ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟ علائم، تشخیص، راه های انتقال

فهرست محتوا

زگیل تناسلی که  به اصطلاح Genital Warts نامیده میشود، یکی از رایج ترین بیماری های جنسی است که امروزه در مردان و زنان به طور شایع مشاهده می شود. این بیماری زائده‌ای نرم و گوشتی است که در نواحی تناسلی یا اطراف مقعد ایجاد می‌شود.

ما در داروخانه اینترنتی ویتامین ث افتخار آشنایی با شما را داریم. در این مقاله در تلاشیم به شما کمک کنیم قبل از خرید محصول مورد نیازتان با داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره محصول، بتوانید انتخابی درست و رضایت بخش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید:

تفاوت زگیل معمولی و تناسلی در چیست؟

زگیل‌های عادی می‌توانند در هر قسمتی از بدن به وجود بیایند اما زگیل‌‍‌های تناسلی فقط روی اندام‎‌های تناسلی به وجود می ایند. اندام‎هایی مثل لگن، واژن، آلت تناسلی مردان یا دور مقعد.

زگیل‌های عادی در قسمت‌های مختلف بدن (مثل پوست دست) معمولا یک واحد هستند اما زگیل‌های معقدی ممکن است در گروه‏ های چندتایی خودشان را نشان بدهند. زگیل‌های تناسلی گنبدی‎شکل نیستند اما از سطح پوست بالاتر می ‏آیند و به شکل تخت رشد می‌کنند. رنگشان هم معمولا نزدیک به پوست است، مثل صورتی یا قهوه‏ای روشن. رنگ این زگیل‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کند.

علل ایجاد زگیل تناسلی چیست؟

اصلی‌ترین علت زگیل تناسلی نوعی ویروس DNA دار به نام HPV یا پاپیلومای انسانی می باشد. این ویروس به طور کلی باعث به وجود آمدن تمامی انواع زگیل هاست ولی از آنجایی که تا به امروز بیش از 100 تیپ مختلف از آن شناسایی شده است، هر تیپ زگیل های متفاوتی را در سطوح مختلف بدن ایجاد می‌کنند.

برخی از تیپ های ویروس HPV عامل ایجاد زگیل های تناسلی شناخته شده اند.

به طور کلی تمامی منشا تممی زگیل‌ها و زگیل‌های تناسلی  در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد و عامل دیگری در بروز آن نقش ندارد.

ویروس HPV در اثر اولین تماس و رابطه ی جنسی با فرد آلوده به بدن فرد انتقال می یابد. ولی علائم و نشانه های زگیل های تناسلی بلافاصله در بدن فرد به وجود نمی آید. به این دوران دوران خاموشی میگویند.

با توجه به وضعیت سیستم ایمنی بدن هر فرد مدت زمانی طول می کشد تا بیماری به شکل زگل بروز کند . این مدت زمان را نمی توان به طور دقیق تعیین کرد و به عوامل متعددی بستگی دارد ولی براساس امار از زمان دریافت ویروس، در حدود 3 ماه طول می کشد تا علائم و نشانه های زگیل های تناسلی در فرد بروز پیدا کند.

سایر روشهای انتقال زگیل تناسلی:

1- در موارد بسیار کم، ممکن است از طریق لباس زیر نیز منتقل شود.

2- انجام اپیلاسیون و مو زدائی در مراکز غیر بهداشتی

3- احتمال  بالا انتقال به جنین هنگام زایمان طبیعی

روشهایی که از طریق آنها امکان انتقال زگیل تناسلی وجود ندارد

1- دست دادن

2- استفاده از سرویس بهداشتی مشترک

علائم زگیل تناسلی

ویروی اچ پی وی لزوما و صد در صد به زگیل تناسلی منجر نمی شود. همچنین  در برخی از افراد که مبتلا هستند بدون علامت هستند . علائم مانند:

– خارش یا التهاب اطراف ناحیه تناسلی

– خونریزی و درد هنگام نزدیکی

– شکل گل کلم مانند ناشی از چندین زگیل نزدیک به هم

– ترشح بدبو واژینال

– سوزش

زگیل‌های تناسلی در مردان در نواحی زیر ظاهر می‌شوند:

داخل یا دور مقعد، آلت تناسلی، کشاله ران، بیضه ها

در خانم‌ها زگیل‌های تناسلی در نواحی زیر ظاهر می‌شوند:

داخل واژن و مقعد، دهانه رحم، قسمت خارجی واژن یا مقعد

اگر ارتباط جنسی دهانی داشته اند ممکن است وی لب، دهان و زبان هم ایجاد شود.

انواع زگیل تناسلی

انواع زگیل های تناسلی بنا به شکل ظاهری آنها به موارد زیر تقسیم بندی می گردند:

  • پاپیلاری
  • نامنظم
  • گل کلمی
  • نوک تیز
  • شبیه قارچ
  • کاکل دار

ارتباط مابین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

طبق تحقیقات تقریباً ٩٩,٩ درصد سرطان‌های دهانه‌رحم از طریق ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود . درواقع اصلی‌ترین عامل بروز این سرطان، بیماری زگیل تناسلی است. برخی از انواع ویروس HPVتنها باعث ایجاد زگیل تناسلی شده و ازنظر ظاهری مشکلاتی را برای فرد بیمار ایجاد می‌کنند.

برخی از انواع پرخطر این ویروس مانند تایپ 16  و 18 باعث بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها و سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان می‌شوند. تقریبا تمام افرادی که در دوره‌های مختلف زندگی خود رابطه جنسی محافظت نشده را تجربه می‌کنند در معرض آلودگی به ویروس HPV هستند. در بسیاری از موارد این ویروس هیچ‌گونه علائمی ندارد و فرد مبتلا ممکن است تا آخر عمر متوجه وجود آن در خود نمی‌شود.

روش تشخیص زگیل تناسلی به چه صورت است؟

در کلینیک معمولا برای تشخیص ویروس زگیل تناسلی از روشهای زیر استفاده میکنند:

آزمایش پاپ اسمیر: معمولا در زنان با استفاده از نمونه برداری از دستگاه تناسلی انجام می شود. علاوه بر این باید آزمایش اچ پی وی تایپ نیز انجام شود.

کولپوسکوپی و بیوپسی: این روش نیز فقط برای خانمها قابل انجام است. برای این کار، پزشک با استفاده از روش کولپوسکوپی و با نمونه گیری قسمت کوچکی از بافت دهانه رحم، نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می نماید.

معاینه بالینی: برای معاینه بالینی می توان به متخصص مراجعه کرد تا نواحی دستگاه تناسلی را مشاهده کند.

روش های درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است پس از چند سال بدون درمان نیز بهبود یابند ولی گاهی با صلاحدید متخصص نیاز به درمان هست .

انواعی از درمان ها به شرح زیر هستند

1- درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزر یکی از روش های پرکاربرد، سریع و بطور قطع بهترین درمان زگیل تناسلی و همچنین درمان زگیل واژن و مقعد است که اخیرا مورد استقبال بیماران بسیاری قرار گرفته و بیشترین رضایت بیماران را به همراه داشته است .

نتایج این روش آن در بیش از 90% موارد قطعی است. پرتوهای لیزر با نفوذ به عمق زائده ها آن ها را بطور تهاجمی از بین برده و  احتمال بازگشت و عود مجدد در این روش وجود ندارد.

در این روش با تابش اشعه لیزر co2 بافت زگیل را از بین می‌برند و معمولا از آن برای زائده‌های بزرگ و با تعداد زیاد هم استفاده می‌شود. روش درمان زگیل تناسلی با لیزر معمولا در مطب یا کلینیک، تحت بی حسی موضعی و در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.

مزایا درمان زگیل تناسلی با لیزر

  • مناسب افرادی با سیستم ایمنی ضعیف هم هست 
  • لیزر قابل استفاده در دوران بارداری است
  • تنها به یک جلسه درمان نیاز است 
  • از نظر قدرت پاکسازی حداثل دوبرابر کرایوتراپی است 
  • عود مجدد ندارد 
  • درمان سرپایی ست و نیازی به بستری شدن ندارد 
  • زخم و درد آن قابل تحمل و بدون نیاز به پانسمان است 
  • لیزر هیچ ضایعه و اسکاری را بر روی پوست به جای نمی گذارد

2- درمان زگیل تناسلی به روش کرایوتراپی

یکی از بهترین روش ها برای درمان زگیل تناسلی استفاده از روش فریز کردن یا کرایو تراپی ست. این روش در مطب یا کلینیک و توسط جراح صور ت میگیرد. در این روش نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل ها اعمال می شود. معمولا پزشک برای کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده میکند. بیمار معمولا طی این جلسه درمانی فقط احساس سرما میکند. زمان تقریبی برای این پروسه حدود 20 دقیقه زمان میبرد.

تحقیقات نشان داده حدود 75 درصد بیماران که با کرایو درمان شده اند، از مراحل درمان خود راضی بوده اند و همچنین کمتر از 15 درصد بیماران شاهد رشد مجدد زگیل بوده اند.

  • بعد از انجام کرایوتراپی سوزش و درد قابل تحمل ایجاد خواهد شد.
  • هر 12 ساعت بعد از کرایو از پماد های التیام دهنده و یا کورتون زیر  نظر متخصص استفاده شود.
  • حمام و شستن زگیل ها بعد از کرایو منعی ندارد.
  • تا بهبودی کامل بعد از کرایو؛ هنگام مقاربت از کاندوم استفاده نمایید.
  • یک هفته بعد از انجام فریز زگیل ها خود به خودی می ریزند، از کندن و دستکاری آنها اجتناب کنید.

 

بعد از کرایو زگیل تناسلی در زنان ها باید توجه داشته باشند که:

  • تا 3 هفته بعد از انجام کرایو شاهد ترشحات آبکی از واژن هستید.
  • برای 2 الی 3 هفته بعد از انجام کرایو استفاده از تامپون ممنوع بوده و باید نوار بهداشتی را جایگزین کنید.
  • تا بهبودی کامل از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید

3- درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر یا سوزاندن

الکتروکوتر روشی است که از گرمای اجاد شده از الکتریسیته را  برای برداشتن زگیل ها مانند زگیل تناسلی استفاده می کند. جریان برق سوزنی که داخل زگیل قرار می گیرد را دلغ می کند اما جای نگرانی نیست این جریان وارد بدن بیمار نمی شود.

– آمادگی برای الکتروکوتر

آمادگی خاصی برای انجام جراحی الکتروکوتر نیازی نیست . چند روز قبل از انجام الکتروکوتر زگیل تناسلی، باید مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف سازید. از جمله این داروها:

  • آسپیرین
  • ایبوپروفن
  • وارفارین

پزشک توصیه می کند که از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورده و نیاشامید. همچنین شما باید از سیگار کشیدن در چند روز قبل از جراحی الکتروکوتر خودداری کنید.

– روش انجام الکتروکوتر

قبل از جراحی الکتروکوتر، پزشک  پد مخصوص را به شکلی روی بدن شما قرار می دهد تا بدین ترتیب از اثرات مضر الکتریسیته جلوگیری شود. سپس پوست شما را در محل جراحی تمیز کرده و برای پیشگیری از سوختگی ناشی از الکتروکوتر، محل را با ژل مخصوصی می پوشانند.  در روش الکتروکوتر، حرارت موجب بسته شدن یا از بین رفتن بافتی که در تماس با پروب است می شود.

– عوارض الکتروکوتر

درمان زگیل تناسلی به کمک الکتروکوتر به خودی خود خطرات محدودی دارد. عوارض الکتروکوتر عبارتند از:

  • خونریزی خفیف
  • عفونت؛ پزشک ممکن است برای کاهش این خطر آنتی بیوتیک تجویز کند.
  • درد یا ناراحتی خفیف؛ پزشک ممکن است بعد از جراحی داروهای مسکن تجویز نماید.

در صورتی که دارای دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب و یا پروتز در مفصل خود هستید، قبل از جراحی الکتروکوتر پزشک را مطلع سازید.

4- درمان زگیل تناسلی به روش جراحی

در رابطه با درمان زگیل تناسلی مردان و زنان باید گفت که زگیل ‌های تناسلی قابل رویت که بر روی آلت تناسلی مردانه یا زنانه و یا در اطراف مقعد ایجاد می‌شوند می‌توانند به کمک جراحی برداشته شوند، این موضوع بدان معنی است که پزشک زگیل را با کمک یک چاقوی جراحی جدا می‌کند. زگیل‌های تناسلی موجود بر روی دهانه رحم نیز می‌توانند با کمک لیزر یا جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) برداشته شوند.

این عمل‌ها معمولا در مطب پزشکان یا کلینیک‌های درمانی و به صورت سرپایی انجام می‌شوند. بیمار داروهایی را دریافت می‌کند که ناحیه اطراف زگیل‌ها را بی حس می‌کنند. در خاتمه نیز پزشک از بخیه برای بستن محل بریدگی‌های ایجاد شده استفاده می‌کند.

برای زنان، تغییرات سلولی غیرعادی که به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در دهانه رحم ایجاد شده است به شکل متفاوتی از زگیل‌های تناسلی ناشی از این ویروس جراحی می‌شوند. پزشک برای درمان انواع ضایعات ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند روش‌های درمانی متفاوتی را پیشنهاد کند.

– مراقبت بعد از جراحی برداشتن زگیل‌های تناسلی

زمان بهبود افراد به موقعیت جراحی و تعداد زگیل‌ های برداشته شده بستگی دارد.

  • بیشتر افراد یک تا سه روز بعد از جراحی می‌توانند به فعالیت‌های معمول خود بازگردند.
  • بهبودی افراد به چیزی میان دو تا چهار هفته زمان نیاز دارد.
  • بعد از جراحی امکان ظاهر شدن جای زخم در محل جراحی وجود دارد.

برای مردان و زنانی که جراحی درمان زگیل تناسلی داشته اند، توجه به علائم بعدی پس از جراحی اهمیت دارد. در صورت بروز هر یک از علائم بعدی، بیمار بهتر است با پزشک معالج خود تماس بگیرد:

  • خون ریزی ای که بیشتر از یک هفته طول کشیده است.
  • تب
  • درد شدید
  • بوی بد یا ترشحات زرد که می‌توانند نشان دهنده ایجاد عفونت در محل عمل باشند.

فرد باید تا زمان بهبود ناحیه درمان شده و محو شدن قرمزی از روابط جنسی پرهیز کند. این موضوع معمولا به یک تا سه هفته زمان نیاز دارد و البته این زمان به اندازه ناحیه درمان شده بستگی دارد.

5- درمان دارویی

در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود بر روی سیستم ایمنی کار میکند و به صورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز میگردد.
  • پودوفیلیلن: این دارو به صورت محلول و یا ژل می باشد و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده می شود و به خاطر خاصیت اسیدی در بخش های داخلی و نواحی حساس مانند مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک میتوان تهیه کرد.
  • اسید سالیسیلیک یا TCA: به علت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد میکنند که فقط برای زگیل های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان( در صورتی که موفق باشد) حدود 6 الی 8 هفته به طول می انجامد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در اکثر نتایج دارو و پماد پاسخگو نبوده و باعث رشد بیشتر زگیل ها می شود. در این مواقع نیاز به عمل جراحی برای برداشتن آنها می باشد.

6- درمان زگیل تناسلی (HPV) با پاورفیت

خرید پاورفیت از سایت داروخانه آنلاین ویتامین ث

شی- تا- که رایج ترین قارچ خوراکی در کشورهای چین و ژاپن است که علاوه بر مصرف خوراکی گسترده در کشورهای مختلف، دارای مصارف درمانی نیز می باشد. پروتئین این قارچ تمام اسیدهای آمینه ضروری برای انسان را دارد. بعلاوه، وجود قندهای ضروری برای سیستم ایمنی بدن مانند فوکوز، گزیلوز، گلوکوزآمین، گالاکتوزآمین، اسید سیالیک و مانوز که در رژیم غذایی ما بسیار کمیابند، پلی ساکاریدهای مهم مانند لنتینان، KS₂ و AC₂P، ویتامین ها و املاح مختلف سبب شده که این قارچ بعنوان یک تقویت کننده قوای عمومی و سیستم دفاعی بدن علیه انواع بیماری های ویروسی، میکروبی و حتی سرطان شناخته شود.

در سال های اخیر تحقیقات بسیاری روی خواص ضد میکروبی، ضدویروسی و ضد قارچی و حتی ضد سرطانی شی- تا- که انجام شده است. نتایج این پژوهش ها خواص مفید این قارچ را تائید می کند. شی- تا- که منبع بسیار خوبی برای دریافت ویتامین های گروه B است. این ویتامین ها نقش بسیار مهمی در متابلیسم و سوخت و ساز مواد غذایی در بدن دارند و در صورت کمبود آن ها انرژی موجود در مواد غذایی آزاد نشده و ساخته شدن پروتئین ها، رشد و نمو و سایر اعمال حیاتی بدن مختل می شود.

شی- تا- که دارای املاح مختلفی مانند آهن، سلنیم، مس، روی، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سیلیسیم نیز می باشد. آهن موجود در این قارچ دارای میزان جذب بالاتری نسبت به آهن سایر منابع گیاهی است و وجود عناصر سلنیم، مس و روی سبب خواص آنتی اکسیدانی این قارچ شده اند.

نحوه مصرف:

افزایش قوای جسمی: روزانه 1 الی 2 کپسول قبل از صبحانه یا ناهار. زیر 8 سال روزی 1 عدد

تقویت سیستم ایمنی: روزانه 2 کپسول قبل از صبحانه و ناهار. برای ایجاد خواص ایمنی بهتر است بطور مرتب روزانه به مدت یک ماه در آغاز تغییرات فصلی مصرف شود.

در دوره ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا: روزانه 3 الی 4 کپسول

قبل از مصرف به موارد زیر توجه شود

مصرف در کودکان بالای یک سال و دوران بارداری و شیردهی، طبق روش توصیه شده بلامانع است.

بعلت داشتن خواص تونیکی بعد از ساعت 4 بعد از ظهر مصرف نشود.

در موارد نادر ممکنست حساسیت به فرآورده مشاهده شود. افرادی که میزان اسیداوریک خون بالا دارند، باید با احتیاط از این فرآورده استفاده کنند.

سوالات رایج:

زگیل تناسلی در مردان رایج تر است یا زنان؟

این عارضه در مردان و زنان به یک نسبت رایج است ولی چون در خانم ها می تواند داخل واژن نیز رشد کند و اطلاعی نداشته باشند، رایج تر است.

امکان انتقال به جنین هنگام بارداری وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. این احتمال تقریبا صفر می باشد.

زگیل تناسلی چقدر مسری است و احتمال انتقال آن چقدر است؟
زگیل تناسلی بسیارمسری می باشد .احتمال ابتلا به زگیل تناسلی ،تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی 60% می باشد.ومعمولا در حدود 65% افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی ،ارتباط جنسی دارند در مدت 3 ماه مبتلا خواهند شد.

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی ویا مقعدی لازم است؟
متاسفانه زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی ومقعدی، حتی با تماس سطحی پوستی ناحیه تناسلی نیز میتواند منتقل گردد.

آیا تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی است؟
خیر.به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده ،همچنین از مادر آلوده به نوراد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.

آیا زگیل تناسلی همیشه علامت دار است؟
خیر.یعنی ممکن است در ظاهر،فرد علائمی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را بدون هیچ علامتی دفع کند.در خانمها نیز ممکن است زگیل در قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و گاهی با خونریزی خود را نشان دهد.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟
این بیماری خوشخیم است ولی از حدود 150 نوع ویروس عامل ایجاد کننده آن حدود 15 نوع با سرطانهای دهانه رحم و آلت مردان در ارتباط است.تیپ 16 و 18 از HPV به عنوان عامل عمده ای در ایجاد سرطان ، تیپ 30، 31، 33، 35، 39، 45، 51، 52، 53، 56، 58، 59، 66، 68، 73، 82 به عنوان عامل خطر متوسط و تیپ های 6، 11، 40، 42، 43، 44، 54، 61، 70، 72، 81 با خطر کمتری در ایجاد سرطان های مخاطی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این بیماری به علت اینکه ممکن است زخمی شود احتمال سرایت سایر بیماریهای آمیزشی را بالا می برد ضمن اینکه به علت ظاهر نا زیبا اثرات روحی روانی بدی دارد.بنابراین حتما باید درمان شود.

زگیل تناسلی چگونه تشخیص داده می شود؟
در موارد علامت دار آن ، متخصصین پوست یا متخصصین زنان با تجربه در این زمینه با معاینه آن را تشخیص می دهند و در موارد مشکوک با تست اسید استیک 5% و در موارد خیلی نادر نهایتا با بیوپسی تشخیص امکان پذیر است.همچنین پزشک متخصص پوست و یا متخصص زنان می تواند با نمونه برداری از ترشحات واژینال ویا به همراه تست پاپ اسمیر و ارسال آن به آزمایشگاه های معتبر در این زمینه به روشPCR نسبت به کشف ویروس و نیز تعیین نوع آن (کم خطر یا پر خطر) اقدام نماید.

آیا ممکن است ضایعات ما زگیل نباشد وتشخیصهای دیگری مطرح باشد؟
بله زگیل های تناسلی در ظاهر تشخیصهای افتراقی دیگری هم دارد که بیمارو یا پزشکی که تجربه کافی در تشخیص زگیل تناسلی نداشته باشد به اشتباه آن را زگیل تشخیص دهد. از جمله این موارد،pearly penile papules در مردان و vestibular papillomatosis در خانمها میباشد که به صورت برجستگیهایی انگشت مانند است که زگیل نبوده و طبیعی است.

همچنین در زنان غدد سباسه لب بزگ وکوچک به صورت برجستگی های کوپک سفید-خاکستری تا زرد ممکن است به اشتباه زگیل تناسلی تشخیص داده شود.آنژیوکراتوم و استئوسایتوم و کیست اپیدرموئید نیز به ندرت ممکن است با زگیل اشتباه شود. bowenoid papulosis و مولوسکوم آتیپیک نیز از مواردی دیگر است که ممکن است به اشتباه زگیل تشخیص داده شود ،که در تمامی این موارد تجربه پزشک کار کرده در این موضوع و گاها روشهای مکمل تشخیصی اساس تشخیص صحیح را تشکیل می دهد.

درمانهای زگیل تناسلی چیست؟
بنابر محل و نوع کلینیکی و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمانی متنوعی شامل:کرایوتراپی ،تری کلرواستیک، پدوفیلین ، لیزر،الکترو سرجری،ایمونوتراپی و غیره وجود دارد.

آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد؟
بلی با هر روشی که درمان شود باز هم تا حدودی احتمال عود وجود دارد.

آیا استفاده از کاندوم از ابتلای به زگیل تناسلی جلوگیری می کند؟
میزان سرایت را کاهش می دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟
بلی درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد. از آنجایی که زگیل ناحیه تناسلی در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را افزایش میدهد. این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است توصیه به خانمها و آقایانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند اینست که این واکسن را تزریق کنند. البته بهترین سن تزریق واکسن زیر 26 سال برای خانمها و زیر 29 سال برای اقایان است.

آیا این واکسن بر علیه تمام انواع ویروسهای عامل زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند؟
این واکسن علیه 2 نوع اصلیHPV بدخیم و 2 نوع شایع خوشخیم موثراست و در بعضی از گزارشها آمده که میزان عود مکرر را کاهش میدهد.

آیا واکسن در ایران موجود است؟
بله واکسن گاردازیل در ایران موجود است. باید 3 بار تزریق شود.بار اول-سپس2ماه بعد از تزریق اول-و نوبت سوم 6 ماه بعد از تزریق اول

رژیم غذایی برای از بین بردن ویروس HPV و زگیل تناسلی

بیمارانی که HPV  و زگیل تناسلی دارند و به دکتر میروند و انها را برمیدارند ممکن است در بیشتر مواقع زگیل ها بازگردند.

بهرحال شما باید امادگی این را داشته باشید که زگیل ها ممکن است بازگردند. در واقع دلیل ایجاد این زگیل ها ویروس است و شما برای ریشه کن کردن بیماری باید ویروس را در بدنتان بکشید. در زیر اطلاعاتی به شما میدهیم که متوجه میشوید یک رژیم غذایی مناسب چگونه به از بین بردن و ریشه کن کردن ویروس در بدن شما کمک میکند.

بدن شما سیستمی دارد که میتواند از شما در برابر این ویروس مقابله کند. این سیستم همان سیستم ایمنی بدن است. زمانی که سیستم ایمنی بدن شما این ویروس را در بدن شما پیدا کند به مبارزه با ان میپردازد و این ویروس را از سلول های شما که جایگاه اصلی انها در بدن است پا میکند.

کسانی که به این بیماری مبتلا میشوند هموازه شریک جنسی خود را سرزنش میکنند در صورتی که این درست نیست. سیستم ایمنی بدن شما باید در برابر ویروس ها از شما محافظت کند.

خب برای حذف زگیل های تناسلی چه راهکاری را میخواهید انجام بدهید. راه حل شما برای درمان همیشگی بالا بردن سیستم ایمنی بدنتان است. شما میتوانید سیستم ایمنی بدنتان را از طریق مواد غذایی بالا ببرید.

در زیر لیست غذاهایی که به شما کمک میکند سیستم ایمنی بدنتان را برای مقابل با زگیل تناسلی بالا ببرید امده است:

  • ماست

مقالات زیادی در مورد خاصیت ماست برای سیستم ایمنی بدن وجود دارد. به طور کلی ماست به نظر میرسد باعث افزایش توسعه اینترفرون گاما میشود، که به سلول های کشنده طبیعی شما کمک میکند. همچنین انتی بادی های بدن شما را افزایش میدهد. اینها قطعات اساسی از سیستم ایمنی بدن هستند. یک تحقیق جامع نشان میدهد که ماست میتواند سیستم ایمنی بدن را بالا ببرد و همچنین سلول های سرطانی را بکشد.

  • قارچ شیتاکه (Shitake mushrooms)

این قارچ ها بخاطر خاصیت ضد ویروسی که دارند سالیان درازی است که استفاده میشوند. قارچ شیتاکه حاوی اجزای سیستم تحریک ایمنی خوبی است. مواد تشکیل دهنده در این قارچ به افزایش ماکروفاژها و لنفوسیت های T که دو تا از اجازی ضروری بدن برای مبارزه با ویروس ها هستند میباشد.

  • سیر

تحقیقات نشان داده است که سیر میتواند باعث افزایش عناصر سیستم ایمنی بدن که میتواند باعث خلاص شدن از شر میکروارگانیسم ها و سلول های تومور بشود.

  • میوه و سبزی جات

سبزی ها و میوه های ارگانیک غالبا از موثرترین  افت کش ها هستند. میوه های بنفش تیره و ابی همچنین برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار عالی هستند. سبزیجات چلیپایی مثل گل کلم و بروکلی میتوانند به سلول های سرطانی حمله کنند. در یک تحقیق مشخص شد که گلبول های سفید گیاه خواران در برابر سلول های سرطانی دوبرابر  از گلبول های سفید گوشت خواران بیشتر است.

  • صدف خوراکی

سخت پوستان حاوی مقدار زیادی روی هستند.روی مدت زمان زیادی است که مشخص شده است برای افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن مفید است. بسیاری از دانشمندان و تئوری ها معتقد بر این هستند که روی میتواند دوباره سیستم ایمنی بدن را جوان کند. اگر شما از صدف خوشتان نمی اید از دیگر منابعی که حاوی روی است استفاده کنید یا از قرص های روی (زینک) استفاده کنید.

  • غلات و فیبر

اگر شما مایل به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدنتان هستید باید برای حفظ دستگاه گوارش خود تلاش کنید. حرکات تکرار شونده روده برای دفع سموم بسیاز مهم است. این دلیل اهمیت فیبر است. اگر شما به مقدار کافی فیبر دریافت کنید به صورت زیاد در مدفوع فیبر وجود خواهد داشت که در سطح روده در جریان است.

  • اب

نمیتوان این را تاکید کرد. اب یکی از اجزای اساسی بدن انسان است. افزایش ابرسانی سلول ها باعث افزایش قابلیا اعضای بدن برای دفع سموم میشوند. اگر یک سیستم ایمنی بدن خوب برای مقابله با زگیل های تناسلی میخواهید که بیشترین تاثیر را داشته باشد باید مقدار زیادی اب معدنی مصرف کنید.

شما مقدار زیادی از غذاهای عالی را که میتوانند به قدرتمند تر کردن سیستم ایمنی بدن شما کمک کنند را اموختید. اگر شما سیستم ایمنی قدرتمندی داشته باشید دارو ها و درمان های زگیل تناسلی بسیار کار امد تر میشوند. سیستم ایمنی بدن بهترین شانس شما برای از بین بردن ویروس HPV است.

چه افرادی باید واکسن گارداسیل دریافت کنند؟

  1. کودکان و بزرگسالان 9 ـ 26 سال: معمولاً توصیه می‌شود که واکسن گارداسیل در 11 یا 12 سالگی تزریق شود؛ البته واکسیناسیون را می‌توان از 9 سالگی نیز شروع کرد. واکسن گارداسیل تا 26 سالگی به کلیه افرادی که پیش از این واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، توصیه می‌شود.
  2. بزرگسالان 27 ـ 45 سال: هرچند سازمان غذا و دارو تزریق واکسن گارداسیل را تا 45 سالگی مجاز دانسته است، اما تزریق این واکسن به کلیه افرادی که در بازه سنی 27 ـ 45 سال قرار دارند، توصیه نمی‌شود. ACIP توصیه می‌کند که پزشکان مناسب بودن تزریق واکسن گارداسیل را برای این گروه سنی بررسی کنند. تزریق واکسن گارداسیل در این بازه سنی مزایای کمتری دارد، چرا که اکثر افراد تا این سن به ویروس HPV آلوده شده‌اند.
  3. خانم‌های باردار: تزریق واکسن گارداسیل باید به بعد از زایمان موکول شود، بااین حال انجام آزمایش بارداری قبل از واکسیناسیون ضرورتی ندارد. شواهدی در دست نیست که نشان بدهد واکسن گارداسیل بر بارداری اثر می‌گذارد یا به جنین آسیب می‌زند.
  4. به طور کلی تزریق واکسن گارداسیل برای زنان باردار توصیه نمی‌شود ولی برای زنان شیرده مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  5. تزریق برای افراد با آلرژی به مخمر، خانم‌های باردار، کودکان زیر ۹ سال و کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، ممنوع است.
  6. بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل قبل از اولین فعالیت جنسی می‌باشد.

سازو کار عملکرد واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل از ابتلا به عفونت‌های ناشی از چهار نوع ویروس پاپیلوم انسانی، یعنی سویه‌های 6، 11، 16 و 18 پیشگیری می‌کند.

از آنجایی که سویه‌های 6 و 11 ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد 90 درصد زگیل‌های تناسلی هستند، تزریق واکسن گارداسیل از ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم و زگیل تناسلی در زنان جلوگیری می‌کند.

واکسن گارداسیل از ابتلا به عفونت‌های دیگری، مانند کلامیدیا که از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود، جلوگیری نمی‌کند و مانع بارداری نیز نمی‌شود، بنابراین داشتن رابطه جنسی ایمن پس از تزریق واکسن گارداسیل همچنان ضروری است.

روش تزریق واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در حال حاضر در دو نوبت در بالای بازو تزریق می‌شود. فاصله بین نوبت اول و دوم تزریق واکسن حداقل شش ماه است و افرادی که واکسن را در سن 12 ـ 13 سالگی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند تزریق واکسن را تا 25 سالگی انجام بدهند. دریافت هر دو نوبت واکسن برای محافظت کامل در برابر ویروس HPV ضروری است. افرادی که نخستین نوبت واکسن گارداسیل را در 15 سالگی یا پس از آن دریافت کرده‌اند، باید سه نوبت تزریق انجام بدهند.

لازم است تمام نوبت‌های واکسن دریافت شود، تا ایمنی کامل در برابر ویروس پاپیلوم انسانی به دست بیاید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه