ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات

آیا قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات مفید است؟

فهرست محتوا

وقتی بحث گرفتگی عضلات به میان می آید اولین گزینه ای که در ذهن آدم روشن می شود کمبود منیزیم است. اغلب افراد در دوره ای از زندگی دچار گرفتگی عضلات علی الخصوص ساق پا شده اند که همراه با درد بسیار زیاد است.

معمولا در این مواقع پزشک یا اطرافیان، فرد را به خوردن مواد غذایی با منیزیم بالا یا مکمل های منیزیم تشویق می کنند. خیلی از افراد نمی دانند آیا واقعا قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات مفید است یا خیر. از آنجایی که کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات یک مبحث مهم است در این بخش از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث به این موضوع می پردازیم.

منیزیم چیست؟

منیزیم یک ماده مغذی است که بدن برای سالم ماندن به آن نیاز خواهد داشت. این ماده معدنی برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله تنظیم عملکرد عضلانی و عصبی، سطح قند خون و فشار خون و ساخت پروتئین، استخوان و DNA مهم است. در واقع منیزیم یک نوع فلز است که در پوسته زمین و آب دریا یافت می شود.

این ماده معدنی یکی از موادی است که در بدن به میزان زیادی موجود است. منیزیم به عنوان یک مینرال در عملکرد تولید آنزیم ها تاثیر چشمگیری دارد و از مواد غذایی در بدن انرژی تولید می کند. کمبود منیزیم در بدن بسیار شایع نیست اما با رویه رژیم های غذایی اشتباه امکان ابتلا به کمبود منیزیم وجود دارد که سبب بروز بسیاری از بیماری های جدی می شود. کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات پا یکی از شایع ترین عوارض کمبود آن در بدن است. معمولا اولین نشانه کمبود این ماده در بدن با گرفتگی عضلات نمایان می شود.

منیزیم چیست؟

نقش مکمل تقویتی منیزیم در بدن

مکمل های غذایی برای تامین یک ماده خاص یا مجموعه ای از ویتامین ها و مینرال ها در بدن ساخته می شوند. از این رو قرص منیزیم هم برای رفع کمبود منیزیم و تامین این ماده مهم در بدن ساخته شده است. در این بخش نقش مکمل تقویتی منیزیم در بدن را مرور می کنیم.

تقویت استخوان ها

مصرف مکمل منیزیم کافی در رژیم های غذایی سالم و متعادل باعث می شود تا استخوان از تراکم و استحکام بیشتری برخوردار باشد. کمبود منیزیم به طور مستقیم بر تشکیل کریستال در سلول های استخوانی و به طور غیرمستقیم با تأثیر بر ترشح و فعالیت هورمون پاراتیروئید و همچنین با بروز تحریک و التهاب درجه پایین به پوکی استخوان منجر خواهد شد.

نقش مکمل تقویتی منیزیم در بدن

کاهش قند خون

مکمل منیزیم به کنترل قند خود در بدن افراد و به خصوص افراد دارای دیابت کمک می کند. افرادی که منیزیم کمتری مصرف کرده اند در مقایسه با فردی که از منیزیک کافی در بدن برخوردار است قند خون بالاتری دارند و همین امر موجب ابتلای فرد به دیابت نوع 2 می شود.

بهبود PMS یا سندرم پیش از قاعدگی

تمامی زنان جهان پیش از قاعدگی دچار احساس درد و نا آرامی در بدن و بدخلقی، اضطراب و غم می شوند. در پزشکی برای کنترل این علائم، مکمل منیزیم به همراه ویتامین B6 تجویز می شود. کمبود منیزیم در بدن ممکن است سبب بروز افسردگی گردد که در دوران PMS برای زنان آزار دهنده خواهد بود. منیزیم کافی در بدن زنان سبب بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی در مغز شده و از این عارضه جلوگیری می کند.

بهبود PMS یا سندرم پیش از قاعدگی

جلوگیری از اسپاسم عضلانی

استفاده از مکمل منیزیم در حفظ سلامتی عضلات و جلوگیری از اسپاسم یا گرفتگی عضلات ضروری است. منیزیم مقدار دریافت پتاسیم را برای تقویت عضله و تنظیم انقباضات عضلانی بیشتر می کند و با مسدود کردن گیرنده های عصبیِ مرتبط با درد، احساس درد عضلانی را کمتر می کند.

عوارض کمبود منیزیم

کمبود کمنیزیم در بدن به شکل عارضه های فیزیکی بروز می کند علاوه بر مشکل کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات موارد دیگری هم وجود دارد.

عوارض کمبود منیزیم

❎ خستگی و بی حالی

❎ ضعف جسمانی

❎ بی حسی در اندام های حرکتی

❎ سر دردهای میگرنی

❎ تهوع

❎ تغییر خلق

❎ بروز افسردگی

❎ اسپاسم و انقباض عضلات بدن

❎ حالت تشنج

❎ عوض شدن ریتم قلب

❎ فشار خون

❎ گرفتگی عروق قلبی

❎ اختلالات هورمونی در بانوان

❎ بی خوابی و خواب سبک

❎ بی اشتهایی

دلایل گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات معمولا با ورزشهای سنگین و پی در پی یا فشار غیر معمول به ماهیچه به وجود می آید. اما علاوه بر اینها ممکن است بدن با کمبود شدید آب، مواد معدنی ضروری مثل کلسیم و منیزیم و از بین ویتامین ها ویتامین D رو به رو باشد که موجب خشکی عضلات و گرفتگی در آن می گردند که متداول ترین دلیل، کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات پا و کل بدن است.

دلایل گرفتگی عضلات چیست؟

برای اینکه دچار گرفتگی های عضلانی نشویم باید از مواد غذایی حاوی منیزیم استفاده کنیم که معمولا در یک رژیم غذایی متعادل وجود دارد و رفع می شود. در صورت مشاهده نشانه های کمبود منیزیم در بدن باید از قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات بهره ببرید.

آیا منیزیم می تواند به عنوان قرص گرفتگی عضلات باشد؟

منیزیم در بدن انسان مسئول تحریک هورمون کلسیتونین می باشد که توسط غده هیپوفیز ساخته شده و کلسیم را در خون تنظیم می کند. پس در خصوص ریکاوری عضلات برای استراحت بهتر و بهبود انقباضات آنها در بدن عملکردی موثر دارد. این ماده پروتئین را در بدن متابولیزه می کند و سبب رشد عضلانی و تقویت آنها خواهد شد. درد و گرفتگی در عضلات معمولا برای ضعف در ماهیچه ها و کمبود منیزیم است که با استفاده از قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات به این عارضه کمک می شود.

درد و گرفتگی در عضلات و کمبود منیزیم

منابع منیزیم برای رفع گرفتگی عضلات

علاوه بر مکمل های منیزیم باید در رژیم های غذایی از موادی دارای منیزیم استفاده کنید که در زیر به آنها اشاره شده است.

✅ ماهی

✅ سویا

✅بادام

✅ آووکادو

✅ موز

✅ تخمه ها

✅ حبوبات

✅ سبزیجات

✅ ماست

✅ شکلات تلخ

✅ اسفناج

منابع منیزیم برای رفع گرفتگی عضلات

درمان کمبود منیزیم برای گرفتگی عضلات در ورزشکاران

منیزیم اهمیت بسیاری در متابولیسم و تولید انرژی در ورزشکاران را دارد و در طول ورزش به انقباضات عضلانی و ریکاوری پس از آن بسیار کمک کننده است. توان عضلانی و ماهیچه ازتباط مستقیمی با وجود منیزیم در ورزشکاران را دارد. ورزشکارانِ ورزش های استقامتی باید از میزان بیشتری منیزیم استفاده کنند زیرا موجب افزایش استقامت، کاهش خستگی در حین ورزش و بعد از آن، پیشگیری از ضعف عضلانی و بهبود عملکرد ورزش می شود.

درمان کمبود منیزیم برای گرفتگی عضلات در ورزشکاران

منیزیم در اشکال مختلفی یافت می شود: منیزیم سیترات، منیزیم گلوکونات، منیزیم آسپارتات و منیزیم هیدروکسید که انواع آن در مکمل ها و نوشیدنی های مخصوص ورزشکاران به کار بره شده است. اگر گرفتگی عضلات بیش از حد باشد قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات در ورزشکاران می تواند یک درمان محسوب گردد.

روزانه چه میزان منیزیم نیاز داریم؟

میزان نیاز روزانه منیزیم در گروه های سنی تفاوت دارد.

سن

مردزن
1 تا 3 80 میلی گرم80 میلی گرم
4 تا 8130 میلی گرم130 میلی گرم
9 تا 13240 میلی گرم240 میلی گرم
14 تا 18410 میلی گرم360 میلی گرم
19 تا 30400 میلی گرم310 میلی گرم
31 تا 50420 میلی گرم320 میلی گرم
51 سال به بالا420 میلی گرم

320 میلی گرم

تاثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات

در پی گرفتگی عضلات بدن، منیزیم به تسکین اعصاب عضلانی که بیش از حد تحریک شده اند کمک کرده و موجب بازیابی سلامتی و کمبود درد در آن می شود. اگر مدام به اسپاسم عضله دچار می شوید احتمالا در بدن شما مواد معدنی با کمبود مواجه هستند، که مهم ترین آن همین منیزیم است. با میزیان مشخص مصرف روزانه از منیزیم عضلات بدن شل تر شده و از انقباض اعصاب آن جلوگیری می شود. می توان برای رفع کمبود منیزیم و گرفتگی عضلات بدن مثل پا، کمر، گردن و دست از قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات استفاده کرد.

آیا منیزیم می تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند؟

اولین درمان در گرفتگی عضلات ناشی از کمبود منیزیم مصرف مکمل های آن است اما در کنار آن استفاده از املاح و آب فراوان نیز به تسریع بهبود گرفتگی و اسپاسم عضلانی کمک می کند. بهتر است از مواد غذایی دارای منیزیم مثل گیاهان با برگ سبز، موز و ماهی استفاده کنید و در کنار آن نیز مکمل منیزیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نکات مهم در پیشگیری از گرفتگی عضلات

معمولا پس از یک ورزش سنگین یا حرکات کششی و یا بدون هیچ دلیلی به درد عضلات دچار می شویم که دردهای ورزشی رایج ترین آنهاست. قرص منیزیم برای گرفتگی عضلات نیز طراحی شده است و می توان از آن به عنوان یک درمان استفاده نمود در صورتی که از رژیم های خاصی پیروی می کنید نظیر رژیم کتوژنیک به دریافت الکترولیت ها در روز دقت داشته باشید و حتما از محلول: نمک صورتی و سرکه سیب برای تامین منیزیم و پتاسیم بدن، استفاده کنید. روزانه تا 8 لیوان آب بنوشید چون کم آبی بدن، درد عضلات را بیشتر خواهد کرد.

کلام پایانی

گرفتگی عضلات یک اتفاق شایع در بین ورزشکاران و یا افرادی است که دیر به دیر فعالیت بدنی انجام می دهند. علاوه بر اینها ممکن است در حالت عادی و بدون تحرک، عضلات ساق پا و کمر شما سفت شده و درد بگیرد در این شرایط باید دقت کنید که منیزم در بدن شما کم نشده باشد زیرا این تنها یک نشانه است و بر روی سایر ارگانهای بدن نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در رژیم غذایی خود برای بهبود عملکرد عضلات و ریکاوری آنها، همچنین داشتن خوابی راحت از مواد غذایی حاوی منیزیم استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه