ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ریزش مو

ریزش مو، علت و عوامل مهم در ریزش مو کدامند؟

فهرست محتوا

سلامتی موها و درخشش و زیبایی آنها یکی از دغدغه های مهم در افراد است. کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند مراقبت و سلامتی مو را هم یک امر مهم می دانند. متاسفانه مو اندامی حساس است و با به وجود آمدن برخی عوامل، تحت تاثیر قرار گرفته و سلامتی خود را از دست می دهد.

گاهی هم طبق یک روتین از موهای خود مراقبت می کنیم اما مشخص نیست که چرا دچار ریزش مو هستیم و سالم به نظر نمی رسند. در این مطلب با داروخانه آنلاین ویتامین ث سعی کرده ایم عوامل مهم در ریزش موها را بررسی کنیم و در نتیجه به معرفی روش های جلوگیری از ریزش مو بپردازیم.

مهم ترین علت های ریزش مو

همانطور که می دانید مو یکی از ارگان های بسیار حساس در بدن است یعنی در پی تغییرات جسمی و روحی موها به سرعت تحت تاثیر قرار گرفته و ریزش مو در زنان و مردان اتفاق می افتد. عوامل بسیاری در ریزش موها دخیل هستند که در این قسمت از متن به مهم ترین این عوامل می پردازیم.

مهم ترین علت های ریزش مو

– کمبود ویتامین، مواد معدنی و ضروری برای سلامتی موها

بدن انسان از طریق تغذیه تمامی املاح، ویتامین و مواد معدنی را جذب کرده و هرکدام را برای قسمتی از بدن به کار می برد. بدون وجود این مواد مغذی زندگی انسان غیر ممکن خواهد بود. ویتامین هایی از خانواده B در سلامتی و حیات موها ضروری هستند اگر از مواد غذایی دارای ویتامین های B استفاده نکنیم در مدتی نه چندان طولانی بدن دچار فقر این ماده شده و ریزش موها شروع می شود.

همچنین کمبود آهن که معمولا در خانم ها شایع است موجب عدم خونرسانی صحیح به ریشه موها شده و مواد مغذی را دریافت نخواهند کرد. از مهم ترین مواد مغذی که می توان باز به آن اشاره کرد پروتئین است که هم در خوراکی های حاصل از گیاهان و هم در خوراکی های حیوانی یافت می شود. استفاده از پروتئین در سلامتی مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار اثر بخش است.

– تداخل هورمون ها

گاهی هم امکان دارد از آن دسته افرادی باشید که هم به تغذیه خود اهمیت می دهید و هم از موهای خود به درستی نگهداری می کنید اما برخی روزها با انبوهی از مو روی بالشت خود رو به رو می شوید و می توان تصور کرد که تا چه اندازه این صحنه اضطراب آور است. علت بعضی از انواع ریزش مو به دلیل تداخل در سطح هورمون و اختلالات هورمونی است. بدن زنان و مردان برای رشد مو به هورمون DHT یا دی هیدروتستوسترون نیاز دارد که یکی از هورون های جانبی محصول از تستوسترون به شمار می آید.

تداخل هورمون ها

میزان تولید هورمون تستوسترون در مردان بیشتر است و کمی هم هورمون استروژن تولید می کنند.اما در زنان این تولید هورمون دقیقا برعکس است میزان کمی تستوسترون و مقدار بیشتر استروزن تولید می شود. دلیل پر موبودن بدن مردان متناسب با زنان هم همین تفاوت توید هورمون است. هورمون DHT سبب کوچک شدن منافذ فولیکولی می شود. از این رو با ترشح بیش از حد این هورمون ریزش مو بیشتر خواهد شد.

  • آغاز دوران یائسگی
  • افزایش سن
  • مشکلات تیروئیدی
  • بارداری
  • شیردهی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

از دلایل عمده اختلال هورمونی است. برای درمان این سبک از ریزش مو که سبب ریزش مو با الگوی زنانه و مردانه هم می شود باید حتما توسط یک پزشک از طریق آزمایشات خونی معاینه شوید.

کرونا و ریزش مو

در چندسال اخیر با شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد به آن مبتلا شدند و یکی از عوارض جانبی آن ریزش مو است. این عارضه تا 8 ماه بعد از ابتلا به کرونا ادامه خواهد داشت و با کمتر شدن تراکم موهای سر بروز پیدا می کند.

کرونا و ریزش مو

اگر در بیماری کرونا تب را تجربه کرده باشید باید بدانید که بر اثر تب بسیاری از مواد مغذی درون بدن تحلیل می روند همچنین با تضعیف سیستم ایمنی اولین جایی که دچار آسیب خواهد شد فولیکول های موی سر هستند. البته جای نگرانی نیست این نوع از ریزش مو موقتی است و با استفاده از مکمل مناسب مو دوباره موها به رشد خود ادامه خواهند دارد.

– کاهش وزن بر اثر رژیم های لاغری اشتباه

همانطور که گفته شد بدن برای محافظت از یک چرخه رشد موی سالم نیاز به املاح و مواد معدنی دارد. برخی افراد برای اینکه کاهش وزن چشمگیری در مدت زمانی کوتاه داشته باشند، خود را از انواع مواد غذایی مفید محروم می کنند. علاوه بر اینکه ماده مغذی در بدن کم می شود با کاهش وزن شدید، بدن خود را در فقر احساس کرده و غذا رسانی به فولیکول موها را متوقف می کند همین امر باعث شوک در سیستم رشد مو شده سبب ریز مو می شود. این نوع از ریزش مو می تواند بسیار آسیب زا باشد.

– استفاده از مواد شوینده نامرغوب

برخی از مواد شوینده مو مثل شامپوها و نرم کننده ها به جای اینکه موجب تغذیه و سلامتی مو شوند به علت ترکیبات مخرب سبب آسیب دیدن فولیوکول و ریشه موها شده و پس مدتی ریزش مو ها را رقم می زنند. حتما از شامپو ها و مواد مراقبتی معتبر استفاده کنید.

انواع ریزش مو

تمامی افرد در روز بین 60 تا 100 تار موی خود را از دست می دهند که این ریزش مو طبیعی است. یعنی طی فرآیند شستشو و برس کشیدن یا بلندی و کوتاهی موها این ریزش متفاوت خواهد بود اما طبیعی است. خیلی مهم است که بدانیم ریزش موی ما از کدام نوع است زیرا ریزش مو در بدن یک انسان از تعدادی الگو پیروی می کند که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع ریزش مو

1- ریزش آندروژنیک

این سبک از ریزش مو به وراثت مربوط می شود. ریزش مو آندوژنیک هم در مردان و هم در زنان دیده می شود که در زنان ممکن است به علت تخمدان پلی کیستیک یا استفاده از قرص های ضد بارداری تشدید شود.

2- ریزش سکه ای مو

ریزش سکه ای مو معمولا در یک منطقه رخ می دهد. یعنی تمامی موهای سر یکنواخت دچار ریزش نمی شوند و تنها برخی از نواحی ممکن است با احساس سوزش و خارش دچار ریزش مو شوند.

3- آلوپسی آرئاتا

افرادی که به این سبک از ریزش مو دچار می شوند به طور کلی دارای بیماری خود ایمنی هستند در این نوع از ریزش مو گلوبول های سفید بدن به فولیکول های مو حمله کرده و در صدد از بین بردن آن هستند. این عارضه هم در زنان و مردان و هم در کودکان دیده می شود. که علاوه بر موی سر امکان ریزش مژه و ابرو هم وجود دارد.

4- عفونت قارچی

اگر روی پوست سر خود خارش احساس می کنید و ریزش مو هم دارید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. زیرا که ممکن است بر اثر عدم رعایت بهداشت فردی و استفاده از(بالشت، شانه، حوله) آلوده، به یک بیماری قارچی دچار شده باشید. گاهی این بیماری قارچی با زخم و چرک همراه است که تنها توسط پزشک قابل درمان خواهد بود. در این نوع از بیماری قارچی، ریزش مو بسیار دیده می شود.

علائم ریزش مو

ریختن موی سر با تعدادی علائم همراه است تا متوجه شویم که دچار ریزش موی طبیعی هستیم یا این اتفاق غیر طبیعی است که در ادامه شرح می دهیم.

علائم ریزش مو

کم پشت شدن تراکم موها

کم شدن موی سر به مرور زمان می تواند به علت بالا رفتن سن و تغییرات هورمونی باشد اما گاهی هم با کم پشت شدن ناگهانی مو رو به رو می شویم. اگر کم شدن تراکم موها به یکباره اتفاق افتاد، باید به پزشک مراجعه کرد.

ریختن حجم زیادی از مو

ممکن است با شانه کردن متوجه شوید که حجم قابل توجهی از موهای شما می ریزد و اصلا طبیعی نیست. اگر موهای شما روی برس، بالشت، کف حمام و یا روی فرش دیده می شود شما قطعا دچار ریزش مو هستید.

نازک شدن موها

یکی از علائم ریزش، نازک شدن و ضعیف شدن موها هستند که همین امر موجب می شود تا به راحتی از ریشه جدا شده و بریزند. اگر از ابتدا موهای نازکی داشته اید این مورد شامل حال شما نمی شود.

روش های جلوگیری از ریزش مو

حال که با انواع متداول ریزش مو و علت های آن آشنا شدیم باید بدانیم چه روش هایی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد تا آنها را برای سلامتی موها به کار ببریم.

تغذیه مناسب

یک تغذیه مناسب اولین فاکتور برای حفظ سلامتی مو و پوست است. با مصرف آب فراوان در روز و جای دادن آهن، پروتئین و ویتامین B در رژیم غذایی می توانید یک تغذیه سالم برای موها داشته باشید.

استفاده کمتر از مواد شیمیایی (رنگ مو)

از آنجایی که رنگ موها مواد شیمیایی هستند که با تغییر رنگ دانه سبب یک واکنش شیمیایی در مو می شوند، آسیب های غیر بازگشتی به مو می زنند. بهتر است اگر مدام از این مواد استفاده می کنید مدتی را هم برای استراحت آنها در نظر بگیرید و آنها را تقویت کنید.

موهای خود را نکشید

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که برای بستن موها از کش سر استفاده می کنید و موی خود را تحت فشار قرار می دهید باید بگوییم که فولیکول های موی شما ضعیف شده و موها خواهند ریخت. از کشیدن موهای سر در هنگام بستن آنها اجتناب کنید.

استفاده از مولتی ویتامین مو

اگر به تازگی دچار ریزش مو شدید یکی از روش های سریع جلوگیری از آن این است که از مولتی ویتامین مخصوص مو استفاده کنید. در این مکمل ها تمامی مواد مغذی مو قرار داده شده است.

انتخاب شوینده مناسب با نوع موی سر

هر شامپویی مناسب موی شما نیست. با توجه به نوع مو و پوست سر شما انتخاب شامپو تفاوت می کند. موی افراد به خشک، معمولی و چرب تقسیم می شود در بین این انواع مو حتی افرادی هستند که بر اثر عواملی، از شوره سر هم رنج می برند و باید از شامپوی مخصوص استفاده کنند. رعایت نکردن نوع شامپوی مصرفی سبب ریزش مو های سر شما می شود.

روش های موثر در درمان ریزش مو

با پیشرفت علم برخی روش ها برای درمان ریزش موها به وجود آمده است. که با تشخیص پزشک متخصص می توانید از آنها استفاده کنید. درمان ریزش مو از پیشروی این عارضه جلوگیری می کند.

روش های موثر در درمان ریزش مو

روش PRP

در این نوع از درمان و بازگشت موهای ریخته شده، پلاسمای غنی شده با پلاکت را از خون خود فرد به کف سر تزریق می کنند. این روش طی چند جلسه تاثیرات چشمگیری را دارد.

روش مزوتراپی

گاهی نیاز است تا مواد مغذی که سبب کلاژن سازی می شود را مستقیم به پوست سر تزریق کنید که توسط متخصص پوست و مو صورت می گیرد. در این روش تمام آنچه یک مو نیاز دارد به کف سر شما تزریق شده تا از ریزش مو جلوگیری کند.

استفاده از مکمل های حاوی بیوتین

بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو هستند از مکمل های مو و آمپول های بیوتین و بپانتن در جهت تقویت موها و چرخه آن استفاده می کنند. این روش هم در بین بسیاری از پزشکان محبوب است و جزو روش های اولیه ریزش مو به حساب می آید.

آیا استفاده از آمپول بیوتین و بپانتین تاثیری در ریزش مو دارد؟

ویتامین B5 و B7 نفش موثری در رشد موها و سلامت آنها دارد استفاده از آمپول بیوتین و بپانتین یک روش ثابت شده و ایمن برای بازگرداندن موهای از دست رفته است.

برای درمان ریزش مو چه بخوریم؟

برای درمان ریزش مو چه بخوریم؟

مواد غذایی سرشار از آهن:

  • تخم مرغ
  • ماهی
  • گوشت مرغ و ماهی
  • انواع کلم

مواد غذایی سرشار از پروتئین:

  • شیر
  • پنیر
  • ماست
  • تخم مرغ
  • لوبیا
  • سویا
  • گوشت کم چرب
  • آجیل
  • کینوا

مواد غذایی دارای ویتامین C ،B و امگا3 از جمله خوراکی هایی هستند که برای درمان ریزش موها بسیار موثر واقع می شوند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه