ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

مصرف امگا ۳ در بارداری

مقدار مصرف قرص امگا 3 در بارداری چقدر باید باشد؟

فهرست محتوا

تغذیه در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، در واقع هر آنچه که مادر به عنوان مواد غذایی مصرف می کند جنین هم قادر به تغذیه از آن خواهد بود. در مواد غذایی ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب وجود دارند. اسیدهای چرب امگا 3 خانواده مهمی از عناصر تشکیل دهنده مورد نیاز در بارداری و شیردهی هستند. بدن انسان به خودی خود قادر به تولید این اسیدهای چرب ضروری نیست و باید حتما آنها را از مواد غذایی دریافت نمود. با توجه به اهمیت مصرف امگا ۳ در بارداری تصمیم داریم تا در این متن از داروخانه آنلاین ویتامین ث میزان و مقدار مصرف آن را بررسی کنیم.

بهترین زمان مصرف امگا 3 در بارداری

تغذیه در دوران قبل از بارداری برای لقاح بسیار اهمیت دارد. از این رو افرادی که قصد بارداری دارند باید 6 ماه قبل از آن از مکمل های حاوی ویتامین و اسیدهای چرب استفاده کنند. البته مهم است که میزان مصرف امگا 3 در بارداری را هم معتدل نگه داشت. بهتر است این اسید چرب ضروری را از مواد غذایی دریافت کرد اما اگر امکان استفاده از آنها نباشد باید از مکمل ها استفاده نمود. مصرف امگا ۳ در بارداری بهتر است از هفته 12 بارداری آغاز شود.

بهترین زمان مصرف امگا 3 در بارداری

مقدار مصرف قرص امگا 3 در بارداری

باید دقت کنید که بارداری یک دوره بسیار حساس است که مغز و بدن جنین در حال شکل گیری است از این رو هر مکمل و دارویی را نباید بی رویه مصرف کرد و حد مجاز را باید رعایت نمود. اسیدهای چرب امگا 3 و روغن های ماهی را در دوران بارداری می توان استفاده کرد اما مصرف بیش از حد آنها می تواند موجب لخته شدن خون در رگ و تاثیر منفی بر رشد مغر جنین و سیستم عصبی آن داشته باشد. بنابراین بهتر خواهد بود تا دوز مصرف امگا 3 در بارداری با تشخیص پزشک بین 300 تا 600 میلی گرم باشد.

مقدار مصرف قرص امگا 3 در بارداری

منابع سرشار از امگا 3 کدامند؟

همانطور که می دانید بدن انسان قابلیت تولید اسیدهای چرب ضروری را ندارد پس باید آنها را از منابع غذایی دریافت کنیم. با مصرف برخی مواد غذایی مغذی می توان به بدن امگا 3 رساند. بیشترین درصد امگا 3 در جانوران دریایی یافت می شود.

منابع سرشار از امگا 3

✅ ماهی سالمون

✅ ماهی خاردار

✅ ماهی ساردین

✅ میگو

✅ ماهی قزل آلا

✅ خاویار

✅ جلبک دریایی

✅ دانه چیا

✅ شاهدانه

✅ تخم کتان

✅ گردو

✅ لوبیای سویا

✅ لوبیا قرمز

✅ روغن سویا

✅ تخم مرغ

اهمیت مصرف امگا 3 در بارداری

مصرف غذاهای سرشار از امگا 3 می تواند افراد را از ابتلا به بیماری های قلبی حفظ کند و از التهابات بدنی بکاهد. در زنان باردار مصرف امگا 3 موجب ساخت سلول های مغز و چشم جنین می شود. امگا 3 از زایمان زودرس جلوگیری می کند که می تواند باعث مرگ جنین شود همچنین افسردگی پری ناتال که نوعی افسردگی حین بارداری است می توان با مصرف امگا 3 از آن جلوگیری کرد یا درصد آن را کاهش داد. هر آنچه که مادر مصرف کند جنین هم از آن تغذیه خواهد کرد. با توجه به اینکه مصرف امگا ۳ در بارداری به رشد بهتر جنین و اندام های آن کمک می کند پس باید این مکمل را از هفته 12 بارداری مصرف نمود.

چرا باید در بارداری از ماهی بدون جیوه استفاده کنیم؟

آب دریا و اقیانوس ها مملو از جیوه است که آبزیان با زندگی در آن این ماده را در بدن خود دارند. در بدن اکثر ماهی ها درصد کمی از جیوه موجود است اما یکی از منابع اصلی اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 محسوب می شوند. با بالا رفتن جیوه در بدن مادر باردار می تواند مشکلاتی را برای خود فرد و جنین به وجود آورد نظیر اختلال در شکل گیری کلیه، مغز و سیستم اعصاب و مشکلات شنوایی و بینایی، که ایمن ترین راه برای مصرف امگا ۳ در بارداری استفاده از مکمل امگا 3 بدون جیوه است. اگر تمایل به مصرف ماهی در دوران بارداری دارید بهتر خواهد بود تا از گزینه های زیر مصرف کنید.

چرا باید در بارداری از ماهی بدون جیوه استفاده کنیم؟

✅ قزل آلا آب شیرین

✅ ساردین

✅ شاه ماهی

✅ ماهی آنچوی

✅ ماهی سالمون

تاثیر امگا 3 بر هوش جنین

اگر بخواهیم علمی به این مساله نگاه کنیم باید ابتدا متوجه باشیم که مواردی نظیر هوش بیشتر به ژنتیک مربوط می شود اما با این حال مصرف امگا 3 در بارداری می تواند شکل گیری اعصاب مغز را بی نقص پیش ببرد. امگا 3 در روند رشد مغز و سیستم عصبی جنین نقش مهمی دارد البته به شرط اینکه فاقد جیوه باشد. می توان هفته ای 2 تا 3 بار از ماهی های چرب حاوی امگا 3 در بارداری مصرف نمود و یا اگر تمایل به مصرف ماهی ندارید با نظر پزشک از مکمل امگا 3 بدون جیوه استفاده کنید.

تاثیر امگا 3 بر هوش جنین

تاثیر امگا 3 بر زیبایی جنین

به طور علمی ثابت شده است امگا 3، سلنیوم و منگنزی که از طریق جفت وارد بدن جنین می شود در زیبایی آن نقش دارد اما بازهم نمی توان با این مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 ژنتیک کودک را در رابطه با ظاهر او تغییر داد. با این حال مصرف امگا 3 در بارداری به میزان متعادل، موجب پوست صاف و موهای شاداب در جنین پس از تولد می شود. به نظر می رسد چیزی که به طور علمی ثابت شده است و می توان مهم تر از هر چیزی الزام استفاده امگا 3 در بارداری باشد، تاثیر آن بر شکل گیری شبکیه چشم، سیستم اعصاب و مغز جنین و جلوگیری از زایمان زودرس و کم وزنی آن است.

فواید امگا 3 در بارداری برای جنین

در این قسمت می خواهیم فواید امگا 3 برای جنین را بررسی کنیم.

فواید امگا 3 در بارداری برای جنین

✅ تاثیر بر رشد مغزی جنین

هر قسمت از بدن جنین برای رشد و تکامل به یک ماده مغذی نیاز دارد، امگا 3 در شکل گیری اعصاب مغزی و مرکزی بسیار تاثیر گذار است تا حدی که می تواند از آسیب های مغزی دوران جنینی نیز جلوگیری کند.

✅ رشد بینایی

تحقیقات نشان می دهد که مادرانی که از اسیدهای امگا 3 DHA بیشتری مصرف کرده اند غشای خارجی بینایی جنین آنها بهتر شکل گرفته و هماهنگی های اعصاب چشم و مغز آنها بهتر عمل می کنند.

✅ وزن گیری جنین

شواهد نشان می دهد مصرف امگا 3 در سه ماهه سوم بارداری موجب وزن گیری سالم جنین شده و از کمبود وزن آن در هنگاهم تولد جلوگیری می کند.

✅ جلوگیری از زایمان زودرس

یکی از شایع ترین علت های مرگ و میر نوزادان تا درصد زیادی زایمان های زودرس است یعنی زایمان هایی که قبل از 37 هفتگی اتفاق می افتد. نوزادانی که سریع تر از موعد به دنیا می آیند در سیستم شکل گیری بینایی و مغز و علی الخصوص یادگیری دچار نقص می شوند. EPA موجود در اسیدهای چرب امگا 3 از تولید بیش از حد ایکوزانوئید ها که در ایمنی و التهاب نقش دارند و از بالا رفتن پروستاسیکلین در خون جلوگیری می کند و به همین جهت در جلوگیری از زایمان زودرس تاثیر گذار است.

آیا همه مادران باردار نیازمند دریافت مکمل امگا 3 می باشند؟

همانطور که بررسی کردیم مصرف امگا ۳ در بارداری هم برای مادر و هم برای جنین ضروری است. تاثیر امگا 3 در مادر باردار از افزایش فشار خون، بالا رفتن هورمون کوتیزول و استرس جلوگیری کرده و زایمان راحت تری را موجب می شود و در تاثیرات آن بر جنین هم می توان پشتیبانی از رشد مغز و بینایی و IQ را نام برد.

با توجه به اینکه بدن انسان قابلیت ساخت امگا 3 را ندارد باید آن را به صورت خوراکی یا از طریق مکمل ها یا خوراکی ها جذب کند. بهتر است که با مصرف مواد غذایی حاوی امگا 3 این ماده را به بدن رساند اما با تشخیص پزشک می توان از مکمل امگا 3 بدون جیوه هم استفاده کرد.

آیا مصرف امگا 3 در بارداری ضروری است؟

مصرف اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری از الزامات است زیرا هر کدام از این مواد بر روی قسمتی خاص از شکل گیری و تکامل مغز و بدن کودک تاثیر می گذارد.

آیا مصرف امگا 3 در بارداری ضروری است؟

آیا امگا 3 بعد از زایمان هم ضروری است؟

مصرف امگا ۳ در بارداری و چند ماه پس از زایمان بسیار ضروری است زیرا هم از افسردگی پس از زایمان جلوگیری می کند و هم برای رشد کودک شیرخوار و جلوگیری از آلرژی های دوران نوزادی، تقویت هوش کلامی و سیستم ایمنی نوزاد مفید است.

کلام پایانی

مصرف امگا ۳ در بارداری قبل و پس از آن بسیار مهم است. در این متن فواید، اهمیت مصرف و میزان استفاده روزانه از امگا 3 را باهم بررسی کردیم. نکته قابل توجه مصرف امگا 3 برای زنان باردار این است که باید طبق نظر پزشک از این ماده استفاده کنند حتی اگر تصمیم به خوردن ماهی برای جذب غذایی این اسید چرب دارید تحت نظر پزشک باید این رژیم غذایی را در پیش بگیرید. دوران بارداری در تکامل جنین بسیار تاثیر گذار است و باید در مصرف مکمل ها و داروها بسیار دقت شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه