ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

آیا کراتین باعث ریزش مو می شود؟

فهرست محتوا

امروزه افراد و به خصوص بانوان برای تغییر جنس موهای خود به حالت لخت تر و براق تر از روش کراتینه کردن استفاده می کنند که امری مختص به زیبایی ظاهری مو است. ممکن است به علت مصرف مداوم مواد شیمیایی نظیر رنگ مو و دکلره برای تغییر رنگ موها، قصد داشته باشید موهای خود را کراتینه کنید اما نمی دانید که برای مو مفید است یا مضر و آیا به ریزش مو بعد از کراتین دچار خواهید شد یا نه؟ در این متن قصد داریم به معرفی کراتینه کردن موها و مبحث ریزش مو بعد از کراتین در داروخانه آنلاین ویتامین ث بپردازیم.

کراتین مو چیست؟

کراتین نوعی پروتئین موجود در سلول های مو، پوست، ناخن و اندام های دیگر است. لایه بیرونی این اندام ها از کراتین تشکیل شده است. در واقع کراتین نوعی پروتئین است که در ساختار مو موجود بوده و درخشندگی و نرم بودن آنها بستگی به میزان کراتین در مو دارد. وقتی موهایی خشک و زبر داریم یعنی کراتین موجود در بدنه ساق موها کم است.

در مبحث آرایش و زیبایی موها، کراتینه کردن به صاف کردن مو برای مدت 2 تا 3 ماه گفته می شود که معمولا افرادی که موهای فر دارند و یا از خشکی و شکنندگی شدید در موها برخورداند از این تکنیک برای صاف و درخشان کردن آنها استفاده می کنند. کراتینه کردن یک راه نیمه دائمی است و نیاز به تمدید دارد. به طور تخصصی اگر بخواهیم شرح دهیم کراتینه کردن مو فقط صاف کردن موها نیست در واقع به همراه کراتین انواع محلول ها به ترکیب ماده کراتینه اضافه می شود که آسیب کوتیکول مو را ترمیم می کند. در اثر ترمیم شدن کوتیکول، موها براق و صاف و درخشان می شود.

کراتین مو چیست؟

ریزش مو بعد از کراتین

علاوه بر کراتین و مواد ترمیم کننده کوتیکول مو، ماده ای به نام فرمالدئید در مواد کراتینه کردن وجود دارد که می تواند سبب ریزش مو بعد از کراتین باشد. دقت کنید که میزان فرمالدئید موجود در این مواد بسیار کم است اما در هر صورت مضر و سرطان زاست.

اگر بخواهیم دلیل ریزش مو بعد از کراتین را دریابیم باید فرآیند کراتینه کردن مو را یکبار از نظر بگذرانیم. برای اینکه موها بعد از کراتینه کردن صاف و بی نقص شوند از اتوی داغ به همراه مواد کراتینه استفاده می شود که تا حد زیادی می تواند سبب آسیب دیدن کوتیکول مو بعد از گذشت زمان از کراتینه مو شود. حرارت بالا و مواد شیمیایی موجود در مواد کراتینه در برخی افراد می تواند عارضه ریزش مو بعد از کراتین را رقم بزند.

ریزش مو بعد از کراتین

دلیل ریزش مو بعد از کراتین

یکی از عمده ترین دلایل ریزش مو بعد از کراتین می تواند استفاده از مواد نامرغوب کراتینه باشد. وقتی به سالن های زیبایی مراجعه می کنید معمولا نمی دانید از چه موادی برای کراتینه کردن موها استفاده می شود مواد نامرغوب ممکن است باعث تحریک پوست سر و آسیب دیدن فولیکول مو شود. هر ماده ای که به ریشه و پوست سر برخورد کند می تواند وارد پیاز و فولیکول مو شود. مو اندامی حساس است و ریشه و پیاز آن از آسیب پذیر ترین قسمت های آن هستند. علاوه بر این حرارت بالای اتوی کراتین، می تواند ساختار ساقه مو را تخریب کند که موجب ریزش موی ساقه ای خواهد شد.

دلیل ریزش مو بعد از کراتین

درمان ریزش مو بعد از کراتین

بعد از کراتینه کردن ممکن است با ریزش مو رو به رو شوید که لازم است درمان ریزش مو را در پیش بگیرید اما قبل از هر چیزی بهتر است ابتدا مطمئن شوید ریزش موهای شما به علت کراتینه کردن مو باشد و برای درمان و پیشگیری از راهکارهای زیر استفاده کنید.

استفاده از شوینده مناسب

بعد از کراتینه کردن نباید هر شامپویی را به موها بزنید. بهتر است شامپوهای فاقد سولفات و با فرمولاسیون خیلی ملایم استفاده کنید. سولفات موجود در اکثر شامپوها باعث نازک شدن تار مو می شود و پس از مدتی نه چندتان طولانی بعد از کراتینه کردن مو می تواند موجب ریزش موها شود.

شانه نکردن مو در هنگام خیسی

وقتی موهای شما خیس باشند در واقع آسیب پذیر هستند و همین موضوع باعث می شود موها کشیده شده یا در هم گره خورده و در نهایت آسیب ببیند. پس از حمام از سرم مو استفاده کرده و اگر قصد شانه کردن دارید پس از زدن سرم و با شانه دانه درشت این کار را انجام دهید. برخی موها که در چرخه استراحت به سر می برند با کشیده شدن به راحتی از ریشه جدا می شوند، بنابراین باید دقت کنید هنگام شانه کردن ملایم اینکار را انجام دهید.

درمان ریزش مو بعد از کراتین

استفاده از مکمل های مو

با تغذیه مو به وسیله مکمل ها می توانید ریشه و فولیکول مو را سالم نگهدارید. از این رو کمتر در معرض ریزش قرار می گیرند. بهترین راه برای پیشگیری از ریزش مو بعد از کراتینه کردن این است که از مکمل های حاوی انواع ویتامین مخصوصا ویتامین B، A،E و زینک و آهن استفاده کنید.

مراقبت های بعد از کراتینه مو

مهم است که بعد از اینکه موها را کراتینه کردید به درستی از آنها مراقبت کنید تا هم ماندگاری بیشتری داشته باشد و هم ریزش مو بعد از کراتین را تجربه نکنید.

1. پس از کراتینه، موها را تا 72 ساعت خیس نکرده و نشویید. زیرا منافذ کوتیکول باز بوده و موجب می شود مواد کراتین باشستن از آن خارج شود.

2. اگر ورزش می کنید پس از عرق کردن موهای خود را با سشوار خشک کنید.

3. به هیچ وجه تا 72 ساعت به استخر نروید و حتی پس از آن هم از کلاه شنا استفاده کنید تا کلر موجود در آب استخر ماندگاری کراتین موها را کم نکند.

4. پس از 72 ساعت موهای خود را با شامپوهای ملایم و مخصوص کراتینه کردن مو بشویید. این شامپوها فاقد سولفات و پارابن هستند و ماندگاری کراتین را تثبیت می کنند. اگر از شامپوهای تخصصی استفاده نکنید ماندگاری کراتین تقلیل پیدا می کند.

آیا کراتینه کردن مو باعث ریزش مو می شود؟

جواب این سوال که ریزش مو بعد از کراتین اتفاق خواهد افتاد یا نه، بیشتر به حساسیت افراد به مواد کراتین دارد. برخی افراد به آن واکنشی نشان نمی دهند اما برخی دیگر بر اثر حساس شدن پوست سر یعنی سوزش و خارش به فولیکول موها آسیب می رسانند و در نتیجه ریزش مو بعد از کراتین اتفاق می افتد. باید از مرغوبیت مواد کراتینه اطمینان حاصل کنید و در غیر اینصورت هم ساقه موها نازک و خشک می شود و هم فولیکول مو در تماس با مواد کراتین آسیب می بیند.

آیا کراتینه کردن مو باعث ریزش مو می شود؟

نحوه جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتین

معمولا پس از کراتین کردن موها به شما توصیه می شود تا از شوینده های مخصوص استفاده کنید. درست است که کراتینه کردن مو باعث نرم تر، صاف تر و درخشان شدن موها می شود ولی در صورت استفاده از شوینده های نامناسب با سولفات، خشک و بی جان و شکننده می شود. می توانید از روغن تراپی هم استفاده کنید، با این روش هم چربی و هم رطوبت مو حفظ می شود.

برای روغن تراپی لازم است 2 تا 3 ساعت قبل از استحمام از روغن نارگیل، بادام، رزماری، آرگان،جوانه گندم و یا زیتون استفاده کرده و یکی از آنها را به ساقه موها بزنید، موها را با یک گیره ببندید و اجازه دهید تا 2 تا 3 ساعت استراحت کنند. پس از اینکه روغن ها جذب ساقه مو شدند با شامپوهای ملایم مخصوص کراتینه، موها را شسته و خشک کنید.

راه حل دیگر این است که بدن خود را همیشه هیدراته نگهدارید زیرا بدن به محض بی آب شدن اکسیژن و رطوبت رسانی به مو را مختل کرده و فولیکول ها آسیب می بینند برای هیدراته ماندن بدن روزانه 8 لیوان آب بنوشید. هر روز 5 تا 10 دقیقه با نوک انگشتان دست کف سر را ماساژ دهید تا خونرسانی به درستی در پوست سر صورت بگیرد. با جریان خون صحیح در پوست سر احتمال ریزش مو بعد از کراتین کاهش پیدا می کند.

کلام پایانی

با پیشرفت دنیای مد و زیبایی و وارد شدن تکنیک های مختلف، افراد می توانند به انواع ویژگی های ظاهری دست پیدا کنند. کراتینه کردن مو نیز یک تکنیک درمانی-زیبایی است که هم موجب ترمیم موهای خشک و آسیب دیده می شود و هم ظاهر آن را صاف و نرم و درخشان میکند. اما همه ماجرا این نیست و امکان دارد مواد شیمیایی داخل ترکیبات کراتینه موجب آسیب دیدن پوست سر و فولیکول در برخی افراد شود. از این رو توصیه می شود به طور مداوم از این تکنیک استفاده نکنید زیرا به طور قطع کراتینه کردن موها پس از چندین بار موجب کشیده شدن تار موها و آسیب دیدن آنها به وسیله مواد شیمیایی می شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه