ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

علائم کمبود ویتامین در پوست

کمبود ویتامین و مشکلات پوستی

فهرست محتوا

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که برخی مواقع نتوانستید به تغذیه خود دقت کرده و از مواد مغذی و آب کافی استفاده کنید. معمولا اولین نشانه کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در اولین قدم بر روی پوست صورت تاثیر می گذارد و با خشکی و قرمزی و خارش بروز پیدا می کند. مواد غذایی که روزانه استفاده می کنیم نقش مهم و اساسی در تامین نیازهای بدن دارد که کمبود آن در پوست مشاهده خواهد شد. به علت اهمیت علائم کمبود ویتامین در پوست و نقشی که مولتی ویتامین و مینرال در سلامتی آن دارد، تصمیم گرفتیم در این متن از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث به این موضوع بپردازیم.

علائم کمبود ویتامین در پوست

پوست برای حفظ سلامتی و زیبایی خود نیاز به مولتی ویتامین و مینرال ها دارد. از این رو زمانی که با کمبود رو به رو شود علایمی بروز پیدا می کنند که شایع ترین آنها را در ادامه بررسی می کنیم.

– پف در پلک ها

کمبود ویتامین و مواد معدنی مخصوصا ید به صورت پف در پلک چشم هم بروز پیدا می کند وقتی رژیم غذایی فاقد ید داشته باشید، صبح پس از بیدار شدن چشم های شما پف و ورم دارد. که رفته رفته می تواند بر روی تیروئید هم تاثیرات منفی بگذارد. از علایم کمبود ویتامین در پوست می توان به آلرژی در اطراف چشم هم تاکید کرد که معمولا با خارش و سوزش نیز همراه است.

علائم کمبود ویتامین در پوست

– صورت رنگ پریده

کمبود آهن در بدن با نشانه های زیادی بروز پیدا می کند که یکی از آنها رنگ پریدگی پوست صورت، مخصوصا طوری که انگار فرد بیمار و بی حال است شناخته می شود. اکسی هموگلوبین در پوست صورت باعث حفظ رنگ طبیعی پوست می شود و نبود آن رنگ پریدگی را موجب خواهد شد. کمبود آهن می تواند به کمبود اکسی هموگلوبین در پوست موجب شود. بعد از آهن کمبود زینک و ویتامین خانواده B نیز در کم خونی موثر خواهند بود.

صورت رنگ پریده

– لک پوستی

کمبود ویتامین B12 و آنتی اکسیدان ها می توانند در کارکرد کبد اختلال ایجاد کند و معمولا اختلال کبدی سبب بروز لکه های قهوه ای در پوست می شود که می توان با یک تغذیه مناسب از بروز آنها جلوگیری کرد. معمولا افراد فکر می کنند که لکه های قهوه ای گسترده در پوست مختص میانسالی و پیری است اما این نشانه مشکلات کبدی ناشی از کمبود آنتی اکسیدان و ویتامین B12 است. برای جبران این کمبود در بدن می توان از سبزیجات برگ سبز، غلات با سبوس، مرکبات و توت ها استفاده کنید.

– خشکی پوست

اگر بخواهیم یکی از اصلی ترین علائم کمبود ویتامین در پوست را نام ببریم، خشکی پوست بارزترین است که معمولا با کشیدگی و خارش همراه می شود. این خشکی با ریزش پوسته های ریز شبیه به شوره نیز دیده شده. کمبود زینک و امگا 3 می تواند به خشکی پوست بیانجامد. منظور از خشکی پوست ناشی از کمبود مولتی ویتامین و مینرال، یعنی حتی با خوردن آب و مصرف کرم های مرطوب کننده هم برطرف نمی شود و باید از ویتامین و مواد معدنی استفاده کرد.

– اگزما و زخم

کمبود ویتامین های C، B2 و B6 می تواند منجر به اگزما و زخم های پوستی شود. این عارضه با سوزش و خارش نیز همراه است. در این مواقع شوینده های نامناسب نیز علائم اگزما را تشدید می کنند. با مصرف ویتامین و رژیم غذایی مناسب می توان این مشکل را برطرف کرد.

اگزما و زخم

– کبودی یا سیاهی دور چشم

کمبود آهن و ویتامین B12 و اکثر ویتامین های خانواده B بعلاوه کلسیم و منیزیم می تواند در سیاهی و کبودی دور چشم دخیل باشند. درست است که خستگی زیاد و چشم درد هم در آن تاثیر گذار است اما متداول ترین علت کمبود این مواد در بدن خواهد بود. اگر همیشه خسته هستید باید از مکمل های B کمپلکس و منیزم استفاده کنید تا هم نیاز بدن بر طرف شود و هم از خستگی زیاد منجر به کبودی چشم بکاهد.

– منافذ باز صورت

کمبود ویتامین C و E می تواند باعث شود حس کنید که منافذ بازی روی صورت خود دارید. در اکثر مواقع نواحی که به حالت پوست پرتقالی در آمده اند با قرمزی و چربی بالا همراه هستند. استفاده از ویتامین C در رژیم غذایی بعلاوه ویتامین E می تواند تا درصد بسیاری از این عارضه بکاهد.

منافذ باز صورت

– واریس

کمبود آنتی اکسیدان، بیوفلاونوئیدها و گلوکزآمین در عارضه واریس نقش دارند. واریس رگ های آبی رنگی است که به صورت شاخه ای در پاها، قفسه سینه، صورت و گردن بروز پیدا می کند. همچنین مصرف مشخصی از کلسیم در روز می تواند از بروز واریس ها جلوگیری کند. بهترین راه پیشگیری از بروز واریس مصرف مواد مغذی حاوی آنتی اکسیدان بعلاوه مولتی ویتامین و مینرال است.

مهم ترین ویتامین هایی که در اختلالات پوستی نقش دارند

پوست سالم و با نشاط نشانه از سلامتی بدن دارد. وقتی بدن طبق اصول طبیعی خودش تغذیه شود و کمبودی متوجه آن نباشد می توان آن را در پوست سالم مشاهده کرد. در ادامه برخی از ویتامین های مهم که کمبود آنها موجب اختلال پوستی می شوند را بررسی می کنیم.

مهم ترین ویتامین هایی که در اختلالات پوستی نقش دارند

ویتامین D: بروز بیماری پسوریازیس و اغلب التهابات با کمبود ویتامین D در بدن همراه هستند که معمولا از نور مستقیم خورشید تامین می شود. برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن باید روزانه 10 دقیقه در برابر آفتاب بوده و از مواد غذایی غنی شده با این ویتامین استفاده کنید.مصرف ماهی های چرب نیز این کمبود را برطرف می کند.

ویتامین C: این ویتامین به ساخت کلاژن در پوست کمک می کند که تضمین کننده سلامت این اندام است. از علائم کمبود ویتامین در پوست و ویتامین C می توان به دیر خوب شدن زخم های سطحی و قرمزی و ماندگاری آن اشاره کرد.

ویتامین E: یکی از آنتی اکسیدان های ضروری برای بدن در ویتامین E وجود دارد. کمبود این ویتامین در پوست سبب اختلال در تولید سبوم پوست می شود و خشکی و بی آبی آن را به همراه دارد.

ویتامین K: پوست ارگانی آسیب پذیر است و نقش محافظتی را ایفا می کند. کمبود ویتامین K می تواند موجب ترمیم نشدن زخم ها و جراحت های عمیق پوستی شود.

ویتامین خانواده B: ویتامین های B5، B7 نقش پررنگی در جوانسازی پوست،کلاژن سازی و حتی تقویت سلول های پوستی دارند علاوه بر آن تمامی ویتامین های گروه B به تقویت پوست و ایمنی آن نیز کمک می کنند.

8 مکمل و ویتامین برای درمان خشکی پوست

خشکی پوست یکی از عارضه های کمبود مولتی ویتامین و مینرال ها است. خشکی پوست با خود گر گرفتگی، سوزش و کشیدگی را در بدن و صورت به همراه دارد که آزار دهنده هستند. در این مواقع سعی می شود از روغن های مخصوص پوست های خشک و یا کرم های مرطوب کننده استفاده کرد که خب بی تاثیر هم نیستند اما موقتی است. شاید ندانید که این خشکی پوست می تواند به علت کمبود ویتامین ها صورت گرفته باشد. در ادامه به معرفی برخی مکمل ها و ویتامین های موثر در درمان خشکی پوست اشاره می کنیم.

8 مکمل و ویتامین برای درمان خشکی پوست

  1. کلاژن: پروتئین ها درشت مولکول ها در بدن هستند که کلاژن یکی از آنهاست. کلاژن یک پلی پپتید محسوب می شود و پوست صورت را تشکیل می دهد. مصرف مکمل های حاوی کلاژن و ویتامین C به جوانسازی پوست کمک می کند. ویتامین C ساخت کلاژن را تسریع می بخشد.
  2. مکمل روغن ماهی: روغن ماهی سرشار از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) دو اسید چرب ضروری غیر اشباع است. که خاصیت های ضد التهابی و درمانی بالایی دارد و برای بیماری های التهابی پوست مفید است.
  3. مکمل پروبیوتیک: این مکمل در تقویت میکرو ارگانیسم های مفید بدن و پوست مفید واقع می شود. باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم می تواند در بیشتر شدن ایمنی پوستی پس از مصرف پروبیوتیک کمک کننده باشد.
  4. ویتامین C: آنتی اکسیدان ها نقش محافظتی برای پوست را دارند مصرف منظم ویتامنی ث در مولتی ویتامین و مینرال ها می تواند از بروز آکنه و یا درمان تبخال و اگزما موثر باشد.
  5. مکمل زینک و ویتامین C: استفاده از مکمل هایی که حاوی زینک و ویتامین C هستند از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کرده و سلول سازی را تسریع می بخشد.
  6. بیوتین: ویتامین B7 یا بیوتین به درمان عفونت های قارچی در پوست کمک می کند. وجود بیوتین در پوست همچنین روند پیری را کند می کند.
  7. هیالورونیک اسید: این ماده به طور معمول در پوست، مفاصل و چشم یافت می شود که به مرطوب نگهداشتن پوست و بافت ها کمک می کند. در واقع با نگهداشتن آب درون سلول ها از خشکی پوست جلوگیری می کند.
  8. سرامیدها: سرامیدها نقش مهمی در هیدراته کردن پوست و مو دارند و در بالاترین لایه پوستی یافت می شوند. این ماده به عنوان یک مکمل می تواند باعث کاهش چین و چروک شود و در شادابی آن موثر باشد.

خطر کمبود ویتامین ها و افزایش اختلالات پوستی

عدم استفاده از مولتی ویتامین و مینرال ها می تواند علائم کمبود ویتامین در پوست را افزایش دهد که از خفیف تا شدید بروز پیدا می کنند. درماتیت سبورئیک، هیپرکراتوز فولیکولی، زروسیس و انواع اگزما و آکنه از نبود مواد مغذی و مکمل های مفید در بدن پدیدار می شوند. فقر ویتامین می تواند ایمنی پوست را به خطر انداخته و موجب ابتلای فرد به بیماری های عفونی و قارچی شود.

خطر کمبود ویتامین ها و افزایش اختلالات پوستی

کلام پایانی

پوست یک ارگان مهم در بدن است که با کوچیکترین تغییری در نحوه تغذیه می تواند تاثیر بپذیرد. گاهی به دلیل تغذیه اشتباه و یا مشغله زندگی از مصرف مولتی ویتامین و مینرال ها غافل می شویم که اختلالات پوستی و دیگر عارضه ها را برای بدن به همراه دارند. یک رژیم غذای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی تا حد بسیاری می تواند در حفظ سلامتی بدن و پوست موثر واقع شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه