ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

زمان مصرف قرص بیوتین

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین چه زمانی است؟

فهرست محتوا

شاید به تازگی تصمیم به مصرف قرص بیوتین گرفته باشید و برایتان اهمیت دارد تا بدانید بهترین زمان مصرف قرص بیوتین چه زمانی است؟ اهمیت دانستن بهترین زمان مصرف هر دارو یا مکملی برای آن است که استفاده صحیح از قرص ها در روند تاثیر گذاری آنها بسیار موثر خواهد بود. اگر ما تصمیم می گیریم ماده ای را در یک دوز مشخص به بدن برسانیم و بدن به آن نیازمند دارد، باید بهترین زمان و زمان مشخص را نیز در این مسیر لحاظ کنیم.

در این مطلب، داروخانه آنلاین ویتامین ث مطالبی در خصوص زمان مصرف قرص بیوتین گردآوری کرده است. پس در ادامه به آن می پردازیم.

بهترین زمان مصرف بیوتین

همانطور که می دانید قرص بیوتین در روند درمانِ اختلالات مو، پوست، ناخن و تنظیم متابولیسم بدن بسیار موثر است. از این جهت استفاده از قرص بیوتین در برخی برهه ها ممکن است برای بدن لازم باشد. معمولا بدن یک انسان سالم از طریق تغذیه، توانایی جذب بیوتین مورد نیاز بدن را دارد. اما گاهی هم برای تسریع در رشد موهای ریخته شده و یا برای برطرف کردن سستی ریشه مو و یا حتی جلوگیری از ریزش مو شاید نیاز باشد که از این قرص استفاده کنید. بیوتین در اکثر مکمل های پوست و مو به وفور به کار برده می شود.

بهترین زمان مصرف بیوتین

جذب بیوتین برای بدن یک امر ممکن است اما در برخی مواقع مثل: نقص ژنتیکی، درماتیت سبورئیک مخصوص نوزادان، داشتن رژیم غذایی نادرست و یا جراحی های سنگین معده امکان دارد با کمبود بیوتین در بدن مواجه باشیم. بهترین زمان مصرف قرص بیوتین یعنی اینکه فرد در یک زمان مشخص و در یک دوز مشخص این ماده را به بدن برساند که بدن با توجه به زمانی که تا دریافت دوز بعدی دارد به تجزیه و جذب آن بپردازد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که اگر بدنشان به بیوتین نیازمند است این مکمل را باید همیشه مصرف کنند، در صورتی که زمان مصرف قرص بیوتین چندماه بیشتر نخواهد بود. پس استفاده چند دوره از این قرص تاثیر آن بر روی ریزش مو یا موارد مصرفی دیگر دیده خواهد شد. افرادی که با کمبود بیوتین در بدن مواجه هستند با بروز برخی علائم متوجه این کمبود می شوند، پس از استفاده از این ماده متوجه تغییرات و بهبود خواهند شد.

در هر صورت برای توجه به زمان مصرف قرص بیوتین باید بدانید که هیچ مکملی غذایی یک شبه تاثیر گذار نخواهد بود و یک بازه زمانی برای مصرف از آن تعریف می شود که این با توجه به بدن افراد مختلف حتی متفاوت هم خواهد بود. بسیاری از افراد بین 2 هفته تا 3 ماه تغییرات را احساس می کنند که این زمان با توجه به متابولیسم بدنی در هر فرد تفاوت دارد.

زمان مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

گاهی ممکن است به ریزش مو دچار شوید و این یک اتفاق استرس زاست. امکان دارد به دلیل کمبود یک عنصر مغذی در بدن، شرایط نادرست نگهداری از مو، استفاده از شامپو و شوینده های نامرغوب و یا بهداشت نادرست به ریزش مو مبتلا شوید. به طور طبیعی به فکر استفاده از دارو و مکمل هایی برای درمان ریزش مو خواهید افتاد و خب قرص بیوتین یکی از بهترین و موثرترین این مکمل هاست.

زمان مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

اگرچه بیوتین برای جلوگیری از ریزش مو و استحکام آن بسیار مفید است اما جذب بیوتین از مواد غذایی به طور چشمگیری سبب ازدیاد مو در سر افراد نخواهد شد. شاید بهتر باشد از قرص بیوتین برای ازدیاد و تراکم مو استفاده کنید و البته به زمان مصرف نیز دقت داشته باشید.

درست ترین توصیه برای مصرف هر مکمل و دارویی این است که ابتدا دفترچه راهنمایی که در جعبه دارو وجود دارد را مطالعه بفرمایید. زیرا که هر لابراتوار سازنده ممکن است یک روش پیشنهادی ویژه برای استفاده از مکملی که تولید کرده است را داشته باشد. دومین توصیه این است که حتما با پزشک مشورت کنید و از آن در مورد زمان مصرف قرص بیوتین به روش صحیح کمک بخواهید. در نهایت یک روش کلی و متداول برای زمان مصرف قرص بیوتین وجود دارد:

روزانه به چه مقدار بیوتین نیاز داریم؟

وقتی تصمیم به ساخت یک مکمل غذایی گرفته می شود یکی از ارکان اصلی این است که در هر وعده چه مقدار بیوتین باید مصرف گردد. اهمیت مقدار مصرف قرص بیوتین از آن جهت است که بدن فقط به یک دوز مشخص از آن نیازمند است که یعنی کمتر از این دوز کارساز نیست و فایده ای ندارد و بیشتر هم یا از بدن دفع می شود یا فرد را دچار عوارض ناشی از مصرف بیش از حد قرص بیوتین می کند.

روزانه به چه مقدار بیوتین نیاز داریم؟

البته مصرف قرص بیوتین عوارض شایعی را در بر نمی گیرد و معمولا افراد با مصرف آن دچار عوارض جدی نخواهند شد اما ممکن است با مصرف بیش از حد مجاز دچار اختلالات گوارشی (حالت تهوع، استفراغ و اسهال)، کاهش قند خون، بالا رفتن فشار خون و التهابات پوستی شوید. همچنین مصرف بی رویه بیوتین موجب اختلال در جذب ویتامین B5 می شود.

این ویتامین ساخت اپیدرم پوست را تسریع می کند و در نتیجه وقتی در روند جذب آن اختلالی باشد با مشکلات پوستی نیز رو به رو می شوید. یکی از این مشکلات جوش پوستی است. یا ممکن است در اثر مصرف میزان غیر مجاز این مکمل پوست شما دچار حساسیت و التهاب گردد پس مهم است تا بدانیم بدن ما روزانه به چه مقدار بیوتین نیاز دارد؟

  • کودکان 1 الی 9 سال ( 8 تا 12 میکروگرم)
  • نوجوان 9 الی 18 سال ( 20 تا 25 میکروگرم)
  • بزرگسالان بالای 18 سال ( 30 میکروگرم)
  • بانوان باردار و شیرده ( 35 میکروگرم)

این میزان با توجه به تشخیص و تجویز پزشک می تواند تغییر کند. اگر دوز مصرفی معین شده را فراموش کردید، در یک وعده به مصرف بیوتین اضافی نپردازید. دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق روال قبلی به مصرف آن بپردازید.

قرص بیوتین را صبح بخوریم یا شب؟

معمولا افراد حساسیتی برای زمان مصرف قرص بیوتین نشان نمی دهند اما این نکته مهم و ضروری است. پیشنهادهای مراجع داروسازی این است که این قرص را در روز مصرف کنید یعنی بهتر است بین صبح تا ظهر مصرف شود. بهترین زمان جذب یک ماده در بدن صبح است چون هم بدن پس از یک استراحت طولانی عملکرد جذب مفیدتری دارد و هم در طول خواب ماده مغذی به بدن نرسیده و با مصرف وعده های اولیه جذب با کیفیت خواهد بود.

قرص بیوتین را صبح بخوریم یا شب؟

بیوتین به علت اینکه از خانواده ویتامین B است سبب بالا رفتن سطح انرژی شما در روز می شود بنابراین مصرف این قرص یا مکمل حاوی بیوتین یا داروی حاوی ویتامین های B در شب توصیه نمی شود زیرا در کیفیت خواب شما تاثیر گذار است و در آن اختلال ایجاد می کند. اگر شما مداوم به مصرف بیوتین در شب بپردازید خواب راحت و عمیقی نخواهید داشت. علاوه بر آن بیوتین یک ویتامین حل شونده در آب است استفاده افراد از مایعات و آب در طول روز بیشتر است پس سبب جذب بهتر و راحت تر بیوتین نیز می شود.

شب مصرف مایعات کمتر است. پس به هیچ عنوان استفاده از بیوتین در شب برای افرادی که در روتین خود از این مکمل استفاده می کنند پیشنهاد نمی شود و در عوض توصیه درست این خواهد بود که قرص بیوتین را همراه با آب فراوان بین ساعاتی از صبح تا ظهر مصرف کنید. معمولا ویتامین و املاح حل شونده در آب را باید با معده خالی مصرف کنید تا بدن به راحتی مواد را متابولیز و جذب کند.

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین 5000

میزان دوز تعریف شده در یک مکمل مثل بیوتین، در زمان مصرف آن تاثیری ندارد، تنها بر روی مقدار دوز مصرفی در هر دانه از قرص یا کپسول تفاوت می کند. این دوز از قرص بیوتین سبب سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی و پروتئین می شود.همچنین برای افرادی که در رژیم های لاغری هستند بسیار تجویز شده. زیرا با محدود کردن بدن از مواد غذایی در جهت کاهش وزن ممکن است با کمبود انواع ویتامین بعلاوه بیوتین رو به روشوند.

برای همین افرادی که کاهش وزن داشته اند معمولا دچار ریز مو خواهند شد. قرص بیوتین 5000 همچنین برای سلامتی ناخن ها نیز بسیار به کار برده می شود. بهتر است این قرص را روزی 1 بار استفاده کنید و زمان مصرف آن در ساعات اولیه صبح باشد. اما به میزان مشخص شده از سوی شرکت سازنده و زمان مصرف هم دقت کنید.

نکات مهم در مصرف قرص بیوتین

برای اینکه به نیاز و کمبودهای تغذیه ای بدن خود پاسخ دهید شاید بد نباشد تا توسط یک پزشک معاینه شوید. صرفا چون ریزش مو دارید خودسرانه به مصرف هر مکمل و دارویی نپردازید زیرا ممکن است علت ریزش موی شما به مسائل دیگری بستگی داشته باشد. ایمن ترین راه این است که از پزشک درخواست کنید با یک آزمایش خون ساده میزان مواد مغذی بدن شما را مورد بررسی قرار دهد.

نکات مهم در مصرف قرص بیوتین

پس از انجام آزمایش پزشک موارد مهمی که در سلامتی شما تاثیر گذار است را چک می کند و متناسب با آن توصیه های تغذیه ای و یا دارویی خواهد داشت. اگر مایل به کمک گرفتن از پزشک نیستید حتما از یک دکتر داروساز در این خصوص مشاوره بگیرید. استفاده خودسرانه از هر دارو یا مکملی ممکن است تعادل عمومی بدن را برهم بزند.

با برهم خوردن تعادل عمومی و داخلی بدن عملکرد اندام ها هم با مشکل رو به رو می شود. با اینکه بیوتین یک ماده بی خطر یا به طور کلی کم خطر اعلام می شود اما بیشتر از دوز پیشنهادی از آن استفاده نکنید. مصرف بی رویه هر ماده ای برای بدن مضر خواهد بود. در صورتی که به بیوتین حساسیت دارید، سیگار مصرف می کنید و یا مشکلات کلیوی دارید پزشک و یا داروساز خود را در جریان بگذارید.

مصرف بیوتین در دوران بارداری و شیردهی ضروری است اما تشخیص قطعی آن و نوع قرص باید توسط پزشک صورت بگیرد. ضمن اینکه اگر در حال مصرف دارویی دیگری هستید باید به تداخلات دارویی با بیوتین دقت کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه