ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

درمان ریزش مو ارثی

آیا ریزش موی ارثی درمان قطعی دارد؟

فهرست محتوا

اغلب مواقع بدن انسان تحت شرایط خاصی ممکن است ریزش مو را تجربه کند که معمولا به طور مداوم اتفاق نمی افتد، یعنی مقطعی این ریزش شدید شده و قطع می گردد. اما ریزش مو ارثی یک ژن است که همانند رنگ چشم و فرم بینی از والد به ارث می رسد. ویژگی هایی که از ژن منتقل می شود مثل ریزش موی ارثی در واقع یک تغییر حالت ظاهری است که در یک سن خاصی شروع می شود. درمان ریزش مو ارثی دغدغه بسیاری از افراد است.از این جهت ما در این بخش از مطالب وبلاگ داروخانه آنلاین ویتامین ث قرار است به مبحث درمان ریزش مو ارثی بپردازیم.

آیا ریزش مو ارثی درمان دارد؟

درمان ریزش مو ارثی کمی نیاز به صبر کردن دارد. یعنی پروسه درمان ریزش مو در هر حالتی نیاز به یک زمانی دارد تا بدن به حالت طبیعی خود باز گردد. برای کمتر شدن ریزش مو ارثی راه حل هایی وجود دارد که وقتی به پزشک مراجعه می کنید آنها را به شما پیشنهاد می دهد. آلوپسی آندروژنیک یک اختلال پیش رونده است یعنی از یک جایی این ژن ریزش مو فعال می شود و تا یک سن مشخصی پیش می رود در این بازه زمانی می توان با روش هایی نظیر انواع دارو و مکمل،شوینده ها، محلول ها، مزوتراپی، Ppr و لیزر ریزش موها را کندتر کرد.

آیا ریزش مو ارثی درمان دارد؟

ریزش موی ژنتیکی چه دلایلی دارد؟

ریزش موی ژنتیکی معمولا با دلایل هورمونی بروز پیدا می کند با فعال شدن ژن ریزش مو در هر سنی هورمون ها تاثیر می پذیرند و ریزش موی ارثی آغاز می گردد. تنها تفاوت ریزش مو ارثی در زنان و مردان مقدار و میزان هورمون ها می باشد. ریزش موی هورمونی ارثی (loss Heredity hair) تحت تاثیر هورمون آندروژن قرار می گیرد و چرخه طبیعی رشد و نگهداری مو را مختل می کند. در اکثر زنان هورمون آندروژن معمولا با کیست تخمدان، مصرف قرص های ضد بارداری، دوران بارداری و حتی یائسگی در مقادیر متفاوتی ترشح شده و روی چرخه رشد مو تاثیر می گذارد. در مردان نیز از برهم خوردن هورمون DHT به وجود می آید.

نحوه تشخیص ریزش موی ارثی

بسیار طبیعی است که در برخی دوره ها در طول زندگی یک فرد ریزش مو رخ دهد اما معمولا این موها جایگزین شده و ریزش قطع می گردد در ریزش مو ارثی غالبا موها جایگزین نمی شود و رفته رفته از تراکم آنها کاسته می شود. یکی از راه های تشخیص ریزش موی ارثی این است که به الگوی ریزش دقت داشته باشید معمولا در این نو از ریزش مو آلوپسی آندروژنیک، موهای فرق سر، خط پیشانی و شقیقه ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

نحوه تشخیص ریزش موی ارثی

ریزش مو ارثی چه کسانی را تهدید می کند؟

این سبک از ریزش موی هورمونی ارثی (loss Heredity hair) تنها در افرادی اتفاق می افتد که در والدین خود این الگو از ریزش مو را داشته باشند و اگر در ژنی که از افراد به فرزندان منتقل می شود این ژن وجود نداشته باشد این اتفاق رخ نمی دهد. لازم به ذکر است که ریزش مو ارثی سلامت افراد را به خطر نمی اندازد و تنها در ظاهر رویش موها و طاسی ها تاثیر گذار است.

کاهش ریز موی ارثی چه روش هایی دارد؟

با پیشرفت علم پزشکی می توان گفت برای اختلال آلوپسی آندروژنیک درمان هایی در نظر گرفته شده است نظیر شامپوهای مایندوکسیدیل و درمان های مکمل در کنار مصرف داروهای ضد ریزش و هورمونی نظیر لیزر، Prp و مزوتراپی در کاهش ریزش مو ارثی موثر بوده است. ابتدا پزشک معالج از فرد آزمایش هایی برای ارزیابی وضعیت عمومی تاثیر گذار بر سلامتی موها می گیرد، سپس متناسب با شرایط فردی که دارای ریزش مو ارثی است یکی از درمان ها را پیش خواهد گرفت.

مراحل درمان ریزش مو ارثی

در ادامه برخی از راه های درمان آلوپسی آندروژنیک یا درمان ریزش مو ارثی را بررسی می کنیم. دقت کنید که تمامی این درمان ها باید با تشخیص پزشک و زیر نظر او انجا بپذیرد در غیر این صورت احتمال دارد نتایج مطلوبی از درمان حاصل نشود.

1. درمان دارویی

درمان های دارویی از طریق خوراکی، تزریقی و موضعی به کمتر شدن ریزش مو ارثی کمک می کند.

مراحل درمان ریزش مو ارثی

داروی فیناستراید: این دارو از طریق خوردن جذب می شود و بر روی تستسترون که یک هورمون فعال در ریزش موی ارثی است تاثیر می گذارد. بیشترین عملکرد فیتاستراید در فرق سر است در برخی درمان های موفق این دارو ریزش مو را متوقف کرده و حتی به بازگشت موهای ریخته شده کمک هم کرده است و در برخی مواقع سبب شده ریزش با سرعت کمتری اتفاق افتد.

ماینوکسیدیل: این ترکیب معمولا در شامپوهای ضد ریزش و محلول عرضه می گردد. ماینوکسیدیل به طور خاص بر روی آلوپسی آندروژنیک تاثیر مثبتی می گذارد. در واقع سبب می شود هورمون های موثر در ریزش مو کمتر به فولیکول ها آسیب برساند. ماینوکسیدیل از جمله داروهای موضعی است که بدون جراحی و عوارض خطرناک برای افرد، قادر خواهد بود از ریزش مو ارثی جلوگیری و حتی سرعت آن را کاهش دهد. معمولا به علت نوع مصرف آن پس از حمام و ترکیبات چرب و چسبناکی که دارد افراد به طور مداوم از آن استفاده نمی کنند.

اسپرینولاکتون: این دارو بیشتر برای درمان های هورمونی در زنان کاربرد دارد. اختلالات هورمونی در زنان معمولا ریزش موی بسیاری را به همراه دارد از این جهت در اغلب مواقع از این داروی استفاده می گردد. دقت کنید که این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز گردد. برهم خوردن هورمون های زنانه با قرص اسپرینولاکتون می تواند در روند بارداری، شیردهی و قاعدگی تاثیر بگذارد.

کتوکونازول: در علم داروسازی از کتوکونازول به عنوان یک ضد قارچ قوی استفاده می کنند اما این دارو قادر است میزان غیر قابل کنترل DHT را مهار کند. از این رو برای درمان ریزش مو ارثی می تواند یک گزینه مو مناسب باشد.

2. درمان های مکمل

در درمان های مکمل نیز می توان از مکمل های خوراکی و تزریقی در جهت جلوگیری از ریزش موها بهره برد. این نوع از درمان در واقع کامل کننده هر نوع درمانی است که پزشک برای شما در پیش گرفته است. برای نمونه اگر قرار است درمان دارویی داشته باشید در کنار آن از مکمل ها استفاده می شود.

مکمل های قرصی ریزش مو: در این نوع از مکمل های خوراکی معمولا ترکیباتی ویتامینی و مواد معدنی نظیر: زینک، ویتامین B،A،D،E،C، آهن، مس، سلنیوم و منیزیم استفاده می گردد تا هم بدن را از ذخایر مواد مغذی در جهت رشد مو غنی نگاه دارد و هم به تقویت فولیکول مو و سلول سازی کمک کند.

مکمل های تزریقی: آمپول های بیوتین و بپانتن تا مقادیر بسیاری می توانند در تقویت ریزش موها کمک کننده باشند. در این محلول های تزریقی از ویتامین B5 و B7 به میزان مشخصی استفاده شده است. این مکمل های تزریقی در واقع محرک رشد برای موها محسوب می گردد از این رو تقویت کننده ریزش مو و آلوپسی آندروژنیک است.

3. مزوتراپی

این روش یکی از روش های پر طرفدار برای جلوگیری از ریزش موهاست که البته متناسب با تشخیص پزشک نیاز به تمدید دارد. در این روش درمانی به وسیله تزریق دوتاستراید و ویتامین ها به مزودرم یا لایه میانی پوست سر مواد موثر در رشد و جلوگیری از ریزش مو را به صورت مستقیم به فولیکول ها می رسانند. یکی از کارهایی که مزوتراپی انجام می دهد تقویت جریان خود در پوست سر است. از این رو اکسیژن و مواد مغذی با سرعت بیشتری به فولیکول رسیده و موجب تقویت در آن می شود.

مزوتراپی

4. Prp

در این نوع از درمان، با خون گیری از فرد و تغییراتی در پلاسمای خون و غنی کردن آن و تزریق دوباره به نواحی که دچار ریزش مو شده به ترمیم موهای در حال ریزش و ریخته شده کمک می کنند. این درمان معمولا در چند نوبت بین دوتا سه بار صورت می گیرد.

Prp

5. لیزرهای کم توان

لیزر درمانی بیشتر برای ریز مو ارثی یا آلوپسی اندروژنیک و طاسی های ناشی از بیماری های خود ایمنی کاربرد دارد. این لیزر باعث سرعت مکانسیم رشد سلولی و ترمیم آن در پوست سر و فولیکول مو می گردد، متبولیسم سلول ها را بهبود می بخشد و از این جهت یک درمان مناسب در این سبک از ریزش مو است.

لیزرهای کم توان

روش های طبیعی درمان ریزش موی هورمونی ارثی چیست؟

اگر به لحاظ علمی بخواهیم صادق باشیم تنها روش طبیعی ریزش مو ارثی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و اصولی با کمک گرفتن از پروتئین ها، مواد خوراکی حاوی روی، ویتامین B،D، سلنیوم و ویتامین C است از این رو می توانید تخم مرغ، ماهی، سبوس برنج و غلات را در کنار سبزیجات با برگ های سبز مصرف کنید. یک سبک زندگی سالم با یک رژیم غذایی متعادل در کنار مکمل های غذایی تا مقادیر بسیاری می تواند هم به درمان آلوپسی آندروژنیک بیانجامد و هم از پیشروی آن کم کند.

کلام پایانی

ریزش موی ارثی به علت اینکه تحت شرایطی با DNA افراد در ارتباط است به هر حال اتفاق خواهد افتاد. اما تا درصد زیادی می توان از پیشروی آن با کمک گرفتن از درمان های در نظر گرفته شده جلوگیری کرد. شاید این درمان ها یک درمان قطعی نباشند اما در صورتی که ریزش مو ارثی به سرعت تشخیص داده شود با مراقبت های ویژه می توان آن را به تاخیر انداخت. دقت کنید که تمامی درمان های این سبک از ریزش مو باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه