ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تفاوت امگا 3 و امگا 6

فرق اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ چیست؟

فهرست محتوا

اسیدهای چرب ضروری برای ادامه حیات بدن یک انسان لازم و مهم است. از این رو تغذیه اصولی می تواند تا حد بسیاری این اسیدها را برای بدن فراهم کند. بدن برای فعالیت سلولی به این اسیدها نیاز دارد اما به خودی خود قادر به تولید آن نیست. امگا 3 و امگا 6 از اسیدهای چرب ضروری در بدن هستند که برای رشد کودک، کاهش کلسترول، درمان سرطان ها، بیماری های قلبی و تنظیم دیابت موثر است. در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث می خواهیم به تفاوت امگا 3 و امگا 6 بپردازیم تا بدانیم هر کدام در بدن چه نقشی را ایفا می کنند.

اسیدهای چرب امگا-3 چه هستند؟

اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن فواید و مزایای بسیاری دارند. باید بدانید که امگا 3 انواع مختلفی دارد که کارکردهای مشابهی در بدن ندارند. امگا 3 یازده نوع اسید چرب دارد که از بین آنها، 3 نوعشان مهم و ضروری هستند.

بدن انسان قابلیت تولید اسیدهای چرب امگا 3 را ندارد برای همین لازم است تا حتما از مواد غذایی حاوی امگا 3 مصرف شود. در کنار خواص بی شمار امگا 3 در بدن اما تاثیرات مطلوب آن بر روی کارکرد مغز، التهابات و قلب چشمگیرتر است. کمبود امگا 3 در بدن موجب اختلالات هوشی، آلزایمر، افسردگی، نارسایی های قلبی، آرتروز و سرطان می شود.

اسیدهای چرب امگا-3

آلفا-لینولنیک اسید (ALA): این نوع از اسید چرب امگا 3 در غذاهای حاوی گیاهان وجود دارد و برای استفاده مفید بدن از آن باید به DHA و EPA تغییر حالت دهد. وقتی این تغییر شکل صورت بگیرد ALA به راحتی در ذخایر بدن می رود و مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال درصد کمی از این اسید در بدن استفاده مفید دارد و به صورت انرژی مصرف می گردد. این اسید از امگا 3، متناسب با EPA و DHA کارکرد کمتری دارد.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA): در ساختار شبکیه چشم DHA وجود دارد و آن را تشکیل می دهد. بنابراین وجود این اسید در بدن بر روی عملکرد شبکیه تاثیر گذار است اگر محتوای تغذیه کودک از DHA برخوردار باشد از ابتدای شکل گیری رشد در بینایی آن تاثیر مثبتی خواهد داشت. DHA کارکرد مغز را بهبود می بخشد و کمبود آن خطرات جدی را در پی دارد.

یعنی افرادی که از DHA در رژیم غذایی برخوردار نیستند سریعتر به آلزایمر دچار می شوند. این اسید همچنین بر روی نارسایی قلبی، دیابت نو2 و برخی سرطان ها می تواند به صورت درمان مورد استفاده قرار گیرد. یکی از عملکردهای مثبت DHA کاهش گلیسرید و کلسترول از نوع بد است و به همین جهت برای سلامت قلب خوب است.

ایکوساپنتانوئیک اسید (EPA): برخی التهابات در بدن می توانند موجب بروز بیماری های جدی و همچنین خود ایمنی شود از این رو بدن با کمک EPA می تواند ایکوزانوئیدها که نوعی مولکول هستند را تولید کرده و به کمتر شدن التهاب کمک کند. EPA موجود در روغن ماهی می تواند التهابات را تسکین داده و همچنین به بروز افسردگی یا بهبود آن کمک کننده باشد. در خصوص داروهای تجویزی به زنان یائسه EPA به عنوان مکملی در جهت رفع گرگرفتگی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسیدهای چرب امگا-6 چه هستند؟

این اسید هم مانند امگا 3 یکی از اسیدهای چرب غیر اشباع و ضروری بدن است و برای تامین انرژی در بدن کاربرد دارد اما آنزیمی برای تولید آن در بدن موجود نیست. با وجود اینکه علم پیشرفت های چشمگیری کرده اما برای الزام امگا 6 در بدن هنوز نتوانسته نکته ای را ثابت کنند در واقع وجود امگا 6 در بدن ضروری است اما مقدار زیاد آن در بدن باعث لخته شدن خون در رگ می شود.

از این رو در مصرف آن باید دقت داشت. مهم ترین اسید چرب امگا 6 اسید لینو لئیک است که بدن آن را به اسید چرب موثر تری به نام اسید آراشیدونیک (AA) تبدیل می کند. انسانهای اولیه به دلیل مصرف ارگانیک مواد پروتئین حیوانی و جانوران آبزی کمتر به مشکلات قلبی و دیابت دچار می شدند. از این رو مصرف پروتئین های ارگانیک از کمبود این اسید جلوگیری می کند.

اسیدهای چرب امگا-6

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

فرق امگا 3 و امگا 6 هم در عملکرد آنهاست و هم در مواد غذایی، در برخی مواقع در منابع محدود غذایی این دو اسید چرب باهم یافت می شوند که آنها را نام می بریم.

✅ غذاهای حاوی امگا 3: ماهی های چرب، مغزیجات، جلبک، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا، دانه کتان

✅ غذاهای حاوی امگا 6: روغن سویا، گردو، بادام، بادام هندی، تخمه آفتابگردان، روغن ذرت

غذای مشترک حاوی امگا 3 و 6: روغن کانولا، توفو، روغن کتان، تخم مرغ و برخی از غذاهای غنی شده توسط کارخانه های مواد غذایی

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

آیا باید مکمل امگا 3 و امگا 6 مصرف کرد؟

بهترین راه دریافت اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 بهتر است از طریق مصرف ماهی های چرب باشد. در صورتی که از مواد غذایی حاوی این چربی های غیر اشباع نمی توانید استفاده کنید یا از مولتی ویتامین ها باید کمک بگیرید و یا از خود مکمل های امگا 3 و 6 استفاده کنید. در صورتی که بدن با کمبود این مواد مواجه باشد هم باید از تغذیه حاوی این چربی ها و هم مکمل ها مصرف کرد.

آیا باید مکمل امگا 3 و امگا 6 مصرف کرد؟

فرق امگا 3 و امگا 6

با اینکه به نظرمی رسد این دو اسید چرب به یک شیوه در بدن عمل می کنند اما اینطور نیست و باهم تفاوت هایی دارند.

بیماری های قلبی

مصرف بیش از حد امگا 6 سبب بروز بیماری های قلبی و لخته شدن خون و حتی سکته قلبی می گردد در صورتی که امگا 3 می تواند از این عارضه های قلبی جلوگیری کند. مصرف امگا 3 تضمین سلامتی قلب است اما امگا 6 از یک حدی بیشتر برای قلب سمی است.

التهابات بدنی

امگا 3 به عنوان یک اسید چرب غیر اشباع ضد التهاب شناخته می شود و حتی از بروز بیماری هایی که منشا التهابی دارند جلوگیری می کند. اما امگا 6 یک اسید چرب ضد التهاب نیست. باید در یک رژیم غذایی معتدل از هر دو به یک میزان مشخصی مصرف نمود. التهاب در بدن سبب بروز بیماری های روماتیسمی، سرطان ها و سندروم متابولیک می شود. اگر رژیم غذایی حاوی امگا 6 زیاد و امگا 3 کم داشته باشید میزان التهاب در بدن بالا می رود که در اکثر روغن های مصرفی برای پخت و پز امگا 6 یافت می شود. فرق امگا 3و امگا 6 را می توان در ضد التهاب نبودن امگا 6 نیز در نظر گرفت.

امگا 3 بهتر است یا امگا 6؟

فرق امگا 3 و امگا 6 در واقع همین است که یکسان عمل نمی کنند و هر کدام باید به میزان مشخص در بدن باشند. حتی تفاوت این این اسیدها بیشتر از شباهت هایی است که دارند. تنها یافته علمی که دانستن آن در این خصوص واجب است این است که میزان بیش از حد امگا 6 می تواند به بیماری قلبی منجر شود از این رو بهتر خواهد بود تعادل را در مصرف آن رعایت کنید.

امگا 3 بهتر است یا امگا 6 ؟

مقدار مصرف روزانه امگا 3

معمولا برای مصرف استاندارد امگا 3 در روز 250 تا 500 میلی گرم را توصیه می کنند  که باید ترکیبی از EPA و DHA باشد که میزان آن در افراد سالم و بیماران و زنان باردار و کودکان متفاوت خواهد بود.

نارسایی قلبی: 850 میلی گرم از امگا 3 در رژیم غذایی روزانه در افرادی که بیماری های قلبی دارند می تواند از خطرناک شدن این بیماری جلوگیری کند.

افسردگی: 200 تا 2000 میلی گرم از امگا 3 برای افرادی که اضطراب و افسردگی دارد می تواند ثمر بخش باشد.

سرطان: مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 علی الخصوص ماهی های چرب از بروز سرطان پروستات و کولون جلوگیری می کند که میزان آن را پزشک می سنجد.

زنان باردار و شیرده: 200 میلی گرم مصرف امگا 3 در روز برای بانوان باردار و شیرده ضروری است.

کودکان: میزانی مشخص بین 50 تا 100 میلی گرم برای کودکان توصیه می شود که متناسب به رده سنی آنها در مکمل ها و رژیم غذایی متغییر خواهد بود.

مقدار مصرف روزانه امگا 6

فرق امگا 3 و امگا 6 در میزان مصرف روزانه آنها نیز وجود دارد. به طور میانگین از این اسید چرب در افراد بین رده سنی 14 تا 50 ساله بهتر است در بانوان 12 گرم و مردان 17 گرم باشد.

مقدار مصرف روزانه امگا 6

چه کسانی نباید امگا 3 مصرف کنند

افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند با مصرف امگا 3 امکان دارد که بیماری آنها وارد مرحله خطرناکی شود زیرا ضعف سیستم ایمنی در عوامل بیماری زا می تواند موجب حاد شدن مریضی شود. از این رو افرادی که بیماری HIV دارند در مصرف امگا 3 دقت کنند. در برخی افراد حساسیت به مواد غذایی دریایی دیده شده است این دسته اگر از امگا 3 مصرف کنند حساسیت آنها چند برابر خواهد شد و باید تعادل را رعایت کنند.

همچنین بیماران فشار خونی و افرادی که برای کنترل ضربان قلب از دستگاه در قلبشان استفاده شده است باید از امگا 3 مصرف نکنند یا تحت نظر پزشک و با احتیاط مصرف شود. 2 دسته از افرادی که نمی توانند از مکمل های امگا 3 استفاده کنند کسانی هستند که به بیماری های پولیپوز آدنوماتوز دچار هستند.

کلام پایانی

اغلب افراد فکر می کنند که فرق امگا 3 و امگا 6 در حدی نیست که به آن دقت داشته باشند اما در واقع نکته مهمی است. در مصرف مکمل های حاوی امگا 6 دقت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن بیماری زا خواهد بود و سلامتی قلب را هدف قرار می دهد. بهتر خواهد بود برای مصرف این اسیدهای چرب حتما با پزشک خود و دکتر داروساز مشورت کنید. زیرا هم کمبود آن و هم مصرف بیش از حد زیان آور است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه