ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تغذیه هوشیارانه یعنی چه؟

فهرست محتوا

تغذیه هوشیارانه و محتاطانه، روشی است که به شما کمک می کند عادت های غذایی خود را کنترل نمایید. در این مقاله برای پاسخ پرسش هایتان با ما همراه باشید.

ما در داروخانه آنلاین ویتامین ث افتخار آشنایی با شما را داریم. در این مقاله در تلاشیم به شما کمک کنیم قبل از خرید محصول مورد نیازتان با داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره محصول، بتوانید انتخابی درست و رضایت بخش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید:

مشخص شده که با تغذیه هوشیارانه می توانید وزن کم کنید، از پرخوری پرهیز نمایید و حس بهتری داشته باشید.در این مقاله می خوانیم که تغذیه هوشیارانه چیست، چطور می توان آن را انجام داد و برای شروع باید چه کنید.

تغذیه هوشیارانه چیست؟

طبق یکی از جملات بودا، تغذیه هوشیارانه به میزان خودآگاهی شما بستگی دارد.هوشیاری حالتی از مدیتیشن است که در آن، می توانید با احساسات روحی و جسمی خود ارتباط بگیرید.

برای درمان بیماری های مختلفی مانند اختلالات تغذیه، اضطراب و رفتارهای تغذیه ای دیگر از این روش استفاده می شود.برای تغذیه هوشیارانه باید به سطحی از آگاهی برسید تا کاملاً متوجه تجربه ها، امیال و احساسات فیزیکی که حین غذا خوردن رخ می دهند باشید.

اصول تغذیه هوشیارانه عبارتند از:

•آهسته غذا بخورید و از عوامل متفرقه دوری کنید؛
•به علامت های گرسنگی جسمی توجه کنید و فقط هنگام گرسنگی غذا بخورید؛
•فرق بین گرسنگی واقعی و علائم شبه گرسنگی را بدانید؛
•با درک تفاوت رنگ ها، صداها، بافت، بو و طعم های مختلف حواس خود را تحریک کنید؛
•یاد بگیرید که با احساس گناه و اضطراب تغذیه ای کنار بیایید؛
•اثری که غذاها بر احساسات و بدن شما دارند را دریابید؛
•و بابت غذاهایی که مصرف می کنید شکرگزار باشید.
با رعایت این نکات می توانید افکار و واکنش های ناخودآگاه را کنترل کنید و پاسخ های سالم تری نشان دهید.

خلاصه

تغذیه هوشیارانه نوعی مدیتیشن است. در این روش باید درباره تجربه ها، علامت های جسمی و احساسی که نسبت به غذا دارید هوشاری کسب کنید.

چرا باید تغذیه هوشیارانه را امتحان کنید؟

جهان امروز با سرعت زیادی درحال پیشرفت است. گزینه های غذایی نیز به همان اندازه فراوان هستند.به علاوه محرک های زیادی مانند کامپیوترها، تلویزیون و موبایل نیز وجود دارند که هنگام غذا خوردن حواس ما را پرت می کنند.

غذا خوردن برای ما تبدیل به امری عادی تبدیل شده که سریع و بدون فکر انجامش می دهیم. این مسئله می تواند مشکل ساز باشد، چون مغز برای درک حس سیری به 20 دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر خیلی سریع غذا بخورید ممکن است سیگنال سیری به موقع ارسال نشود و پرخوری کنید. کسانی که سریع غذا می خورند به وفور دچار این مشکل می شوند.با تغذیه هوشیارانه و هوشیارانه، به نحوه تغذیه خود توجه خواهید داشت. بنابراین به جای اینکه مانند یک ربات فقط غذا را مصرف کنید، می توانید با میل و اشتیاق غذا میل کنید.

به علاوه اگر درک خود را از گرسنگی فیزیکی و علائم سیری افزایش دهید می توانید فرق بین گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی را تشخیص بدهید.با هوشیاری، عواملی که باعث می شوند بخواهید غذا بخورید (حتی زمانی که گرسنه نیستید) را خواهید شناخت.

اگر این عوامل را بشناسید می توانید بین آنها و پاسخی که می دهید فاصله بیندازید. در نتیجه قبل از تصمیم گیری فرصت کافی دارید که فکر کنید و واکنش مناسبی نشان بدهید.

خلاصه

با تغذیه هوشیارانه، می توانید فرق بین گرسنگی احساسی و گرسنگی واقعی را تشخیص دهید. به علاوه، هوشیاری به شما کمک می کند علائم تغذیه ای را بشناسید و در نحوه پاسخ به عوامل محرک، بهتر تصمیم بگیرید.

تأثیر تغذیه هوشیارانه در کاهش وزن

همانطور که می دانید، برنامه های کاهش وزن در طولانی مدت به تدریج اثر خود را از دست می دهند.حدود 85% افرادی که دچار چاقی هستند، پس از چند سال دوباره به وزن قبلی خود بازمی گردند.

غذاخوردن سریع، پرخوری احساسی، پرخوری عمومی و مصرف غذا از روی هوس باعث افزایش وزن می شوند. این عوامل می توانند تمام نتایجی که از رژیم خود گرفته اید را بر باد بدهند.

اگر در معرض استرس قرار بگیرید هم احتمال اضافه وزن و چاقی شما افزایش می یابد.اکثر تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که با تغذیه هوشیارانه، عادت ها و رفتارهای غذایی شما تغییر خواهند کرد. در نتیجه می توانید از افزایش وزن جلوگیری نمایید.

طی یک پژوهش شش هفته ای انجام شده بر روی افراد چاق، مشخص شد با تغذیه هوشیارانه و ادامه آن به مدت 12 هفته افراد می توانند به طور مؤثری وزن کم کنند.

در یک پژوهش دیگر مشاهده گردید هوشیاری در تغذیه می تواند به کاهش 12 کیلو وزن کمک کند و تا 3 ماه آتی نیز وزن را ثابت نگه دارد.با تغییر طرز تفکر درباره غذا، احساسات منفی با نگرش های مثبتی مثل هوشیاری، بهبود کنترل نفس و احساسات خوشایند جایگزین می شوند.اگر رفتارهای تغذیه ای نادرست خود را تصحیح کنید، می توانید وزن خود را در طولانی مدت کنترل نمایید.

خلاصه

تغذیه هوشیارانه، عادت های نادرست غذایی را اصلاح می کند. در نتیجه استرس تغذیه ای کمتر می شود و کاهش وزن راحت تر صورت می گیرد.

تغذیه هوشیارانه و تغذیه سریع

اگر سریع غذا بخورید، بدون اینکه متوجه شوید در زمان کوتاهی مقدار زیادی مواد غذایی مصرف خواهید کرد.این امر موجب اختلالات تغذیه ای و افزایش وزن می شود. طبق تحقیقات، تقریباً 70% کسانی که سریع غذا می خورند مبتلا به چاقی می شوند.

با تغذیه هوشیارانه می توانید شدت و دفعات سریع غذا خوردن را کاهش دهید.در یک آزمایش 6 هفته ای انجام شده بر روی خانم های چاق، مشاهده شد با تغذیه هوشیارانه دفعات تغذیه سریع از 4 مرتبه در هفته به 5/1 مرتبه کاهش می یابد. به علاوه شدت این اختلال نیز کنترل می شود.

خلاصه

با تغذیه هوشیارانه می توان از سریع غذا خوردن پیشگیری کرد. به این ترتیب، دفعات و شدت پرخوری هم کاهش می یابد.

تغذیه هوشیارانه و رفتارهای نادرست غذایی

تغذیه هوشیارانه علاوه بر درمان تغذیه سریع، مشکلات دیگری را نیز رفع می کند. این مشکلات عبارتند از:

•پرخوری احساسی: مصرف غذای زیاد در پاسخ به برخی احساسات.
•پرخوری عمومی: پرخوری در پاسخ به عوامل محیطی مرتبط با غذا (مانند استشمام بو یا مشاهده مواد غذایی).

عادت های نادرست تغذیه ای یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به چاقی می باشند.با رعایت نکته های تغذیه هوشیارانه می توانید با این مشکلات مقابله کنید. اگر مراقب تغذیه خود باشید، به جای اینکه سریع پاسخ بدهید فرصت پیدا می کنید تا واکنش عاقلانه ای نشان دهید.

خلاصه

تغذیه هوشیارانه می تواند برای درمان عادت های تغذیه ای نادرست مانند پرخوری احساسی مفید باشد.

چطور تغذیه هوشیارانه داشته باشیم؟

برای تمرین هوشیاری، باید از روش های مدیتیشن و ورزش های مختلف استفاده نمایید.بسیاری از افراد برای آموختن این روش از سمینارها، دوره های آنلاین و کارگاه های تغذیه هوشیارانه بهره می برند.

البته روش های ساده ای برای شروع وجود دارد که برخی از آنها به خودی خود مفید هستند؛ از جمله:

•آهسته تر غذا بخورید و عجله نکنید؛
•غذا را خوب بجوید؛
•عواملی که حواس شما را پرت می کنند (ماندن تلویزیون) را کنار بگذارید و گوشی خود را خاموش کنید؛
•در سکوت غذا بخورید؛
•هنگام سیر شدن دست از خوردن بکشید؛
•از خود بپرسید که چرا غذا می خورید. ببینید واقعا گرسنه هستید یا خیر؛ و غذای سالمی انتخاب کنید.

برای شروع می توانید هر روز یکی از وعده های غذایی را درنظر بگیرید و نکات یاد شده را رعایت نمایید.پس از اینکه تغذیه هوشیارانه را یاد گرفتید به راحتی می توانید آن را انجام بدهید. سعی کنید در هر وعده غذایی تمرکز داشته باشید و با هوشیاری غذا میل کنید.

خلاصه

تغذیه هوشیارانه زمان بر است. یاد بگیرید آهسته غذا بخورید، خوب بجوید، عواملی که باعث حواس پرتی می شوند را کنار بگذارید و وقتی سیر شدید دست از خوردن بکشید.

سخن آخر

تغذیه هوشیارانه روش خوبی برای کنترل نحوه غذا خوردن است.اگر از رژیم های عادی نتیجه نگرفته اید، می توانید این تکنیک را امتحان کنید.کتاب ها و مقاله های زیادی در زمینه تغذیه هوشیارانه وجود دارند. به علاوه می توانید در چالش های تغذیه هوشیارانه  هم شرکت کنید تا موفقیت بیشتری کسب نمایید.

داروخانه آنلاین ویتامین ث در خدمت شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه