ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

روتین مراقبت از مو

نحوه ایجاد روتین مراقبت از مو برای داشتن موهای شاداب

فهرست محتوا

روتین مراقبت از مو مناسبی برای خود دارید؟ اگر هنوز روتین مراقبت از موی مناسبی برای خودتان پیدا نکردید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

ما در داروخانه آنلاین ویتامین ث افتخار آشنایی با شما را داریم. در این مقاله در تلاشیم به شما کمک کنیم قبل از خرید محصول مورد نیازتان با داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره محصول، بتوانید انتخابی درست و رضایت بخش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید:

استفاده از روتین مراقبت از مو دقیقاً مانند شروع روتین مراقبت از پوست است. به محض یافتن موردی که برای شما مناسب است، به ندرت گمراه می شوید. اما روند یافتن این روتین ممکن است کمی دلهره آور به نظر برسد، خصوصاً وقتی گزینه های بی شماری برای افراد با همان نوع مو وجود دارد. در اینجا خلاصه ای از همه چیزهایی که در مورد یافتن یک روتین مناسب باید بدانید برای شما آمده است.

روتین مراقبت از مو شخصی است و در نهایت به چند عامل بستگی دارد

این عوامل از بافت موهای شما گرفته تا مدل هایی که ترجیح می دهید، روتین معمول انتخاب شما را تغییر می دهد.

1. بافت یا نوع طبیعی مو

انواع موها نازک، ضخیم یا خشن هستند و در یکی از چهار دسته زیر قرار می گیرند:

  • صاف
  • مواج
  • فرفری
  • مجعد

هرکدام از این دسته ها نقاط مثبت و منفی خود را دارند. مثلاً موهای صاف معمولاً سریعتر از موهای فر چرب به نظر می رسند زیرا چربی در موی صاف به سرعت در ساقه مو پیش می رود.

خرید انواع محصولات مراقبت از مو از برندهای ایرانی و خارجی با تخفیف ویژه

2. موهایی که دکلره شده، رنگ شده یا به روش دیگری شیمیایی شده باشد

اگر موهای شما با مواد رنگ، دکلره یا هر گونه مواد شیمیایی تماس پیدا کرده است، شاید مجبور شوید که در مورد کارهای روزمره خود سخت فکر کنید. به افرادی که موهای رنگ شده دارند توصیه می شود هر روز آنها را نشویند تا از کم رنگ شدن و خشکی زودرس آن جلوگیری کنند. موی دکلره شده به مواد نرم کننده یا ماسک موی بیشتری نیاز دارد.

3. نحوه پوشش روزانه مو

دوست دارید موهای خود را صاف کنید؟ فر کنید؟ یا کاملاً طبیعی نگه دارید؟ این مورد دیگری است که باید آن را در نظر بگیرید، به خصوص اگر طرفدار استفاده از ابزارهای حرارتی هستید.

درباره روتین مراقبت از مو نگرانی خاصی دارید؟

داشتن موخوره، شوره سر یا رشته های خشک و آسیب دیده کاملاً طبیعی است. فهمیدن مشکل نیمی از کار است و بقیه شامل یافتن بهترین راه حل است.

با این حال، هر روتین مراقبت از مو دارای چند جزء اساسی است

اگرچه نوع مو و نگرانی شما از برخی جهات باعث تغییر روتین مراقبت از مو می شود، اما چند مرحله اساسی وجود دارد که هر شخص می تواند از آنها بهره مند شود.

1. تمیز کردن

تمیز کردن تعادلی بین از بین بردن مواردی مانند پوست مرده و باقی مانده محصول بدون از بین بردن چربی طبیعی مو است. بدون یک شستشوی خوب، سبوم تجمع می یابد و چربی ناخواسته ای برجای می گذارد.

بنابراین اگر چربی از بین نرود، پوست مرده نیز خواهد بود. پوست هر 28 روز یکبار خود را تجدید می کند، و در صورت تمیز نبودن مو ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند. اگر اهل شنا هستید، نباید کلر روی موهای شما باقی بماند. هرچه کلر بیشتر روی موی بماند، زمان بیشتری برای آسیب رساندن به مو خواهد داشت.

2. نرم کننده

نرم کننده ها مزایای بی شماری دارند. اصلی ترین آن مرطوب کنندگی است، اما موارد دیگر شامل مرتب کردن، براقیت و کاهش وز شدن مو است. ماده اصلی نرم کننده را سورفاکتانت کاتیونی می نامند. وقتی مو خیس است، این ماده به مو می چسبد و رشته ها را پوشانده تا رطوبتی که شامپو ممکن است آن را از بین برده باشد به مو بازگرداند.

خرید انواع شامپو و نرم کننده مو

3. مرطوب و مهر و موم کردن مو

برای افزودن آبرسانی بیشتر به مو، ممکن است بخواهید یک فرآیند دو مرحله ای را انجام دهید که به عنوان مرطوب و مهر و موم کردن شناخته می شود. این روش به خصوص برای موهای گره خورده یا مواج که تمایل به خشکی دارند مفید است. هدف این روش این است که مو با استفاده از یک محصول مرطوب کننده و آبرسان خوب، در رطوبت مهر و موم شود نه در خشکی.

4. رفع گره خوردگی

گره گشایی مو برای جلوگیری از شکستگی و راحتی در شانه کردن بسیار ضروری است. اما لازم است از ابزار مناسب مانند شانه دندان درشت استفاده کنید تا از کندن مو جلوگیری شود. بسته به نوع موی شما، ممکن است لازم باشد هر روز گره های موی خود را باز کنید.

5. حالت دهی و محافظت

به لطف تعدادی از ابزارها و ترفندهایی مانند حجم دهنده ها و ژل ها، می توانید موهای خود را به هر شکلی که می خواهید حالت دهید. اما اگر طرفدار ابزارهای حرارتی هستید، باید با اسپری محافظ حرارتی از موهای خود محافظت کنید.

6. درمان موضعی

درمان موضعی مو یعنی انتخاب منطقه خاصی است که شما را آزار می دهد و انجام کاری برای اصلاح آن. مثلاً از حالت وز شدن موهایتان خسته شده اید، بنابراین یک درمان پروتئین را امتحان می کنید. یا متوجه شده اید که پوست سر شما بیش از حد خشک می شود، بنابراین یک محصول فوق العاده مغذی طراحی شده برای آن منطقه استفاده می کنید.

محصولات و ابزارهای استفاده شده در هر مرحله از روتین مراقبت از مو بسیار متفاوت است

اگرچه اکثر مردم به مراحل بالا پایبند هستند، اما شما مجبور نیستید به یک محصول و یا ابزار خاصی بچسبید. در عوض، برای یافتن موارد مناسب بهتر است محصولات متنوعی را امتحان کنید.

تمیز کننده و نرم کننده

  • شامپو شفاف کننده. یک شامپوی تمیز کننده عمقی است که فرمول های شفاف آن برای از بین بردن تجمع موها عمل می کنند. هر ماه یکبار فقط از این محصول استفاده کنید زیرا باعث از بین رفتن چربی های طبیعی مو می شود.
  • شامپوی روزانه. این شامپو برای شستشوی منظم استفاده می شود. گرچه به عنوان شامپوی روزانه طراحی شده ولی مجبور نیستید به صورت روزانه از آن استفاده کنید. هر زمان که احساس کردید موهای شما به یک پاکسازی خوب نیاز دارد آن را به کار ببرید.
  • نرم کننده روزانه. نرم کننده ای که بیشتر از همه از آن استفاده می کنید، به احتمال زیاد نرم کننده ای است که بعد از چند دقیقه آبکشی می شود. بهتر است از این محصول فقط روی ساقه ها و انتهای مو استفاده کنید، زیرا استفاده از آن در ریشه مو ظاهر پوست سر را چرب نشان می دهد.
  • نرم کننده لیو این. با استفاده از این نوع نرم کننده، آن را به همان روش استفاده می کنید اما آن را آبکشی نکنید. این محصول این امکان را برای افزایش سطح تغذیه فراهم می کند.
  • نرم کننده عمیق. برای آبرسانی بیشتر، این محصول را امتحان کنید. این نرم کننده ها برای موهایی که در معرض خشکی هستند بسیار مناسب هستند و به همین دلیل برای مدت طولانی تری روی مو باقی می مانند.

مرطوب کننده و مهر و موم

  • لوسیون مو. وقتی موها تمیز و نرم می شوند، یک لوسیون کرمی می تواند از شکستگی و خشکی بیشتر مو محافظت کند.
  • روغن مو. این محصول با افزایش چربی های طبیعی مو، رطوبت را در مو قفل کرده و رشته ها را تقویت می کند.

گره گشایی

  • شانه. موهای مرطوب هنگام شانه زدن زودتر از ریشه کنده می شوند، اگرچه این مورد برای انواع موهای محکم صدق نمی کند. شانه دندان درشت می تواند جایگزین بهتری باشد.
  • برس. انواع مختلف برس در بازار موجود است. کسانی که موهای زبری دارند بهتر است از برس پلاستیکی استفاده کنند. سعی کنید زیاد موهای خود را برس نزنید. یک بار در روز معمولاً کافی است.
  • اسپری مو. اگر شانه کردن مو برای شما خیلی سخت است، قبل از آن از اسپری گره باز کن مو استفاده کنید.
  • سرم مو. سرم مو گره باز کن موها را بیشتر نرم می کند. این محصول را قبل از شانه کردن بر روی مو بمالید تا شانه به راحتی در بین موهای شما حرکت کند.

حالت دهی و محافظت

  • موس مو. موس های جدید به مو بافت و حجم می بخشند و حتی فرها را نیز تقویت می کنند. علاوه بر این، احساس چسبندگی به موهای شما نمی بخشد.
  • واکس مو. واکس مو که محصولی ضخیم تر است، در عین افزایش براقیت، مانع بیشتری نیز ایجاد می کند. بعلاوه، موها بعد از استفاده سیخ نمی شوند.
  • ژل مو. ژل حالت دهنده بسته به محصولی که استفاده می کنید می تواند به موهای مختلف از موی سبک تا فوق العاده محکم کمک کند. همه ژل ها بافت و درخشندگی قابل توجهی را ایجاد می کنند.
  • شامپوی خشک. اگر موهایتان خیلی سریع چرب می شود اما نمی خواهید هر روز آن را بشویید، کمی شامپوی خشک می تواند شما را از شر چربی ناخواسته خلاص کند. اما این محصول تمایل دارد که روی پوست سر جمع شود، بنابراین سعی کنید زیاد استفاده نکنید.
  • حجم دهنده. محصولات حجم دهنده مو باعث پر پشت نشان دادن حجم موی شما می شوند در حالی که هنوز موهای شما کم پشت است.
  • سرم یا اسپری درخشان کننده. این محصولات روی سطح مو نشسته و در نتیجه حالت صاف و براقی در مو ایجاد می کند. فقط روی ساقه و انتهای مو استفاده کنید و از استعمال آن بر روی ریشه مو خودداری کنید.
  • تافت مو. تافت ها امروزه دارای قدرت های مختلف نگهداری هستند و حتی می توانند نگرانی هایی مانند موخوره را هدف قرار دهند. بر خلاف سالها قبل، این محصولات موها را خیلی سفت نمی کنند.
  • اسپری محافظ حرارتی. چه از سشوار، اتو مو یا بابلیس استفاده می کنید یا نه، باید از موهای خود محافظت کنید. این اسپری ها مانعی ایجاد می کنند تا از قرار گرفتن در معرض گرمای شدید جلوگیری کنند.

درمان ها

  • درمان اسکالپ سر. یک روش درمان لایه برداری پوست است که می تواند فولیکول ها را از بین ببرد، باعث تحریک گردش خون برای رشد مو و تسکین خارش مو شود. ماهی یک یا دو بار از این روش استفاده کنید.
  • پروتئین تراپی. موی وز و شکسته به پروتئین بیشتری نیاز دارد. این روش درمانی ماهانه شکاف هایی را در کوتیکول پر می کند و رشته ها را تقویت و صاف می کند.
  • ماسک هدفمند. ماسک های مو که غالباً با مواد مغذی تزریق می شوند، برای پر کردن عمیق مو و رفع خشکی و موخوره، باید چند دقیقه روی مو بمانند.

ترتیب کارهای روزمره شما برای داشتن روتین مراقبت از موی خوب مهم و کلیدی است

داشتن روتین مراقبت از موی خوب

✔ یک شبه متوجه نتایج چشمگیر نخواهید شد؛ اگرچه اثرات ماسک ها و برخی از محصولات خاص می توانند بلافاصله قابل مشاهده باشند.

✔ طول می کشد تا موهای شما به محصولات جدید عادت کنند. در برخی موارد، ممکن است یک هفته طول بکشد.

✔ اما اگر موهای خشک یا آسیب دیده ای دارید ممکن است حداقل یک ماه طول بکشد تا از مزایای آن محصول استفاده کنید.

✔ سفارش شما برای محصولات نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. گرچه این به نوع و بافت مو شما بستگی دارد، اما چند قانون کلی وجود دارد.

✔ ابتدا باید از شامپو، نرم کننده و هر نوع محصول در حمام استفاده کرد و به دنبال آن از محافظ حرارتی، محصول حجم دهنده یا موس و سرم براق  مصرف شود.

✔ در آخر موهای خود را خشک کرده و آن را با ژل (یا محصول مشابه) و اسپری مو حالت دهید.

✔ اطمینان حاصل کنید که محصول نهایی یک ظاهر طراحی شده برای رطوبت است و به سلامت مو کمک می کند.

✔ اما اگر مدام از این محصولات حالت دهی استفاده می کنید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. هیچ قاعده سختی در مورد تعداد دفعات استفاده از هر محصول وجود ندارد.

✔ برخی افراد هفته ای سه بار موهای خود را می شویند، در حالی که برخی دیگر هفته ای یک بار تمیز می کنند.

✔ در صورت تردید، با توجه به محصولاتی که استفاده می کنید و نیازهای مویتان، با یک متخصص مو در این مورد مشورت کنید.

✔ نیازهای فردی مو شما به مرور زمان تغییر می کند

✔ جمله ای وجود دارد که می گوید مو هر 7 سال تغییر بافت می دهد. برخلاف بیشتر شایعات موجود در اینترنت، این مورد حقیقتی را در پشت خود دارد.

✔ مو به صورت دسته ای رشد می کند و هر دسته 7 سال دوباره شروع به رشد می کند.

✔ با گذشت زمان، رشته های کمتری ظاهر می شوند، در نتیجه مو کم پشت و ضعیف تر به نظر می رسد.

✔ هورمون ها نیز می توانند جنس مو را تغییر دهند.

✔ مثلاً در دوران بارداری، افزایش سطح استروژن می تواند ریزش مو را کُند کند و در نتیجه مو پر پشت تر به نظر می رسد.

✔ وقتی سطح این نوع هورمون ها کاهش می یابد، می تواند ریزش مو ایجاد کند. مثلاً دوران یائسگی اغلب با ریزش مو همراه است.

✔ توجه به این تغییرات و واکنش مناسب می تواند ظاهر موهای شما را سالم نگه دارد.

نکات مهم دربره ابزارهایی و محصولاتی که استفاده می کنید

✔ یک قاعده خوب این است که محصولات را با تغییر فصل عوض کنید

✔ همچنین شاید لازم باشد در بعضی از ماه های سال برنامه خود را تغییر دهید.

✔ وقتی فصل زمستان فرا می رسد، بسیاری از افراد باید محصولاتی با خاصیت آبرسانی بیشتر را انتخاب کنند. کرم های غلیظ تر نیز در این فصل طرفدار بیشتری دارند.

✔ اما در فصل تابستان، بهتر است از فرمول های سبک تری انتخاب کنید تا به شما کمک کنند رطوبت زمان بیشتری روی موهای شما بماند.

✔ برخی از نکات و راهنمایی های کلی که به درد انواع موها می خورد

✔ این چند نکته مفید که برای هر نوع بافت مو و نگرانی استفاده می شود، در نظر داشته باشید.

موهای خود را هر چند وقت کوتاه کنید

اگر موهای شما ناسالم به نظر می رسد،شاید به نوک گیری و مرتب شدن نیاز داشته باشد.

نوک گیری مو هر 6 تا 8 هفته برای کاهش شکستگی و موخره و همچنین رشد مو مفید است.

از آب ولرم استفاده کنید نه آب داغ

شستن مو با آب داغ باعث خشک شدن آن می شود و در صورت داشتن رنگ به سرعت رنگ آن کم می شود.

لازم نیست دوش یا حمام سرد یخ زده را تحمل کنید. به جای آن فقط از آب ولرم استفاده کنید.

مطمئن شوید که این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود دارید

حتی رژیم شما نیز می تواند به نفع موهای شما باشد.

پروتئین – که به عنوان ماده سازنده مو نیز شناخته می شود – فقط در صورت مصرف کافی به مو می رسد.

اگر کمبود پروتئین دارید، انتظار شکنندگی و خشکی مو را داشته باشید.

آهن همچنین منبع مهم زندگی برای مو است. وقتی به اندازه کافی بدن آهن نداشته باشد، رشد مو را تحت تأثیر قرار می دهد.

ارزش ویتامین های A و C را نیز باید داشته باشید. مورد اول برای تولید چربی های طبیعی مو مورد نیاز است، در حالی که مورد دوم به تولید کلاژن کمک می کند و در نتیجه باعث تقویت مو می شود.

اسیدهای چرب امگا 3 را فراموش نکنید. این موارد برای آبرسانی و سلامت کلی پوست سر لازم است.

تا جایی که ممکن است طبیعی پیش بروید

بگذارید موهایتان نفس بکشد این کار معجزه می کند. تنفس مو شامل محدود کردن استفاده از گرما با اجازه دادن به خشک شدن در هوای آزاد و جلوگیری از استفاده از صاف کننده ها و فر کننده ها باشد. حتی بستن دم اسبی محکم نیز می تواند باعث کشیدگی شود، بنابراین برای جلوگیری از کشیدن مو، آن را پایین ببندید. اگر نیازی به استفاده از یک محصول برای حالت دادن موهایتان ندارید، از آن استفاده نکنید. به این ترتیب، میزان تجمع محصول را کاهش می دهید.

کلام آخر

کشف روتین مراقبت از مو ممکن است چند روز طول بکشد، اگر به چند هفته نکشد. اما به محض اینکه ظاهر بهتری پیدا کرد، در راه رسیدن به موهای شایسته خود هستید.

داروخانه اینترنتی ویتامین ث در خدمت شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه