ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

فهرست محتوا

امروزه با پیشرفت علم، دانش افراد در زمینه تغذیه بیشتر شده است. با توجه به اینکه اطلاعات دقیق تری در مورد آنچه می خوریم در اختیار داریم، برای کسانی که به سلامتی و اضافه وزن خود اهمیت می دهند بسیار کمک کننده خواهد بود. فردی که به تغذیه خود اهمیت می دهد به میزان کالری ورودی در بدن خود هم دقت دارد. برای تکمیل یک رژیم غذایی خوب شاید نیاز باشد تا از مولتی ویتامین ها هم در کنار تغذیه روزانه خود استفاده کنیم.

با توجه به اینکه این مکمل های غذایی سرشار از فایده هستند اما همیشه این سوال در مورد مولتی ویتامین ها وجود داشته است که آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

این مساله اکثر افرادی است که به کالری مواد غذایی دقت دارند پس در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث می خواهیم به این سوال مهم در خصوص مولتی ویتامین ها پاسخ بدهیم.

مولتی ویتامین چیست؟

احتمالا تا به حال کلمه مکمل را بسیار شنیده اید. مکمل های غذایی، معمولا مولتی ویتامین ها هستند که مجموعه ای از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن، مواد معدنی و ریز عنصرها می باشند. که تکمیل کننده یک رژیم غذایی متعادل برای هر فرد هستند. این مولتی ویتامین ها در اشکال قرص، کپسول، قرص جوشان، حتی شربت و آمپول هم یافت می شوند.

مولتی ویتامین چیست؟

همه انواع مولتی ویتامین ها از یک ترکیب واحد پیروی نمی کنند و برحسب برند و لابراتوار تولید کننده ممکن است میزان ویتامین های آنها متغییر باشند. پشت جعبه مولتی ویتامین ها یک جدول وجود دارد که اطلاعات دقیق در مورد مواد تشکیل دهنده و مقدار آنها به مخاطب داده می شود. معمولا تهیه این مکمل ها بدون نسخه پزشک هم انجام می پذیرد. برای اینکه بدانیم آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟ باید با ترکیبات آن آشنا شویم.

از مهمترین ترکیبات مولتی ویتامین ها می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین D

ویتامین D یا کلسیفرول باعث جذب بهتر کلسیم، منیزیم و فسفات می شود. جذب این ویتامین در روده انجام می پذیرد و بیشترین تاثیر را بر روی استخوان ها می گذارد یعنی سبب تقویت و سلامت استخوان می شود. از فواید دیگر ویتامین D می توان به بیشتر شدن نیرو در عضلات، زایمان راحت تر برای زنان باردار، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز و غدد اشاره کرد.

ویتامین D

شاید جالب باشد که بدانید اکثر افرادی که با فقر ویتامین D مواجه هستند دچار افسردگی می شوند. راه های جذب ویتامین دی مصرف مکمل، قرار گرفتن در مقابل نور خورشید (جذب پوستی) و از طریق تغذیه است.

ویتامین های خانواده B

ویتامین های B از دسته های حل شونده در آب هستند. وقتی می گوییم خانواده ویتامین B منظورمان تعدادی ویتامین هم شکل با کارکردهای متفاوت هست مثل:

B1: نام علمی این ویتامین به تیامین شهرت دارد. از فواید آن تاثیر مثبت روی مغز، قلب و سیستم عصبی است. افرادی که با ضعف عضله قلب مواجه هستند برای بهبود این مشکل پزشک همیشه تیامین را در دستور درمان قرار می دهد.

B2: نام اصلی این ویتامین ریبوفلاوین است. این ویتامین کمک به ساخت گلبول قرمز خونی و افزایش انرژی سلولی می کند. از بیماری های شایع در کمبود ویتامین B2 بیماری کرون و سلیاک است.

B3: اسید نیکوتینیک یا همان نیاسین در حفظ سیستم عصبی، جلوگیری از ریزش مو و پوستی سالم موثر است. باعث تنظیم قند در خون می شود و به مشکلات نعوظ نیز کمک می کند.

B5: این ویتامین را باعنوان پانتوتنیک اسید هم می شناسند که از فواید آن کمک به ساخت کلاژن پوستی، رفع خستگی و تولید انرژی از غذا می توان اشاره داشت.

B6: یکی از ویتامین های مهم از خانواده B ویتامین B6 یا پیریدوکسین است که به متابولیسم چربی در بدن، ساخت گلبول قرمز و بهبود فعالیت آنزیم ها کمک می کند.

B7: این ویتامین همان بیوتین است که در اکثر مکمل های پوست و مو استفاده می شود. این ویتامین در رشد ناخن، سلامت پوست و مو، کمک به سوخت و ساز بدن موثر است

B9: فولیک اسید یا فولات در جهت بهبود سیستم عصبی و کم خونی عمل کرده و همچنین برای بیماری های قلبی و پوکی استخوان نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

B12: شاید شنیده باشید که اگر فردی افسرده است میزان ویتامین B12 یا کوبالامین آن را می سنجند. این ویتامین در بهبود خلق و افسردگی بسیار تاثیرگذار است. همچنین بر روی عملکرد اعصاب محیطی و مرکزی تاثیر مثبت دارد. اگر ضعف تمرکز دارید یا همیشه خسته هستید می تواند برای کمبود این نوع از ویتامین B باشد.

ویتامین های خانواده B

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین حل شونده در چربی است. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می افتد اما فقر آن در بدن آسیب هایی نظیر:

می تواند به وجود آورد. این ویتامین به بهبود سیکل قاعدگی زنان و برطرف شدن علائم PMS یا پیش از قاعدگی کمک می کند.

ویتامین C

از فواید ویتامین ث هرچه بگوییم کم خواهد بود. این ویتامین سرشار از آنتی اکسیدان است و برای بهبود عفونت یا عدم بروز عفونت مفید است. این ماده مفید یکی از اصلی ترین ترکیبات مولتی ویتامین ها است. در سلامتی سیستم ایمنی، بیماری های پوستی و لثه مهم تلقی می شود.

ویتامین C

ویتامین A

معمولا از ویتامین A به عنوان قوای بینایی یاد می کنند. در داروها و مکمل هایی که برای افراد با اختلال بینایی تجویز می گردد مقادیر قابل توجهی ویتامین A وجود دارد. کمبود این ویتامین در بدن همچنین می تواند در تضعیف سیستم ایمنی و ضعف اعصاب نیز تاثیر گذار باشد.

ویتامین K

وقتی قسمتی از بدن ما زخم می شود سیستم ایمنی به وسیله ویتامین K در بهبود زخم و جلوگیری از خونریزی اقدام می کند. کمبود این ویتامین موجب خونریزی بیش از حد در هنگام جراحت و عدم انعقاد خون می شود. همچنین بدن با کمک ویتامین K کلسیم را به استخوان ها منتقل می کند.

مواد معدنی

مواد معدنی در سلامت بدن بسیار نقش مهمی را ایفا می کنند. شاید نام مولتی ویتامین مینرال را شنیده باشید، تفاوت یک مولتی ویتامین معمولی با مینرال این است که در نوع مینرال مواد معدنی نیز به کار برده شده است.

مواد معدنی

امروز دیگر اکثر مولتی ویتامین ها دارای ترکیبات مینرال هم هستند.

با یک نگاه اجمالی حال می دانیم که مولتی ویتامین ها عمدتا از چه ترکیباتی تشکیل شده اند و خب پر واضح است که چقدر می توانند برای بدن مفید و حیاتی باشند. حال راحت تر می توان به سوال آیا مولتی ویتامین چاق کننده است؟ پاسخ داد.

تاثیر مولتی ویتامین مینرال بر چاقی

در اختلال چاقی عوامل بسیاری دخیل هستند مثل:

مواردی که گفته شد می توانند به تنهایی یکی از علل اضافه وزن و چاقی باشند که دریافت کالری بیش از حد وعدم تحرک یکی از شاخص ترین هاست. در مورد ویتامین ها و چاقی هم باید بگوییم که ویتامین ها و مواد معدنی دارای کالری نیستند. این یعنی وقتی بدن کالری از یک قرص ویتامین مینرال دریافت نکند پس علت چاقی نمی تواند تنها مصرف آن قرص باشد.

تاثیر مولتی ویتامین مینرال بر چاقی

اما مولتی ویتامین مینرال بر روی اشتها تاثیر می گذارد. برای مثال افرادی که از کمبود آهن رنج می برند معمولا بی اشتها هستند این اختلال، لاغری فرد را در پی خواهد داشت. پزشک معالج با تجویز مکمل آهن، در صدد برطرف کردن این فقر از ماده معدنی در بدن است.با مصرف آهن فرد اشتهای خود را باز میابد و غذای بیشتری می خورد، که در وزن او تاثیر خواهد داشت. یا فقر ویتامین D روی عملکرد هورمون ها تاثیر گذاشته و ممکن است چاقی هورمونی را در پی داشته باشد پس استفاده از آن می تواند بر کاهش وزن تا درصدی تاثیر گذار باشد.

بنابراین کمبود ویتامین و مینرال، هم می تواند باعث کاهش وزن و هم افزایش وزن شود و استفاده از مولتی ویتامین نه تنها چاق کننده نیست بلکه به متابولیسم صحیح بدن نیز کمک می کند. پس آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟ خیر. این مکمل مهم، بدن را از مواد ضروری بی نیاز کرده و در برخی مواقع در بیشتر شدن اشتها نقش دارد که می توان با مصرف آب در هنگام خوردن مولتی ویتامین و یا مصرف آن هنگام غذا از این مشکل هم پیشگیری کرد.

آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

برای چاق شدن، بدن نیاز به کالری دارد این یعنی مولتی ویتامینی که استفاده می کنیم باید دارای چربی چاق کننده، کربوهیدرات و قند باشد. در یک مولتی ویتامین این مواد یافت نمی شوند. و این مکمل غذایی تنها کامل کننده یک رژیم غذایی متعادل است. اگر در کنار مولتی ویتامین ها غذاهای چرب، شیرینی جات و کربوهیدرات بیش از حد مصرف می کنید عامل اصلی چاقی شما رژیم غذای نادرست است.

آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

از آنجایی که ممکن است مولتی ویتامین موجب تحریک اشتها شود بهتر خواهد بود تا آن را در هنگام صبحانه یا نهار با وعده اصلی میل کنید. مولتی ویتامین ها تنها دارای ترکیباتی نظیر ویتامین ها و منرال ها هستند. پس می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاقی

همانطور که گفتیم کمبود برخی از مواد معدنی و ویتامینی موسوم به ریز مغذی ها در بدن سبب کم شدن اشتها و لاغری ناسالم در فرد می شوند. پزشک تغذیه امکان دارد برای برگرداندن وزن ایده آل فرد برای چاق شدن، مولتی ویتامین مینرال برای او تجویز کند که با برطرف شدن فقر بسیاری از این مواد مغذی در بدن اشتهای فرد به حالت طبیعی بر می گردد. کمبود بسیاری از ریز مغذی ها متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. پس همچنان جواب سوال آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟ منفی است تنها عنصری به نام اشتها در روند چاقی تاثیر گذار خواهد بود.

ارتباط بین مولتی ویتامین و افزایش وزن

با تصور غلطی که در مورد مولتی ویتامین ها به وجود آمده، بسیاری از افراد از خوردن آن امتناع می کنند. اگر رژیم لاغری دارید و تحرک می کنید اما همچنان چاق هستید این احتمالا به علت کمبود برخی ویتامین ها در بدن شماست. استفاده از خوراکی هایی با ارزش غذایی پایین بدن انسان را دچار فقر مواد مغذی می کند. تنها در حالتی مولتی ویتامین روی افزایش وزن تاثیر دارد که با معده خالی مصرف گردد که موجب اشتهای زیاد و پرخوری می شود.

ارتباط بین مولتی ویتامین و افزایش وزن

ویتامین های چاق کننده کدامند؟

برخی ویتامین ها روی افزایش اشتها تاثیر گذارند مثل:

    – ویتامین D

    – گروه B

    – آهن

که برای افرادی که از کمبود وزن رنج می برند تجویز خواهد شد.

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

برای نتیجه گیری بهتر از یک مولتی ویتامین لازم است آن را در زمان مناسب مصرف کنیم:

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

کلام‌ پایانی

مولتی ویتامین های مینرال برای بدن ضروری هستن. فقر آنها مشکلات سلامتی بسیاری را در پی خواهد داشت. در پی شایعاتی نظیر آیا قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟ از مصرف آن خودداری نکنید. استفاده این مکمل ها در کنار تغذیه سالم و ورزش به داشتن وزنی سالم کمک خواهد کرد. با آزمایشات سالیانه خون می توانید از کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن خود مطلع شوید. سعی کنید برای جبران این کمبود در تهیه مولتی ویتامین ها دقت کرده و از داروخانه های معتبر خریداری کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه