ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

سرماخوردگی در بارداری

درمان ایمن و بی خطر سرماخوردگی در بارداری

فهرست محتوا

مشابه با تمام دوران های زندگی، سرماخوردگی در دوران بارداری هم ممکن است مادر را مبتلا کند. سرماخوردگی غالبا بیماری خطرناکی نبوده و به راحتی با دارو و تغذیه و استراحت درمان می شود. اما اهمیت این موضوع در بارداری برای این است که در این دوران نمی توان هر دارویی را مصرف نمود و در واقع تنها تعداد محدودی از داروها هستند که در دورن بارداری مصرف آنها مجاز است و یا با تشخیص پزشک ایمن محسوب می شود.

از آنجایی که سه ماهه اول بارداری یکی از مهم ترین مراحل شکل گیری جنین است، بیماری ها و داروها بر روی آن تاثیر می گذارد از این رو در داروخانه آنلاین ویتامین ث در این قسمت می خواهیم به بررسی درمان های ایمن و بی خطر سرماخوردگی در بارداری بپردازیم.

سرماخوردگی در بارداری

در دوران بارداری بدن مادر معمولا از ایمنی کمتری برخوردار است، دلیل این موضوع این است که در ماه های اولیه بدن جنین را یک ارگانیسم خارجی می پندارد و برای همین هم هست که مادر معمولا حالت تهوع و بدحالی را تجربه می کند. در ماه های بعدی سیستم ایمنی تا حدی تضعیف می شود که جنین بتواند بدون مداخله سیستم ایمنی و اذیت شدن مادر به رشد خود تا ماه های آخرین زایمان ادامه دهد. برای همین است که در بسیاری مواقع مادران باردار به سرماخوردگی در بارداری مبتلا می شوند.

سرماخوردگی در بارداری

در این مواقع پس از ابتلای مادر باردار به سرماخوردگی نیاز به نگهداری و مراقبت های بیشتری دارد زیرا بدن او نمی تواند به طور طبیعی از پس بیماری برآید و همچنین مصرف داروهای موثر و قوی هم ممنوع است از این رو تغذیه و استراحت و مراجعه به پزشک ضروری است تا مدت زمان بیماری طولانی نشود.

علائم سرماخوردگی در بارداری

پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی در بارداری علائم پس از دو تا سه رو بروز پیدا می کنند که به شرح زیر هستند:

  • خارش گلو
  • درد لوزه ها
  • خشکی دهان
  • آبریزش بینی
  • آبریزش از چشم
  • خستگی
  • تب 37.5 درجه
  • عطسه
  • سرفه

علت سرماخوردگی در بارداری

علت سرماخوردگی وجود ویروسی موسوم به رینو ویروس است که سرایت آن فوری و شدید است. می تواند از فردی به فرد دیگر با تنفس و تماس فیزیکی منتقل شود از طرفی وقتی سیستم ایمنی مادر در این دوران تضعیف شده است به راحتی می تواند در صورت قرار گرفتن در معرض این ویروس به سرماخوردگی در بارداری مبتلا گردد.

چه داروهایی برای سرماخوردگی در بارداری مجاز است؟

تعداد داروهای ایمن برای سرماخوردگی در بارداری کم هستند اما به هرحال موثر واقع می شوند. از آنجایی که محدودیت مصرف دارو در بارداری یک ضرورت است باید قبل از حتی داروهای ایمن و بی نسخه با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید جنین در ماه های نخست شکل گیری خود در حال شکل دادن مهم ترین قسمت های بدن و مغز است برای همین در سه ماهه اول بارداری بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید.

داروهای مجاز برای سرماخوردگی در بارداری

برخی داروها با تمام بی ضرر بودنشان تنها در برخی ماه های بارداری مجاز به مصرفشان خواهید بود، برخی مطالعات نشان داده است امکان بروز اوتیسم در نوزاد متولد شده ای که مادران آنها از دارویی بدون توجه به هفته های بارداری مصرف کرده اند دیده شده است. در ادامه داروهایی که متداولا برای سرماخوردگی در بارداری استفاده می شود را بررسی می کنیم.

استامینوفن (تیلنول)

در واقع استفاده از یک دوز مشخص استامینوفن طبق دستور پزشک برای سرماخوردگی در بارداری بی ضرر و ایمن است. اما این به معنای ایمن بودن استامینوفن در بارداری نیست زیرا همه آنچه که اهمیت دارد میزان دوز مصرف و نحوه استفاده است. استامینوفن در این دوران می تواند از تب و لرز، بدن درد و بی قراری این بیماری جلوگیری کند.

دقت کنید مصرف بی رویه استامینوفن در بارداری می تواند مشکلات کبدی و کم خونی برای مادر و مشکلات کبد و کلیه را برای جنین به همراه داشته باشد. بنابراین ایمن بودن این دارو تنها به دقت در میزان مصرف آن خواهد بود.

قطره یا اسپری بینی سالین

یکی از مشکلاتی که در بارداری ممکن است مادر مبتلا به سرماخوردگی را، بی قرارتر کند گرفتگی بینی است. در بیماری سرماخوردگی معمولا با گرفتگی، خشکی، سوزش بینی رو به رو می شویم که یکی از راه های درمان و جلوگیری از این موارد در بارداری استفاده از اسپری بینی سالین است.

پایه ماده تشکیل دهنده این دارو از نمک بوده و اسپری های نمک معمولا رطوبت رسانی به بینی را افزایش می دهند و موجب کم شدن تورم رگ های داخلی در مخاط سینوس و بینی می شود با توجه به ماده تشکیل دهنده داخل این اسپری استفاده آن در دوران بارداری بلامانع خواهد بود.

سودافد

این دارو هم یکی از تسکین دهنده های سینوسی است که باز هم به شکل یک اسپری یا قطره برای سرماخوردگی در بارداری از آن استفاده می شود. قبل از مصرف بهتر است با پزشک مشورت کنید.

اکسپکتورانت

این دارو یک شربت ضد سرفه است و معمولا برای سرماخوردگی در بارداری می تواند از التهابات ناشی از سرفه های سرماخوردگی کم کند. برای نحوه مصرف و میزان آن باید با پزشک مشورت کنید.

آنتی بیوتیک

معمولا برای سرماخوردگی های ساده از آنتی بیوتیک ها استفاده نمی شود مگر فرد باردار دچار سرماخوردگی های عفونی و یا آنفولانزا شده باشد که باید بدانید مصرف آنتی بیوتیک ها در بارداری خطرناک است و معمولا تجویز نمی شود مگر در مواقع نیاز که پزشک این نیاز را تشخیص خواهد داد. که متناسب با نوع آنتی بیوتیک و هفته های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

داروهای ممنوع برای درمان سرماخوردگی در بارداری

ابتدا باید بگوییم که مصرف هر دارویی از هر نوع، بر روی جنین تاثیر خواهد گذاشت و از جفت عبور کرده و به بدن جنین می رسد. اما چرا اینگونه است؟ زیرا در بدن مادر باردار یک انسان در حال رشد است و هر قسمت از بدن آن در یک هفته و روزهایی در حال شکل گیری است وقتی داروها و ترکیبات شیمیایی وارد بدن مادر می شود و از جفت عبور می کند و به جنین می رسد در طی این چرخه های تکامل در هر ارگانی امکان آسیب وجود دارد و این عارضه می تواند آسیب جسمی و یا ذهنی هم باشد. بنابراین در مطالعه این قسمت دقت کافی را داشته باشید و از داروهای زیر در سرماخوردگی هنگام بارداری به هیچ عنوان استفاده نکنید.

داروهای ممنوع برای درمان سرماخوردگی در بارداری

– مسکن ها

ممکن است در هنگام سرماخوردگی تب، سر درد، بدن درد زا تجربه کنید و نیاز داشته باشید که از یک مسکن برای آرام کردن درد ها استفاده کنید. باید بدانید مصرف ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین به طور قطع در بارداری کاملا ممنوع است و نباید استفاده گردند. در صورت لزوم پزشک مسکن ایمن تری را برای شما تجویز خواهد کرد.

– داروهای گرفتگی بینی و سینوس

دکونژستانت و داروهایی که از آن در ترکیبات خود استفاده کرده اند در بارداری اکیدا ممنوع است. برای درمان احتقاق بهتر است از بخور آب یا حمام بخار استفاده کنید. در صورت لزوم پزشک داروی ایمنی تجویز خواهد کرد. به یاد داشته باشید این دارو دارای آنتی هیستامین است و آنتی هیستامین در ماه های اولیه بارداری به شدن ممنوع خواهد بود.

– قرص سرماخوردگی

در داروخانه ها قرص سرماخوردگی با نام های تجاری قرص سرماخوردگی بزرگسالان، کلداستاپ، کلداکس، اگزاکلد، سوپرکلد، تاکی فلودک و بیولنول کلد یافت می شود که در ترکیبات آنها از استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین استفاده شده است که دو ترکیب آن می تواند بر روی هوش جنین تاثیرات منفی بگذارد. تنها با مشورت پزشک قادر به مصرف خواهید بود.

درمان سرماخوردگی در بارداری

پیشنهاد ما برای درمان سرماخوردگی در بارداری بیشتر درمان های خانگی بی خطر است. برخی از راهکارهای درمانی خانگی برای سرماخوردگی تاثیرات بسیار موثرتری دارد و از التهاب، درد و مشکلاتی که سرماخوردگی برای مادر ایجاد می کند کم خواهد کرد. در هر صورت برای استفاده از این راه ها هم می توانید با پزشک خود مشورت داشته باشید.

درمان سرماخوردگی در بارداری

دستگاه بخور یا حمام بخار

استفاده از دستگاه بخور یا حمام گرم و بخار دار موجب می شود تا گرفتگی های سینوسی برطرف شده، خشکی داخل مخاط تسکین پیدا کرده و حتی عضلات از انقباضات بیماری خارج می شود. می توانید از دستگاه بخور و یا حمام بخار برای رفع تنش سینوسی، گلو و حلق استفاده کنید. از دستگاه بخور حتی می توان چندین بار در روز استفاده نمود و کاملا بی خطر است.

آنتی بیوتیک های طبیعی

مصرف سیر، پیاز و شلغم یکی از راه های مبارزه با سرماخوردگی است این مواد خوراکی در طبیعت به عنوان آنتی بیوتیک شناخته می شوند، غذاهای سرشار از این محصولات گیاهی می تواند سرماخوردگی را درمان کرده و هیچ عارضه ای را نیز به همراه ندارد. دقت کنید اگر مشکل فشار خون دارید سیر تازه در هفته های اول بارداری ممکن است شمارا با افت فشار مواجه کند که معمولا روش پخته خوردن آن مشکلی را پدید نمی آورد.

آب و نمک

نمک یکی از مواد از بین برنده میکروب و ویروس است. برای از بین بردن این میکروارگانیسم ها در ناحیه گلو و سینوس می توانید از غرغره  محلول رقیق نمک و آب استفاده کنید. این محلول خشکی گلو را برطرف کرده و درد و سوزش آن را نیز کم می کند.

هیدراته نگه داشتن بدن

هرچقدر بیشتر مایعات بنوشید، سریعتر بهبود پیدا می کنید. می توانید از دمنوش های سرماخوردگی(با تشخیص پزشک) و یا آب فراوان استفاده کنید.

مصرف عسل و لیمو

می توانید از آب گرم، مقداری عسل و لیمو برای درمان سرماخوردگی در بارداری استفاده کنید. این ترکیب دارای ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به رفع علائم ناشی از سرماخوردگی کمک می کند. این ترکیب به راحتی می تواند جایگزین شربت های ضد سرفه باشد.

خواب کافی و استراحت

یکی از درمان هایی که در سرماخوردگی به آن نیاز خواهید داشت استراحت فراوان است تا بدن بتواند با بیماری مبارزه کند. وقتی سیستم ایمنی در بارداری پایین است بدن تمام توان خود را برای مقابله با بیماری نیاز خواهد داشت پس از انرژی خود استفاده بیهوده نکرده و سعی کنید استراحت کرده و خواب کافی داشته باشید.

درمان سرماخوردگی بارداری با دارو

معمولا برای سرماخوردگی های معمولی پزشک از دوز مشخصی استامینوفن برای مادر باردار در نسخه استفاده می کند و یا اسپری ها و قطره های ضد گرفتگی با ترکیبات نمکی توصیه خواهد کرد. باقی داروها نیاز به مشورت های تخصصی با پزشک را دارد و تقریبا مجاز نیستند. پیشنهاد می شود اگر به دنبال مصرف دارو برای درمان سرماخوردگی در بارداری هستید به پزشک مراجعه کنید.

*تنها مصرف استامینوفن بدون کدئین مجاز خواهد بود. کدئین برای جنین مضر است.

آیا سرماخوردگی در باداری خطرناک است؟

سرماخوردگی در بارداری برای جنین و مادر مشکلی را به وجود نمی آورد و به طور کلی خطرناک نیست. تنها نکته در این بیماری این است که نمی تواند از داروهای درمانی در هنگام بارداری استفاده نمود و اکثر داروهایی که درمان سرماخوردگی را تسریع می بخشند ممنوع و غیر مجاز است. بنابراین باید از داروهای ایمن و روش های خانگی برای درمان سرماخورگی در بارداری استفاده نمود.

آیا سرماخوردگی در باداری خطرناک است؟

آیا سرماخوردگی در بارداری برای جنین خطر دارد؟

همانطور که گفته شد سرماخردگی های خفیف بر روی جنین تاثیری نداشته زیرا سیستم ایمنی با استراحت می تواند آن را سرکوب کند، تنها در حالتی که عفونت ادامه دار و مزمن شود و یا تب شدید وجود داشته باشد امکان دارد روی جنین تاثیراتی بگذارد. برای همین باید در هنگام سرماخوردگی در بارداری زیر نظر پزشک باشید.

قرص سرماخوردگی در بارداری

قرص سرماخوردگی در بارداری ممنوع است زیرا حاوی آنتی هیستامین است و آنتی هیستامین در برخی از هفته های بارداری در شکل گیری مغز و سیستم عصبی و هوش جنین تاثیرات منفی می گذارد. همچنین قرص سرماخوردگی می تواند بر روی زایمان مادر تداخلاتی را ایجاد کند.

عوارض قرص سرماخوردگی در بارداری

اینکه قرص سرماخوردگی چه عوارضی را بیشتر شامل می شود بستگی به نوع قرصی که مصرف می کنید دارد زیرا ترکیبات آنها با درصدی کم زیاد شدن متغییر هستند اما به طور کلی اجزای این قرص که دارای سودوافدرین و فنیل افرین است از گروه داروهای C در بارداری محسوب می شود که بر روی حیوانات باردار تست شده و عوارض ناخوشایندی روی جنین آنها گذاشته است. بنابراین کاملا ممنوع است و در صورت مصرف احتمال می رود مشابه مطالعات و آزمایشات، جنین موجب نقایص مادرزادی و اختلالات مغزی شود.

جوشانده سرماخوردگی در بارداری

استفاده از برخی جوشانده می تواند به هیدراته ماندن بدن در هنگام سرماخوردگی کمک کند. اگر باردار هستید و مصرف بسیاری از داروها برای شما ممنوع است می توانید از جوشانده ها برای درمان و التیام استفاده کنید.

  • جوشانده آویشن
  • جوشانده پوست لیمو و عسل
  • جوشانده بابونه
  • جوشانده رزماری

جوشانده سرماخوردگی در بارداری

پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری

برای پیشگیری از سرماخوردگی نیاز نیست کار عجیبی انجام دهید با روش های زیر می توان این ویروس را از بین برده و از ابتلا به آن جلوگیری نمود.

  • در مراکز عمومی و شلوغ ماسک بزنید.
  • دستهای خود را زود به زود با آب و صابون بشویید و یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • از معاشرت با افراد مشکوک به بیماری خودداری کنید.
  • از مرکبات و ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.
  • مکمل های بارداری خود را به درستی مصرف کنید.
  • در غذاها از سبزیجات مصرف شود.
  • دمای محیط خانه را معتدل نگاه دارید.

کلام پایانی

تنها درمان بی خطر برای سرماخوردگی در بارداری استفاده از روش های طبیعی و خانگی است. تا جایی که می توانید زیر نظر پزشک بمانید و مطابق توصیه پزشکی پیش بروید. به یاد داشته باشید بسیاری از داروهای ایمن در بارداری به این معنا نیستند که هر چقدر که مایل بودید می توانید از آنها در این دوران استفاده داشته باشید، حتی استامینوفن هم باید با یک دوز مشخص و در دوره کوتاهی مورد استفاده قرار گیرد که پزشک تشخیص خواهد داد. کوچکترین سهل انگاری در مصرف دارو در دوران بارداری می تواند مشکلات مادرزادی را برای جنین به همراه داشته باشد. خودسرانه هیچ دارویی را مصرف نکنید.

منبع

همانطور که گفته شد سرماخردگی های خفیف بر روی جنین تاثیری نداشته زیرا سیستم ایمنی با استراحت می تواند آن را سرکوب کند، تنها در حالتی که عفونت ادامه دار و مزمن شود و یا تب شدید وجود داشته باشد امکان دارد روی جنین تاثیراتی بگذارد. برای همین باید در هنگام سرماخوردگی در بارداری زیر نظر پزشک باشید.

معمولا برای سرماخوردگی های معمولی پزشک از دوز مشخصی استامینوفن برای مادر باردار در نسخه استفاده می کند و یا اسپری ها و قطره های ضد گرفتگی با ترکیبات نمکی توصیه خواهد کرد. باقی داروها نیاز به مشورت های تخصصی با پزشک را دارد و تقریبا مجاز نیستند. پیشنهاد می شود اگر به دنبال مصرف دارو برای درمان سرماخوردگی در بارداری هستید به پزشک مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه