیزر، میکرونیدلینگ و فیلرها.

دکتر ونگ تأکید می کند: “ابتدا باید خود آکنه را درمان کنید و سپس به درمان اسکارهای آکنه بپردازید. زیرا نه تنها هر لکه جدید به طور بالقوه می تواند منطقه جدیدی از زخم ایجاد کند، بلکه بسیاری از این روش های درمانی می توانند آکنه را تشدید یا بدتر کنند.”

گاهی اوقات، ترکیبی از موارد زیر همراه با درمان های موضعی مانند رتینوئیدها، که باعث افزایش تولید کلاژن می شوند، مورد نیاز است. هر نوع زخمی که دارید، قبل از شروع هر نوع درمانی، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

لیزر

لیزر می تواند برای درمان اسکار خفیف تا متوسط مؤثر باشد. دو نوع لیزر برای این کار وجود دارد:

  • لیزر تخریبی. با این کار تکه کوچکی از پوست از بین می رود تا بافت صاف تری داشته باشد.
  • لیزر غیر تخریبی. این نوع لیزر، از گرما برای تحریک تولید کلاژن و ترمیم آسیب های پوستی استفاده می کند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما اگر توسط متخصص پوست انجام شود، می تواند لایه های آسیب دیده پوست را از بین ببرد و راه را برای یک سطح تازه تر هموار سازد. مواد شیمیایی و غلظت های استفاده شده به سطح جای جوش بستگی دارد. گزینه های متداول اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک هستند.

درم ابریژن

درمابراسیون مانند لایه برداری شیمیایی عمل می کند – با این تفاوت که شامل برس لیزری است. نفوذ آن عمیق تر از میکرودرم است، بنابراین برای جای زخم های عمیق موثرتر است.

رادیوفرکوئنسی (لیزر آر اف)

آر اف واکنش ترمیم زخم را در پوست ایجاد می کند تا پوست کلاژن تولید کند و اسکارها کمتر دیده شوند. این روش را می توان با میکرونیدلینگ ترکیب کرد، این روشی است که زخم های کوچک و سطحی ایجاد می کند.

فیلر ها

علاوه بر تجمع پوست به دلایل زیبایی، می توان از مواد پرکننده (فیلرها) برای پر کردن برخی از زخم ها برای یکدست بودن پوست استفاده کرد.

سابسیژن

این روش درمانی جراحی، نوارهای کلاژن زیر سطح پوست را که باعث کاهش زخم های آتروفیک می شود برش می دهد و به آنها اجازه می دهد تا به عقب برگردند.

روش‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش

راهکارهای زیر سریع، ساده و البته در خانه مشکل شما را حل می‌کند:

آبرسانی پوست

حتماً می‌پرسید آبرسانی پوست چطور به کاهش اثرات آکنه کمک می‌کند. در واقع پوست برای برطرف کردن خشکی، سلول‌هایش را مجبور به تولید چربی بیشتر می‌کند. نتیجه چیزی نیست مگر حادتر شدن آکنه. برای این کار می‌توانید از مقاله ۴ ماسک طبیعی مناسب برای پوست خشک کمک بگیرید.

لایه برداری مرتب پوست

لایه برداری از طریق مواد و روش‌های طبیعی به برطرف کردن اثرات جوش کمک می‌کند. در این روش سلول‌های مرده و چربی اضافی پوست از بین رفته و پوست پاکسازی می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن‌های طبیعی لایه‌بردار پوست کمک بگیرید. همچنین محصولاتی مانند صابون زردچوبه برای انجام لایه‌برداری‌های سبک پوست بسیار موثر هستند.

سبک زندگی و تغذیه صحیح

خواب کافی داشته باشید، برنامه غذایی خود را سرشار از سبزیجات و میوه کنید و البته از استعمال دخانیات بپرهیزید. این اقدامات به ظاهر ساده در بازسازی دوباره پوست بعد از عارضه‌هایی مانند آکنه نقش مهمی دارند. درضمن کمتر از مواد آرایشی بر روی پوست خود استفاده کنید، قبل از خواب صورت خود را از وجود هر ماده غیرطبیعی پاک کنید، از عوامل تنش‌زا دوری کنید و البته ورزش کنید. به علاوه اگر می‌خواهید پوستتان هر عارضه‌ای را در کمترین زمان ممکن درمان کند و همواره شفاف باشد، تا می‌توانید از شکر دوری کنید.

چرا افراد نباید خودشان در خانه جای جوش را از بین ببرند؟

فرد هرگز نباید سعی کند هسته جوش را در خانه از بین ببرد. فشار دادن یا ترکیدن یک جوش، زخم باز روی پوست ایجاد می کند. این اجازه می دهد تا باکتری های جوش وارد جریان خون شوند. هنگامی که وارد جریان خون می شود، باکتری می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

فشردن یا ترکیدن جای جوش نیز خطر ایجاد جای زخم را افزایش می دهد. برخی از باکتری های موجود در کورک ممکن است به افراد دیگر سرایت کنند.

در بیشتر موارد، کورک در عرض چند هفته خود به خود از بین می رود. در طول این مدت، فرد می تواند از داروهای خانگی مانند کمپرس گرم برای کمک به کاهش درد و تورم استفاده کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

جوش معمولاً در عرض چند هفته خود به خود بهبود می یابد. آکادمی پوست آمریکا بیان می کند که اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کرد، باید به پزشک مراجعه کند:

– تورم یا بدتر شدن درد پس از چند روز
– ایجاد یک جوش اضافی یا گل مژه
– تب
– مشکلات بینایی
همچنین ممکن است فردی بخواهد که در صورت داشتن کورک های متعدد یا مکرر به پزشک خود مراجعه کند. این می تواند نشانه ای از سایر مشکلات زمینه ای سلامتی، مانند ضعف سیستم ایمنی باشد.

راه های جلوگیری از ایجاد جوش و اسکارهای آکنه

دکتر هارت می گوید: “بهترین پیشگیری از ایجاد اسکار آکنه، درمان زود هنگام آکنه های فعال است.”

دکتر هارت و دکتر وونگ نیز بر اهمیت درمان به موقع جوش ها و دستکاری نکردن آنها تأکید می کنند، زیرا این امر شما را در معرض خطر ایجاد زخم قرار می دهد. می توانید با محصولات زیر سعی در اصلاح مجدد روال مراقبت از پوست خود داشته باشید.

ضد آفتاب

دکتر هارت توصیه می کند هر روز صبح از کرم ضد آفتاب فاقد چربی برای محافظت از پوست استفاده کنید. آکادمی پوست آمریکا فرمولی با طیف گسترده حداقل SPF 30 را توصیه می کند.

لایه برداری ملایم

وقتی آکنه دارید، آخرین کاری که می خواهید انجام دهید ایجاد التهاب بیشتر است. اما، برای کمک به درمان ترشحات فعلی و جلوگیری از موارد بعدی، باید منافذ را بدون گرفتگی نگه داشته و گردش سلول های پوستی را تشویق کرد.

به جای استفاده از اسکراب های خشن، یک لایه بردار شیمیایی را انتخاب کنید.

پاک کننده ها و سرم های حاوی AHA (مانند اسید گلیکولیک)، BHA (مانند اسید سالیسیلیک) و رتینول ها می توانند به شما کمک کنند.

داروهای تجویز شده

دکتر وونگ می گوید: “اگر درمان های بدون نسخه آکنه پس از چند ماه استفاده مداوم لکه ها را برطرف نمی کنند، وقت آن است که به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.”

داروهای تجویزی قدرت بسیار بالاتری دارند و می توانند متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شوند.

کلام آخر

آکنه می تواند به روش های مختلفی پوست را تحت تأثیر قرار دهد، باعث تغییر رنگ، فرورفتگی یا ایجاد اسکار شود. خوشبختانه چندین روش درمانی برای بهبود انواع اسکار جوش و آکنه وجود دارد.

درمان اسکارها بدون کمک متخصص پوست ممکن است دشوار باشد، بنابراین صحبت با یک متخصص همیشه بهترین مرحله است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه