ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در دوران بارداری

فهرست محتوا

دوران بارداری یک دوره مهم است که بدن مادر محل نگهداری و غذا رسانی به جنین می شود. بانوان در این دوران به تغذیه خود بسیار اهمیت می دهند، زیرا که تغذیه ناسالم می تواند در روند شکل گیری و رشد جنین تاثیرات منفی بگذارد. در کنار یک رژیم متعادل بارداری، معمولا مکمل های غذایی موسوم به مولتی ویتامین بارداری نیز تجویز می شود.

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری بسیار مهم است و بانوان باردار در خصوص مصرف صحیح آن به اطلاعاتی کامل نیاز دارند. ما در این مطلب از داروخانه آنلاین ویتامین ث به آن پرداخته ایم.

علت نیاز به مصرف مولتی ویتامین و مکمل ها در دوران بارداری

همانطور که گفته شد دوران بارداری یکی از مواقعی است که بدن مادر نباید در فقر مواد مغذی قرار بگیرد زیرا هم مادر و هم جنین در معرض خطر قرار خواهند بود. یکی از دلایل مصرف مولتی ویتامین در بارداری جلوگیری از زایمان زودرس است. زایمان زودرس به زمانی اطلاق می شود که نوزاد پیش از زمان مناسب زایمان، متولد شود که عوارضی چون کمبود وزن و نارس بودن نوزاد را تهدید خواهد کرد.

برای جلوگیری از این عارضه زنان باردار نیاز به مصرف مولتی ویتامین و مکمل را دارند. معمولا اگر برای بارداری برنامه ای در نظر گرفته شده باشد پزشک متخصص زنان و زایمان برای بانوان مولتی ویتامین تجویز خواهند کرد تا بدن در هنگام بارداری کمتر با عوارض بارداری رو به رو شده و همچنین در رشد جنین دچار مشکل نشود. جنین برای شکل گرفتن در چرخه تکاملی خود نیاز به بسیاری از مواد مغذی دارد که بدن مادر باید قادر باشد این غذارسانی را به درستی انجام دهد.

زمان شروع مصرف قرص مولتی ویتامین و مینرال در بارداری

زمان بندی ها در بارداری مهم هستند، همه چیز بر حسب زمان بندی و شمارش هفته ها صورت می گیرد. در خصوص زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری هم این موضوع صدق می کند و باید به آن اهمیت داد و دقت داشت. مصرف مکمل مولتی ویتامین معمولا سه ماه قبل بارداری با تجویز پزشک آغاز می شود که با توجه به سلامت عمومی بدن، میزان و دوره مصرف متفاوت خواهد بود.

زمان شروع مصرف قرص مولتی ویتامین و مینرال در بارداری

در بسیاری از مقالات معتبر نوشته شده است که بهتر است از زمانی که به بارداری آگاه شدید مصرف مکمل مولتی ویتامین را آغاز کنید اما در خصوص مصرف ویتامین مینرال، با نظر وزارت بهداشت و دستورالعمل های کشوری از هفته شانزدهم و یا پایان ماه چهارم بارداری مصرف این مکمل ضروری خواهد بود.

مزایای استفاده از مولتی ویتامین و مینرال ها در بارداری

 با مصرف به موقع و دقت به زمان و میزان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری می توان اختلالات جنین ذکر شده در زیر جلوگیری کرد:

با تجویز پزشک می توان از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال ها در جهت سلامتی دوران بارداری، مادر و جنین بهره برد.

طریقه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بارداری

پس دانستیم که مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری در هفته شانزدهم شروع می شود. بهتر است مصرف ویتامین مینرال را همراه میان وعده بعد از غذا یا هنگام خواب در پیش بگیرید. استفاده از این مکمل قبل خواب به جلوگیری از حالت تهوع صبحگاهی کمک می کند. از مصرف دوز بیش از حدی که تجویز شده خودداری کنید. لبنیات اثر جذب مولتی ویتامین مینرال را کم می کند پس باهم مصرف نشود.

طریقه مصرف مولتی ویتامین مینرال در بارداری

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری و قبل و بعد آن به شرح زیر است:

این زمان بندی علمی است و در عموم بانوانی که باردارند، تصمیم به بارداری دارند و یا زایمان کرده اند به کار برده می شود، مگر اینکه برحسب شرایط فردی، یا وضعیت جنین این زمان استاندارد توسط پزشک تغییر کند.

خرید مکمل بارداری و شیردهی به صورت حضوری یا آنلاین به راحتی از داروخانه قابل انجام است. 

قرص مولتی ویتامین قبل از بارداری

استفاده از مولتی ویتامین قبل از بارداری تا درصد زیادی از مسمومیت حاملگی کم می کند. تحقیقات نشان می دهد بانوانی که با برنامه ریزی قبل از شروع سیکل بارداری مولتی ویتامین مصرف می کردند دچار این عارضه نشده اند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دسترسی افراد به مواد غذایی ارگانیک و سرشار از ویتامین بسیار کم است با گسترش زندگی شهری تمامی محصولات کشاورزی و پروتئینی دارای مرغوبیت مقبول نیستند، برای همین اکثرا همه افراد و بانوانی که قصد باردار شدن دارند باید از مکمل های غذایی حاوی ویتامین های مینرال استفاده کنند که ضرورت آن در بانوان بیشتر خواهد بود.

عوارض نخوردن قرص مولتی ویتامین در بارداری

به نظر می رسد که مولتی ویتامین ها در هر حالتی از یک ترکیب مشخص تشکیل شده اند، اما باید بدانید که مولتی ویتامین دوران بارداری با مکملی که یک فرد عادی مصرف می کند متفاوت است. در مولتی ویتامین های دوران بارداری مواد مورد نیاز بدن یک زن باردار قرار داده شده است که میزان ترکیبات آن متفاوت با یک مکمل غذایی معمولی است.

پس به محض اینکه از بارداری خود مطلع شدید زیر نظر پزشک مکمل مولتی ویتامین خود را قطع کرده و مصرف مکمل دوران بارداری را آغاز کنید. زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری بسیار مهم است به آن توجه کرده و جدی بگیرید. 

اهمیت دریافت ویتامین در دوران بارداری

اگر از پزشک متخصص خود درخواست کنید که یک آزمایش خون در جهت اندازه گیری مواد مغذی در بدن برایتان تجویز کند، خواهید دید که احتمالا نیاز به مولتی ویتامین خواهید داشت. بسیاری از این ویتامین ها از طریق مواد غذایی، مثل سبزیجات، میوه، پروتئین و لبنیات دریافت می شود و برای جذب ویتامین D هم به آفتاب نیاز خواهد بود اما در کنار این موارد، برای تکمیل شدن یک رژیم غذایی متناسب با فرد باردار، باید مکمل مولتی ویتامین هم مصرف شود.

اهمیت دریافت ویتامین در دوران بارداری

وجود ویتامین و املاح برای سلامتی مادر و رشد جنین ضروری است. در موارد زیر این ضرورت دو چندان خواهد شد:

قرص مولتی ویتامین در بارداری چه فوایدی دارد؟

از فواید مکمل ها با توجه به زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری (هفته 16) می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

قرص آهن و مولتی ویتامین در بارداری

مکمل آهن در دوران بارداری بسیار مهم است اما باید به زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری همراه با آهن توجه داشت. برای مصرف آهن باید از پایان ماه چهارم اقدام کرد و تا 3 ماه پس از زایمان ادامه داد.

قرص آهن و مولتی ویتامین در بارداری

عوارض ناشی از کمبود آهن در بدن مادر:

همچنین در اثر کمبود آهن میزان گلبول های قرمز خون کم شده و اکسیژن رسانی به جنین به درستی انجام نخواهد شد پس امکان اینکه جنین به بیماری های ناشی از کمبود اکسیژن دچار شود بسیار خواهد بود. ضرورت استفاده از مکمل آهن همراه با مولتی ویتامین برای بانوانی که دوران قاعدگی با خونریزی بالایی داشته اند و یا در دوره های نزدیک به هم باردار شده اند بیشتر است.

علائم کم خونی در دوران بارداری در زیر اشاره شده است که با مصرف مکمل آهن برطرف خواهند شد:

قرص مولتی ویتامین پریناتال در دوران بارداری

ویتامین پریناتال با ترکیبات مناسب برای مادر و کودک تولید می شود. تا هم در دوران بارداری بدن مادر را از مواد مغذی تامین کند و هم در دوران شیردهی و پس از زایمان از کمبود آهن، کلسیم و ریزش مو جلوگیری شود. در ترکیبات این مکمل ویتامین A، خانواده گروه B و D3، آهن، ویتامین c، اسید فولیک، زینک و ویتامین E استفاده شده است که برای سلامتی مادر و رشد و نمو جنین و کودک در دوران شیردهی بسیار کمک کننده است.

قرص مولتی ویتامین پریناتال در دوران بارداری

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری روزی 1بار بعد از غذا و با آب فراوان خواهد بود. در این خصوص می توان با پزشک متخصص زنان و زایمان نیز مشورت کرد. در صورتی که به ترکیبات داخل ویتامین پریناتال حساسیت دارید قبل از استفاده با پزشک داروساز مشورت کنید.

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال در بارداری

این قرص مولتی ویتامین یک مکمل کامل برای همه افراد است. روی راهنمای جعبه نوشته شده است: 

 – در صورت بارداری و شیردهی قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

این مکمل یک مولتی ویتامین برای افراد باردار نیست و باید قبل از استفاده در زمان بارداری وحتی شیردهی با متخصص مشورت کرد زیرا ممکن است برای مادر کودک با شرایط خاص آسیب زا باشد. اما به طور کلی این مکمل از دسته مولتی ویتامین های پر طرفدار برای تامین ویتامین و مواد مغذی از دست رفته در بدن است و معمولا برای قبل از بارداری بسیاری از بانوان از آن استفاده می کنند.

بهترین زمان مصرف قرص پرگنازول در بارداری

قرص پرگنازول یک مکمل غذایی در دوران بارداری و شیردهی است. این مکمل حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی و برای برطرف کردن نیاز روزانه دوران بارداری و شیردهی مناسب خواهد بود. از فواید شاخص این مکمل سلامت استخوان، رشد سلولی و محافظت از سیستم ایمنی بدن است. ضمن اینکه از دیابت بارداری نیز جلوگیری می کند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری برای پروگنازول، روزانه 1 عدد همراه یا بعد از غذا یعنی با معده پر استفاده شود.

بهترین زمان مصرف قرص پرگنازول در بارداری

مصرف قرص جوشان مولتی ویتامین در دوران بارداری

مکمل های مولتی ویتامین در اشکال مختلف ساخته و در بازار دارو عرضه می شوند. نوع قرص جوشان مولتی ویتامین معمولا از جذبی سریعتر برخوردار است و برای افرادی که با خوردن کپسول و قرص در ساختار مکمل ها مشکل دارند مناسب خواهد بود. برای استفاده از این شکل مکمل مولتی ویتامین در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف با پزشک مشورت و موارد احتیاط درج شده روی جعبه یا راهنمای دارو را مطالعه کنید.

آیا قرص مولتی ویتامین در بارداری چاق کننده است؟

در خصوص مولتی ویتامین و چاقی باید بگوییم که هیچ ویتامین دارای کالری نیست و وقتی کالری درمیان نباشد چاقی هم در کار نخواهد بود. در دوران بارداری هم علت های دیگری در چاقی بانوان دخیل هستند و مصرف قرص مولتی ویتامین باعث چاقی نمی شود. مقداری اضافه وزن در این دوران طبیعی است و در واقع به علت تغییرات هورمونی و رشد جنین اجتناب ناپذیر است. پس به علت شایعاتی در خصوص قرص مولتی ویتامین و چاقی، زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری را به تاخیر نیاندازید و به موقع مصرف کنید.

آیا قرص مولتی ویتامین در بارداری چاق کننده است

آیا خوردن قرص مولتی ویتامین در بارداری ضروری است؟

ضرورت هر چیزی را دربارداری پزشک متخصص تعیین می کند. اگر به راهنمای داروها دقت کرده باشید برای حتی استفاده از یک مرطوب کننده ساده هم عبارت: درصورت بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید را مشاهده خواهید کرد. ویتامین رسانی به بدن در زمان بارداری و شیردهی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و در طول این مطلب هم به آن پرداختیم. اما شاید برای همه افراد الزامی و ضروری نباشد و این نیاز را تنها پزشک با مشاهده آزمایشات تشخیص خواهد داد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه