ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

نحوه انتخاب ویتامین ها و مکمل های غذایی با کیفیت بالا

فهرست محتوا

نحوه انتخاب ویتامین ها و مکمل های غذایی با کیفیت بالا چگونه است؟ در این مقاله در داروخانه اینترنتی ویتامین ث به سوالات شما پاسخ داده ایم.

ما در داروخانه آنلاین ویتامین ث افتخار آشنایی با شما را داریم. در این مقاله در تلاشیم به شما کمک کنیم قبل از خرید محصول مورد نیازتان با داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره محصول، بتوانید انتخابی درست و رضایت بخش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید:

مکمل های غذایی محصولاتی هستند که افراد برای افزودن مواد مغذی یا سایر ترکیبات به بدن خود استفاده می کنند. از ویتامین ها و مواد معدنی جداگانه گرفته تا ترکیب مواد مغذی و گیاهان، محصولات مکمل متعددی در بازار وجود دارد که ادعا می شود مزایای سلامتی خاصی را ارائه می دهند.

با این حال، به دلیل محدودیت مقررات، همیشه مشخص نیست که کدام مکمل ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همچنین کدام یک برای سلامتی ضرری ندارد. این مقاله هر آنچه در مورد مکمل ها و نحوه انتخاب یک محصول ایمن و با کیفیت باید بدانید را پوشش می دهد.

مکمل ها، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات اختصاصی چه موادی هستند؟

مکمل ها محصولاتی هستند که از طریق دهان مصرف می شوند و حاوی یک “ماده غذایی” مانند ویتامین ها، مواد معدنی، مواد گیاهی، آمینو اسیدها ، آنزیم ها، پروبیوتیک ها، آنتی اکسیدان ها یا سایر مواد مغذی هستند.

مکمل های رژیمی به اشکال متعددی از جمله کپسول، چربی، تنتور، پودرها و مایعات موجود هستند و معمولاً به عنوان راهی آسان و کارآمد برای افزایش سلامت جسمی یا روحی به بازار عرضه می شوند.

سایر ویژگی های مهمی که باید در مکمل ها پیدا کنید عبارتند از:

  • ویتامین ها. ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که بدن برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آنها نیاز دارد. بسیاری از آنها به تنظیم عملکردهای متابولیک حیاتی از جمله رشد، عملکرد عصب و هضم کمک می کنند.
  • ویتامین های محلول در چربی. این ویتامین ها در چربی حل می شوند و می توانند در بدن ذخیره شوند. ویتامین های محلول در چربی عبارتند از ویتامین A ، D ، E و K.
  • ویتامین های محلول در آب. این ویتامین ها در آب حل می شوند و در بدن ذخیره نمی شوند. آنها شامل ویتامین C و ویتامین B هستند.
  • مواد معدنی. مواد معدنی عناصر معدنی هستند که برای عملکردهای خاص بدن مانند رشد، سلامت استخوان و تعادل مایعات ضروری هستند.
  • ترکیب اختصاصی. ترکیب اختصاصی ترکیبی منحصر به فرد از مواد است که توسط شرکت تولید کننده مکمل ایجاد می شود.

برای اکثر افراد سالم، ممکن است تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را فقط از طریق رژیم غذایی دریافت کنند. با این حال، شرایط سلامتی، داروها و بیماری های خاصی وجود دارد که ممکن است برای برآوردن نیازهای تغذیه ای به مکمل ها نیاز باشد.

با این وجود، هنگام صحبت در مورد مکمل های غذایی نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آنها به عنوان مکمل مواد مغذی یا سایر ترکیبات در رژیم غذایی شما طراحی شده اند، نه جایگزین. یعنی حتی اگر از مکمل استفاده می کنید، باز هم باید رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید.

مواد مغذی موجود در مواد غذایی در مقابل مکمل های ویتامین و مواد معدنی

خوردن انواع مواد غذایی بهترین راه برای اطمینان از تامین نیازهای ویتامین و مواد معدنی است. به هر حال، مواد غذایی مختلف حاوی مقادیر مختلف و ترکیب مواد مغذی هستند. برای مثال، مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C بالا شناخته شده اند، در حالی که سبزیجات برگ دار منبع عالی ویتامین K هستند.

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، مواد غذایی حاوی سایر مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین، چربی های سالم و فیبر هستند که همه آنها برای سلامت کلی و عملکرد مطلوب بدن مورد نیاز است. علاوه بر این، غذاهای گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی هستند، دو دسته از ترکیبات که با مزایای کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن مرتبط هستند.

در مقابل، مکمل ها مزایای تغذیه ای یکسانی ندارند. آنها به عنوان مکمل رژیم غذایی سالم (و نه جایگزین)، به طور کلی فقط مقادیر غلیظی از مواد مغذی خاص را تأمین می کنند. یک مطالعه بر روی 30،899 فرد بزرگسال نشان داد که مصرف کافی برخی مواد مغذی از طریق منابع غذایی با کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و همچنین مرگ به هر دلیلی مرتبط است.

با این حال، مصرف مواد مغذی مشابه به شکل مکمل، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا هر علتی را کاهش نمی دهد. افرادی که دارای کمبود مواد مغذی هستند یا افرادی که در معرض افزایش خطر دریافت مواد مغذی نامناسب هستند، مانند زنان باردار، می توانند از مکمل هایی استفاده کنند که توسط پزشک متخصص توصیه شده است.

چه کسی به مکمل نیاز دارد؟

به طور کلی، مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی برای بزرگسالان سالم با مصرف کافی این مواد مغذی ضروری نیست. اگرچه ترجیح داده می شود این مواد مغذی ضروری را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید، اما برخی افراد ممکن است برای این کار مشکل داشته باشند.

موارد خاص برای افرادی که ممکن است از مکمل استفاده کنند

موارد خاصی نیز وجود دارد که ممکن است برای آنها مکمل تجویز شود. افرادی که ممکن است از مکمل استفاده کنند عبارتند از:

  • زنان باردار یا شیرده
  • نوزادانی که به طور انحصاری یا تا حدی از شیر مادر تغذیه می کنند
  • بزرگسالان یا کودکانی که کمبودهای تغذیه ای آنها تشخیص داده شده است
  • افراد دارای شرایطی که باعث سوء جذب مواد مغذی می شوند
  • کسانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند، مانند بای پس معده
  • بزرگسالان یا کودکانی با دسترسی محدود به مواد غذایی
  • برخی از گیاهخواران و افراد وگان
  • برخی از کمبودهای مواد مغذی نیز شایع تر هستند ، به عنوان مثال ، ویتامین D.

دریافت ویتامین D

برخلاف سایر ویتامین ها، دریافت ویتامین D به اندازه کافی از رژیم غذایی دشوار است. گرچه بدن می تواند ویتامین D را از طریق نور خورشید دریافت کند. اما تخمین زده می شود که یک میلیارد نفر در سراسر جهان سطح پایینی از این ویتامین را دارند.

استفاده مکرر از کرم های ضد آفتاب، زندگی در شمال یا جنوب خط استوا، ماندن در خانه و داشتن پوست تیره، همه عوامل خطر کمبود ویتامین D هستند. علاوه بر این، افراد مسن ممکن است به دلیل تغییرات بیولوژیکی در پوست که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد، در سنتز ویتامین D فعال نباشند. در نتیجه، مکمل های ویتامین D معمولاً توصیه می شود.

اگر نگران دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی از طریق رژیم غذایی خود هستید. با پزشک خود برای توصیه های شخصی در مورد نوع مکمل مورد نیاز و همچنین دوز مناسب صحبت کنید. علاوه بر این، گرچه ویتامین های دوران بارداری در این دوران و گاهی اوقات در دوران شیردهی توصیه می شود. اما این افراد باید از مصرف مکمل های گیاهی اجتناب کنند مگر اینکه پزشک چیز دیگری را توصیه کند.

مکمل غذایی برای کودکان

کودکان سالم به طور کلی می توانند نیازهای تغذیه ای خود را تنها از طریق رژیم غذایی متنوع برآورده کنند. با این حال، گروه های سنی و شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است برای آنها مکمل غذایی توصیه شود. به عنوان مثال، متخصصان توصیه می کنند نوزادانی که به طور جزئی و انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنند. روزانه 400 IU ویتامین D از طریق مکمل دریافت کنند تا زمانی که کودک شروع به مصرف شیر غنی شده با ویتامین D کند.

علاوه بر این، کودکان یا نوجوانانی که رژیم غذایی کاملاً گیاهی را دنبال می کنند. ممکن است در معرض خطر کمبود چندین ماده مغذی حیاتی از جمله ویتامین B12، کلسیم، آهن، روی و ویتامین D باشند. از آنجا که کودکان و نوجوانان نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارند. بهتر است با پزشک متخصص اطفال در مورد انواع مکمل ها – و دوزهای – که بی خطر هستند، مشورت کنید.

ارزیابی مکمل ها

سازمان غذا و دارو (FDA) اثربخشی، ایمنی یا کیفیت مکمل های غذایی – یا ترکیبات موجود در آنها – را قبل از ورود به بازار ارزیابی نمی کند. درک این امر مهم است، چون به این معنی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که محصول حاوی آنچه ادعا می کند باشد. علاوه بر این، یک محصول حتی ممکن است حاوی مقدار متفاوتی از مواد تشکیل دهنده باشد.

اگرچه FDA تولیدکنندگان مکمل را ملزم می کند که به مقررات فعلی در زمینه تولید خوب (CGMP) پایبند باشند( که برای اطمینان از کیفیت و ایمنی این محصولات در نظر گرفته شده است). اما این مسئله همیشه رعایت نمی شود. بهترین راه برای اطمینان از کیفیت محصول این است که به دنبال محصولی باشید که توسط یک شرکت شخص ثالث تأیید شده است.

نگرانی های احتمالی در مورد مصرف مکمل ها

اگرچه مکمل ها حاوی موادی هستند که در غذاها یافت می شوند. اما قبل از مصرف مقادیر متمرکز این مواد به شکل مکمل، نکات ایمنی بالقوه ای وجود دارد.

تداخلات احتمالی

علاوه بر مشورت با پزشک خود در مورد نوع مکمل، بهتر است در مورد تداخلات احتمالی آن نیز سوال کنید. ترکیبات مکمل ها، از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و سایر گیاهان دارویی، هنگام ترکیب با برخی از داروها، سایر مکمل ها، غذاها و الکل می تواند پیامدهای منفی ناخواسته ای داشته باشد.

به عنوان مثال، مکمل های ویتامین E ممکن است خطر خونریزی را در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند افزایش دهند. در حالی که مکمل های کلسیم ممکن است اثر آنتی بیوتیک ها را محدود کرده و جذب آهن از غذاها و مکمل ها را کاهش دهد.

برخی مکمل ها ممکن است بر دقت نتایج آزمایشگاه تأثیر بگذارند.

سازمان غذا و دارو هشدار داد که مکمل های حاوی بیوتین (ویتامین B7) می توانند نتایج آزمایشگاهی مبتنی بر تروپونین را به دروغ کاهش دهند. یک نشانگر مهم زیستی که برای تشخیص حملات قلبی استفاده می شود.

مکمل های گیاهی و گیاهان دارویی می توانند بسیار نگران کننده باشند. زیرا بسیاری از آنها با داروهای مختلف تداخل دارند.

موادی که ممکن است به مرور زمان یا در دوزهای بالا سمی شوند

یکی از نگرانی های مربوط به مصرف ویتامین ها و مواد معدنی از طریق مکمل ها به جای غذاها، افزایش خطر مصرف مقادیری که بیش از حد زیاد است یا ممکن است به مرور زمان سمی شود. علاوه بر مقادیر توصیه شده، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی دارای مقداری هستند که به آن سطح بالای تحمل پذیر (UL) می گویند. UL بالاترین میزان دریافتی از مواد مغذی است که بعید است عوارض جانبی منفی در جمعیت عمومی ایجاد کند.

UL ویتامین ها و مواد معدنی بر اساس سن و جنسیت متفاوت است. همچنین توصیه های جداگانه ای برای زنان باردار یا شیرده وجود دارد. ویتامین های محلول در چربی از نظر خطر مسمویت بسیار نگران کننده هستند. زیرا مقادیر بیش از حد می تواند در بدن تجمع یافته و ذخیره شود.

مصرف بیش از حد کدام ویتامین ها می تواند سمی باشد؟

به طور خاص، مصرف بیش از حد ویتامین A ، D و E می تواند سمی باشد و منجر به عوارض جانبی مانند ضربان قلب نامنظم، آسیب اعضای بدن، خونریزی، سکته مغزی و در موارد شدید حتی کما و مرگ شود. از آنجا که ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند، به احتمال زیاد در اثر مصرف بیش از حد باعث ایجاد مسمومیت می شوند.

با این وجود، مصرف مداوم دوزهای بسیار زیاد ویتامین های محلول در آب ممکن است همچنان باعث ناراحتی گوارشی، آسیب کبدی و حتی آسیب های عصبی احتمالی برگشت ناپذیر شود. باید از UL ویتامین ها یا مواد معدنی تجاوز نکنید. مگر اینکه زیر نظر پزشک متخصص باشد. گرچه برخی از عوارض جانبی ممکن است خفیف باشند، اما برخی دیگر می توانند جدی تر باشند.

علاوه بر این، از آنجا که UL اغلب برای کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است. بچه ها به ویژه در معرض خطر مصرف بیش از حد و مسمومیت هستند. برای ایمنی، مطمئن شوید که مکمل ها را همیشه دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. این امر به ویژه برای ویتامین های چربی مهم است، زیرا طعم شیرین آنها ممکن است برای بچه ها جذاب باشد.

ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشند

مکمل های غذایی ممکن است عوارض جانبی منفی ایجاد کنند. حتی اگر در دوزهای توصیه شده مصرف شوند. عوارض جانبی گزارش شده اغلب خفیف هستند. مانند حالت تهوع، اسهال یا سردرد. به طور خاص، مکمل های آهن به دلیل ایجاد ناراحتی گوارشی شناخته شده اند.

با این حال، برخی از مواد موجود در مکمل ها، به ویژه گیاهان دارویی، ممکن است عوارض جانبی جدی تری داشته باشند. مانند واکنش های آلرژیک، افزایش فشار خون و افزایش یا نامنظم شدن ضربان قلب.

ممکن است موثر نباشند

از آنجا که مکمل های غذایی قوانین نسبتاً محدودی قرار دارند. این خطر نیز وجود دارد که این محصولات حاوی عناصر کمتری نسبت به آنچه ادعا می کند، باشند. این امر می تواند به طور بالقوه در افرادی که برای کمک به تامین نیازهای غذایی مورد نیاز خود از مکمل استفاده می کنند، خطرناک باشد.

همچنین محتاط بودن ادعاهای مربوط به محصول بسیار مهم است. با توجه به مقررات FDA، تولیدکنندگان نمی توانند ادعا کنند که محصول آنها خطر بیماری یا بیماری خاصی را درمان یا کاهش می دهد. مگر اینکه با انجام این کار به اثبات رسیده باشد.

با این حال، آنها می توانند شامل ادعاهای ساختاری یا عملکردی باشند. یعنی توضیح می دهد چگونه مواد تشکیل دهنده محصول ممکن است بر سیستم ها یا اندام های بدن تأثیر بگذارد.

عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند

ایمنی و کیفیت مهمترین عواملی است که هنگام خرید ویتامین ها و مکمل ها باید در نظر بگیرید. با این حال، جنبه های دیگری نیز وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کرد. به عنوان مثال، برخی از پوشش ها و مواد افزودنی موجود در مکمل ها ممکن است از محصولات حیوانی گرفته شده باشند. در نتیجه، اگر از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید. باید به دنبال محصولاتی باشید که دارای گواهی وگان هستند.

به طور مشابه، محصولات مکمل ممکن است حاوی گلوتن یا سایر آلرژن های رایج مانند سویا یا لبنیات باشند. بر اساس برچسب گذاری مواد غذایی و قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، غذاها و مکمل های غذایی ملزم به صراحت وجود هر یک از هشت عامل حساسیت زا هستند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باید محصولی را انتخاب کنند که دارای گواهی بدون گلوتن باشد. جنبه های دیگری که باید در نظر بگیرید شامل این است که چند بار باید آن را به خاطر بسپارید و چه شکلی را ترجیح می دهید. مانند مایع، قرص ، پودر یا چربی. در نهایت، حتی اگر یک محصول کیفیت بالایی داشته باشد. بهتر است از یک منبع معتبر خریداری شود. اکثر مکمل ها باید در جای خشک و خنک و برخی دیگر حتی باید در یخچال نگهداری شوند.

کلام آخر درباره نحوه انتخاب ویتامین ها و مکمل های غذایی

توصیه می شود افراد سالم در درجه اول نیازهای تغذیه ای خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنند. با این وجود، مواردی وجود دارد که ممکن است مکمل ها مورد استفاده قرار گیرند. مانند کمبود مواد مغذی، شرایطی که باعث سوء جذب می شود، دسترسی ناکافی به غذا و برخی مراحل زندگی مانند بارداری.

از آنجا که مکمل ها تحت قوانین نسبتاً محدودی از طرف FDA قرار دارند. تشخیص اینکه کدام مکمل ها بی خطر و موثر هستند می تواند گیج کننده باشد. هنگام خرید ویتامین ها و مکمل های دیگر، به دنبال محصولاتی باشید که توسط شخص ثالث آزمایش شده اند. همچنین دارای سطوح ایمن ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

با توجه به تداخلات احتمالی و نگرانی های ایمنی، همیشه قبل از مصرف هرگونه ویتامین یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید، از هر دارویی استفاده می کنید. یا مشکوک به بیماری هستید.

داروخانه آنلاین ویتامین ث در خدمت شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مکمل های غذایی داروخانه اینترنتی ویتامین ث برای رفع کمبود ویتامین های بدن

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه