ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

تعداد ریزش طبیعی مو

ریزش چند تار مو در روز طبیعی است؟

فهرست محتوا

وقتی روزانه موهای خود را شانه می زنیم بر روی شانه تعدادی مو مشاهده می کنیم که احتمالا برای سیکل ریزش طبیعی مو است. در یک چرخه طبیعی رشد مو هر از گاهی برخی موها بر اثر رشد موی جدید از ریشه جدا شده و می ریزند که این میزان ریزش می تواند در افراد متفاوت باشد، هر چقدر موها بلندتر باشند این ریزش مشهود تر خواهد بود و هر چقدر هم که اندازه ساقه مو کوتاه باشد متوجه ریزش طبیعی آنها نمی شویم.

تا زمانی که ریزش موها طبیعی باشد خطری سلامتی موها را تهدید نمی کند. اما چه میزان ریزش مو طبیعی است؟ و از کجا باید بدانیم موی ما چرخه سالم خود را طی می کند؟ در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث می خواهیم موضوع تعداد ریزش طبیعی مو را مورد بحث قرار دهیم.

میزان ریزش مو طبیعی برای هر فرد چقدر است؟

هر فرد روزانه می تواند بین 50 تا 100 تار مو از دست بدهد که جای نگرانی ندارد زیرا در بین موهای انسان همیشه تعدادی در حال رشد و تعدادی در فاز استراحت و ریزش هستند. آن دسته از موهایی که به طور طبیعی می ریزند عمر طبیعی خود را طی کرده اند و به علت اینکه موی جدیدی در فولیکول جایگزین شده است موی قبلی و پیرتر از ریشه جدا شده و شروع به ریختن می کند. اگر ریزش بیشتر از این میزان دیده شود جای نگرانی دارد و باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

میزان ریزش مو طبیعی برای هر فرد

ریزش چه مقدار مو طبیعی است؟

ممکن است در زمان حمام کردن یا شانه زدن موها متوجه شوید تعدادی مو از ریشه جدا شده و می ریزند این تعداد ریزش مو در حدی که حجیم نباشد جای نگرانی ندارد. 50 تا 100 تار مو در طول روز می تواند طوری ریزش داشته باشند که به صورت خیلی نامحسوسی باشد و فرد متوجه ریزش نشود. اگر روزانه موهای خود را شانه بزنید موهای ریخته شده از موهای زنده جدا می شوند اما اگر دیر به دیر موهای خود را شانه می زنید ممکن است حجم زیادی مو روی شانه مشاهده کنید.

زمانی که ریزش موهای فرد غیر طبیعی باشد با کمتر شدن تراکم مو هم رو به رو هستیم و تقریبا به مرور کف سر دیده می شود که این ریزش نگران کننده خواهد بود. اما در چرخه تعداد ریزش طبیعی مو جای نگرانی نیست، هر مویی که بریزد یک نوزاد مو از همان فولیکول رشد خواهد کرد که این تارها ظریف و کوتاه هستند اما به حفظ تراکم موها کمک می کنند.

چرخه زندگی مو

شاید ندانید که مو یک چرخه زندگی دارد که به مراحل: رشد، استراحت و ریزش تقسیم می شود. تمامی موهایی که روی سر انسان هستند در واقع در فاز استراحت به سر می برند. در ادامه این چرخه زندگی مو را باهم بررسی می کنیم.

چرخه زندگی مو

– مرحله رشد (آناژن)

ساختار مو از فولیکول، ریشه و ساقه تشکیل شده است. فولیکول ها بستر تقسیم سلولی، تغذیه و رشد موها هستند و یک نقطه بسیار حیاتی برای مو محسوب می شوند. مرحله رشد یا آناژن در واقع مرحله زایش مو است در این زمان در فولیکول به سرعت تقسیم سلولی اتفاق افتاده و موها از لایه های پوست سر به بیرون هدایت می شوند.

درست می توان شبیه به یک گیاه که جوانه می زند مرحله رشد مو را متصور شد. این مرحله در واقع مرحله رشد و طول عمر مو محسوب می شود. اگر دقت کرده باشید برخی افراد هیچ وقت دارای موی بلند نمی شوند و موهای آنها همیشه در یک حد باقی می ماند یعنی دوره آناژن این افراد کوتاه تر است. مرحله رشد و ماندگاری مو در فاز آناژن در یک سیکل سالم بین 5 تا 6 سال است.

– مرحله استراحت (کاتاژن)

پس از طی کردن دوره آناژن موها وارد فاز کاتاژن می شوند. در این مرحله پیاز مو به حالت استراحت در می آید و دیگر مو رشد نمی کند. این مرحله استراحت بین دو تا سه هفته به طول می انجامد و برای ریزش آماده می شوند.

– مرحله ریزش (تلوژن)

آخرین فاز چرخه زندگی مو مرحله تلوژن است که در واقع ریزش اتفاق می افتد. در این مرحله فولیکول فعالیت خود را متوقف کرده و برای تقسیم سلولیِ نوزاد موی جدید، آماده می شود و پس از چند هفته موی قدیمی ریخته و موی جدید از ریشه جایگزین آن خواهد شد.

ریزش موی غیر طبیعی چگونه است؟

در برخی مواقع بدن در حالت خطرناکی از ریزش مو قرار می گیرد که علل و عوامل متعددی دارد.

ریزش موی غیر طبیعی

کمبود مواد مغذی: در برخی مواقع بدن به علت فقر مواد مغذی مانند ویتامین ها، مینرال ها و مواد معدنی ممکن است غذا رسانی به موها را متوقف کند. در این حالت به دلیل تغذیه نشدن مو فولیکول ضعیف شده و موها می ریزند.

عدم تعادل هورمونی: تغییرات هورمونی معمولا برای زنان بیشتر اتفاق می افتد زیرا زنان در دوره های خاص هورمونی قرار می گیرند که بارداری، قاعدگی، مصرف داروی صدبارداری و یائسگی نام دارند. در این دوران بدن زنان با بالا و پایین شدن هورمون ها مواجه می شود که در رشد و حیات موها بسیار تاثیر دارد و ممکن است مو را به سرعت وارد فاز تلوژن کنند.

ریزش موی ارثی: این نوع از ریزش سلامتی فرد را تهدید نمی کند اما باعث می شود تا فرد حجم زیادی از مو را متناسب با الگوی ریزش خاصی از دست بدهد. در این نوع از ریزش مو ژن ها دخیل هستند که از والدین به افراد منتقل می شود.

تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان چیست؟

تعداد ریزش طبیعی مو در زنان و مردان تقریبا یکسان است یعنی الگوی تراکم مو تاثیری در ریزش طبیعی ندارد و بیشتر به ریزش موی ارثی مربوط می شود که به لحاظ ظاهری در زنان و مردان متفاوت است در ریزش مو با الگوی زنانه معمولا با خالی شدن تراکم موها در فرق سر همراه است که علاوه بر ریزش موی ارثی به سطح هورمون هم بستگی دارد که البته نمی توان به طور قطعی گفت عدم تعادل کدامین هورمون در زنان ممکن است به ریزش مو با این الگوی خاص بیانجامد. با بالا رفتن سن زنان معمولا تراکم موها کم تر و تارهای مو نازکتر و کم رنگ تر می شود.

در ریزش مو با الگوی مردانه خالی شدن موها در خط رویش و شقیقه ها و در برخی مواقع فرق سر متمایل به پشت سر خالی می شود که در مردان بسیار شایع و شدید تر از زنان اتفاق می افتد. بررسی ها و مشاهدات علمی نشان می دهد که عدم تعادل هورمون آندروژن در مردان سبب این نوع از ریزش موست و حالتی پیش رونده دارد که می تواند هورمونی یا ارثی باشد.

تفاوت ریزش مو در آقایان و بانوان

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

کودکان نیز همانند بزرگسالان به ریزش مو دچار می شوند. اما یک اتفاق شایع نیست و معمولا به علت اختلال در پوست سر رخ می دهد که بهتر است به محض مشاهده درمان شود. ریزش موی طبیعی کودکان در حدی است که سلامتی آنها را تهدید نکند برای همین تعدادی از دلایل عمده ریزش در کودک را بررسی می کنیم تا بدانیم چه میزان ریزش مو طبیعی است؟

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است؟

کم خونی: کودکانی که دچار کم خونی باشند از چرخه ریزش طبیعی مو برخوردار نیستند زیرا به علت کمبود گلوبول های قرمز اکسیژن رسانی و غذا رسانی به اندام ها و مخصوصا موها مختل می شود. در صورت وجود کم خونی در کودک این عارضه باید درمان شود و در غیر این صورت علاوه بر ریزش مو ممکن است سلامتی اندام های دیگر به خطر افتد.

سوءِ تغذیه: کمبود برخی از ویتامین ها و مواد مغذی در بدن کودک نظیر زینک و ویتامین های B مخصوصا بیوتین، به طور قطع حجم موهای کودکان را کم می کند. بدن کودکان همچون بزرگسالان از یک چرخه رشد مو پیروی می کند پس باید دقت داشت تا همیشه تغذیه سالم و غنی داشته باشند. کمبود آهن ، روی و ویتامین B میتواند تعداد ریزش طبیعی مو در کودک را به خطر بیاندازد.

عفونت قارچی پوست سر: برخی کودکان در معرض آلودگی ها قرار می گیرند و یا به علت بهداشت نامناسب ممکن است دچار عفونت های قارچی در پوست سر شوند. این عفونت های قارچی معمولا ریزش موهای منطقه ای را به همراه دارند که با مصرف داروهای ضد قارچ و شامپوهای دارویی قابل درمان است.

عدم تعادل در غدد تیروئید: اختلال در تیروئید کودکان معمولا اتفاق می افتد که موسوم به کم کاری یا پرکاری تیروئید است که چاقی بیش از حد و یا لاغری، استرس، بی خوابی و ریزش موها را نیز به همراه دارد.

کلام پایانی

با بررسی ریزش طبیعی مو دریافتیم که به طور معمول در یک چرخه سالم، ریزش امری طبیعی است اما تا جایی که تراکم موها کم نشده و سلامتی فرد را به خطر نیاندازد. اگر ریزش مو با حجم زیادی را هر روزه مشاهده می کنید این اتفاق کاملا غیر عادی است و می تواند به دلایل ارثی، هورمونی، کمبود مواد مغذی و یا بیماری های زمینه ای رخ بدهد. بنابراین در کوتاه ترین زمان به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید تا فولیکول های مو سلامتی خود را بازیافته و رشد موها به چرخه طبیعی خود بازگردند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه