ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی چیست؟ +علائم و راه های درمان

فهرست محتوا

ریزش مو در افراد همراه با دلایل مختلفی است. ممکن است ریزش مو به دلیل انواع بیماری، استفاده از دارویی خاص، کمبود ماده مغذی در بدن و یا یک ریزش موی ارثی باشد. ریزش موی ارثی هم یکی از رایج ترین حالات کم پشت شدن موها و حتی کچلی است که در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد. در مبحث ریزش موی ارثی در واقع ژنتیک افراد دخیل است که از والد یا افراد هم خون به ارث می برند. در این متن از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث قصد داریم تا به موضوع ریزش موی ارثی چیست؟ بپردازیم و علت، علائم و راه های درمان آن را بررسی کنیم.

ریزش موی ارثی چیست؟

انسان دارای 46 کروموزوم است که نیمی از آن را از مادر و نیمی را از پدر خود دریافت می کند. هر کروموزوم از واحد کوچکتری با عنوان DNA به وجود آمده و واحد های سازنده DNA را با عنوان ژن می شناسیم. تمامی ویژگی های یک انسان درون این ژن ها وجود دارد که با آنها متولد می شود و آنها را از والدین خود به ارث برده است. در این بین علاوه بر خصوصیات رفتاری و ظاهری ممکن است اختلالات ژنتیکی هم منتقل شود نظیر ریزش موی ژنتیکی که فرد به طور قطع آن را از مادر یا پدر خود به ارث می برد. پس ریزش موی ارثی در واقع اختلالی است که در DNA و ژنتیک افراد نهفته است و به طور معمول از دهه های 30 زندگی هر فردی آغاز می شود.

ریزش موی ارثی چیست؟

علت ریزش موی ارثی

ریزش موی آندروژنیک یا آلوپسی یک نوع اختلال در ریزش موی زنان و مردان است که در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. دلیل این اختلال هورمون ها و ژن هایی است که از خانواده به فرد می رسد. این نوع از ریزش مو به علت ترشح هورمون آندروژن اتفاق می افتد که مقدار آن در زنان و مردان متفاوت عمل می کند. اگر پدر یا مادر شما در مقطعی از زندگی دچار ریزش مو شده اند و قسمتی از موهای آنها با یک الگوی خاصی ریخته باشد امکان این وجود دارد که شما هم در مقطعی از زندگی به این ریزش موی ارثی دچار شوید. چون این سبک از ریزش مو مثل رنگ چشم و فرم صورت و قد ممکن است به فرزندان منتقل شود. پس ریزش موی ارثی به علت وجود این اختلال در والد شما و تاثیر هورمون آندروژن خواهد بود.

علائم ریزش مو ارثی

در این سبک از ریزش مو یعنی ریزش موی ارثی کم شدن موها به مرور زمان اتفاق می افتد و روند ریزش موها بسیار کند است، اما معمولا در ریزش مویی که از ژن ها به ارث می رسند فولیکول های مو ابتدا ضعیف شده و تار موها نازک می شوند. این اتفاق تا جایی رخ می دهد که فولیکول موها با نرویاندن مو، از بین رفته و بسته می شوند و در آن قسمت از کف سر طاسی اتفاق می افتد. در این نوع از ریزش، موها در قسمت کف سر و شقیقه ها شروع به کم شدن کرده و فولیکول های خود را از دست می دهند.

علائم ریزش مو ارثی

چرخه رشد و استراحت مو

موهای بدن انسان و مخصوصا موی سر مدام در حال طی کردن یک چرخه طبیعی هستند. که از رویش و ریزش آنها تشکیل شده است. تا زمانی که ساختار موی هر فرد چرخه طبیعی رشد و استراحت را طی می کند موها سالم، درخشان و پرپشت هستند و به محض اینکه این چرخه دچار اختلال شود از درخشش، زخامت و تراکم آنها کم خواهد شد. آگاهی در مورد چرخه رشد مو به ما کمک می کند تا بدانیم چه هنگام باید نگران ریزش موهای خود باشیم و درمانی را در پی بگیریم.

چرخه رشد و استراحت مو

فاز آناژن

در این فاز از رشد مو تقسیمات سلولی در ریشه مو انجام می شود و موی تازه از محل فولیکول شروع به رشد می کند. در این بین موی قدیمی از ریشه جدا شده و می ریزد اما موی تازه جایگزین آن شده است. پیاز مو هم مواد مغذی را برای رشد یک تار مو به آن می رساند تا در یک طول رشد طبیعی به حیات خود ادامه دهد.

افرادی که موهایشان از یک حدی بلند نمی شود معمولا دوره آناژن موهای آنها کوتاه است. در واقع دوره آناژن در مو به میزان ماندگاری مو بر روی سر گفته می شود. اگر دوره آنازن کوتاه باشد فاصله بین رویش موی جدید و ریزش موی قدیمی کم خواهد بود. معمولا زمان طبیعی  فاز آناژن بین 2 تا 8 سال است که کمتر یا بیشتر بودن آن به سلامتی موها مربوط می شود.

فاز کاتاژن

فاز کاتاژن بیشتر به ریشه موها مربوط می شود. در واقع در این زمان دیگر ریشه مو قادر به غذا رسانی و نگهداری از مو نیست و از فولیکول جدا می شود. هروقت رشد یک تار مو توقف پیدا کند در واقع فاز کاتاژن شروع شده است که معمولا بین 1 تا 3 هفته ممکن است به طول بیانجامد.

فاز تلوژن

در این مقطع مو پس از زایش و رشد یک مرحله استراحتی را طی می کند تا زمان ریزش آن فرا برسد. متناسب با اینکه چرخه مو در افراد سالم باشد یا به علل مختلفی برهم بخورد مدت زمان فاز تلوژن متغییر است. زمان بین استراحت و ریزش مو تلوژن نام گذاری شده است.

ریزش موی ارثی مردانه

در ریزش موی مردانه سه عامل مهم دخیل هستند: سن، ژنتیک و هورمون ها که به از دست رفتن موهای سر آقایان می انجامد. این سه عامل با کمک هم موجب تحلیل رفتن فولیکول های مو در مردان شده و رفته رفته منافذ بسته شده تا دیگر مویی رشد نمی کند. قبل از اینکه فولیکول ها به طور کلی از بین بروند تار موها نازک و کم می شوند و این نشان دهنده این است که قرار است با از بین رفتن موها در آن قسمت مواجه شوند.

ریزش موی ارثی مردانه

بسیاری از تغییرات در زنتیک با ریزش موی اندروژنیک در ارتباط هستند اما علم تنها ژن آندروژن که AR نام دارد را سبب این سبک از ریزش مو در مردان می داند. در فاز قبل از مختل شدن کارکرد فولیکول می توان این اتفاق را با مصرف برخی داروها به تعویق انداخت پس در صورتی که ریزش موی ارثی هم دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

ریزش موی ارثی زنان

در زنان بسیاری از عوامل هورمونی نظیر یائسگی، بارداری و زایمان، قاعدگی و بیماری های هورمونی سبب ریزش مو می شود اما گزینه ریزش موی ارثی متفاوت خواهد بود که از والد به ارث می رسد. در زنان ریزش موی ارثی از 30 سالگی آغاز شده و تا 40 سالگی به طول می انجامد و پس از یائسگی با افت هورمون ها کاملا بارز خواهد بود.

ریزش موی ارثی زنان

ریزش موی ارثی در زنان با فاز استراحت کوتاهی همراه است همچنین تار موها کمرنگ و نازک تر هستند و زمانی برای زخیم شدن و پرپشت شدن آنها وجود ندارد. ریزش موی ارثی در زنان معمولا در وسط سر رخ می دهد و کمتر پیش می آید که کلا موها از بین بروند معمولا این نوع ریزش در زنان بیشتر با کم تراکم شدن موها تا جایی که کف سر مشخص می شود همراه است.

جلوگیری از ریزش موی ارثی

در مبحث ریزش موی ارثی چیست؟ مهمترین بخش شاید این باشد که چطور می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ ریزش مو در بحث ژنتیک اجتناب ناپذیر است اما می توان با در پیش گرفتن برخی راه های درمانی از شدت آن کاهید و از موها مراقبت کرد.

جلوگیری از ریزش موی ارثی

نشانه های ریزش موی ارثی کدامند؟

زنانمردان
نازک شدن تار مونازک شدن موها
کم رنگ شدن تار مواز بین رفتن فولیکول ها
ریزش مو در کف سرطاسی در شقیقه و خط مو
نمایان شدن کف سرطاسی پیش رونده تا کف سر

آیا مزوتراپی تاثیری در ریزش موی ارثی دارد؟

مزوتراپی یک درمان تزریقی برای ریزش موی شدید در افراد است. در این نوع از درمان مواد مغذی و محرک رشد مو به پوسته میانی کف سر تزریق شده و فولیکول موها را تغذیه و برای رشد مو تحریک می کند که می تواند یک درمان مکمل و پشتیبان برای هر نوع ریزش مو و مخصوصا ریزش مو آندروژنیک یا ارثی باشد که روند طاسی و کم تراکم شدن موها را به تعویق انداخته و از شدت آن می کاهد.

تاثیر مزوتراپی در ریزش موی ارثی

بهترین شامپوها برای کاهش ریزش مو ارثی کدام است؟

به طور کلی شامپوهای بدون سولفات و حاوی مواد مغذی چون پروتئین، اسیدهای آمینه و مواد معدنی و ویتامین ها برای ریزش موی ارثی مناسب هستند. که فولیکول موها را تحریک به رشد مو می کنند. در این شامپوها از ترکیبات گیاهی چون: سبوس برنج، روغن نارگیل و رزماری استفاده می شود تا کامل کننده این درمان باشد. در ریزش موی ارثی مردانه معمولا شامپوهای ماینوکسیدیل و یا شامپوهای حاوی آن را مصرف می کنند که در تحریک رشد مو بسیار تاثیر گذار است.

کلام پایانی

ریزش موی ارثی و یا ژنتیکی یک نوع اختلال اجتناب ناپذیر است اما با کسب اطلاعات کافی در خصوص آن و مراقبت صحیح موها می توان تا درصد زیادی از پیشروی شدید و طاسی جلوگیری کرد. با دانستن چرخه های مو در فازهای مختلف می توانید در صورت مشاهده نشانه های ریزش موی اندروژنیک یا ارثی به پزشک مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه