ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

لیمو ترش برای پوست

لیمو ترش چه خاصیتی برای پوست صورت دارد؟

فهرست محتوا

لیمو برای پوست صورت مفید است یا مضر؟ اینجا به تمام سوالات شما درباره لیمو ترش برای پوست صورت پاسخ داده ایم.

ما در داروخانه آنلاین ویتامین ث افتخار آشنایی با شما را داریم. در این مقاله در تلاشیم به شما کمک کنیم قبل از خرید محصول مورد نیازتان با داشتن اطلاعات لازم و کافی درباره محصول، بتوانید انتخابی درست و رضایت بخش داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید:

لیمو به عنوان منبع غنی ویتامین C و سیتریک اسید، به سم زدایی شناخته شده است؛ مخصوصاً وقتی چند اسلایس تازه از آن به آب آشامیدنی اضافه شود. به دلیل فواید خوردن لیمو برای سلامتی، استفاده از لیمو به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری های پوستی مانند لکه های پیری و آکنه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

با این حال، استفاده از لیمو ترش بر روی پوست صورت بیشتر از آنکه مفید باشد می تواند به پوست آسیب برساند. در این مقاله به بررسی خطرات احتمالی و فواید آب لیمو برای پوست می پردازیم.

مزایای استفاده از لیمو ترش برای پوست

مزایای ظاهری استفاده از لیمو بر روی پوست به اسیدیته طبیعی این مرکبات و همچنین ویتامین C آن مربوط می شود. گاهی از لیمو برای موارد زیر استفاده می شود:

مزایای استفاده از لیمو ترش برای پوست

1. درمان آکنه

آب لیمو به دلیل داشتن سطح اسیدی خاصیت قابض دارد. ترکیباتی با سطح pH بالا مانند لیمو می توانند به کاهش التهاب و چربی که ممکن است منجر به آکنه شود، کمک کنند.

علاوه بر این، اسید سیتریک، نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، می تواند به تجزیه سلول های مرده پوست که به شکل های غیر التهابی آکنه مانند جوش های سرسیاه منجر می شود، کمک کند.

2. اثرات ضد میکروبی

لیموها همچنین دارای اثرات ضد میکروبی هستند. ممکن است به مهار باکتری های پروپیونی باکتریوم آکنس که منجر به آکنه التهابی می شوند، کمک کند. لیمو همچنین دارای اثرات ضد قارچی است که ممکن است به درمان بثورات و قارچ های سر که گاهی اوقات با درماتیت سبورئیک ایجاد می شود، کمک کند.

3. روشن کننده پوست یا مو

مرکباتی مانند لیمو نیز ممکن است در روشن شدن لکه های پیری یا زخم های آکنه و همچنین موهای صورت موثر باشند.

4. درمان پسوریازیس و شوره سر

از آنجا که آب لیمو می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد. نظریه این است که ممکن است پوسته های ناشی از پسوریازیس و شوره را نیز تسکین دهد. اثرات حذف پوسته ها به سطح طبیعی اسید سیتریک لیمو نسبت داده می شود، زیرا AHA ها دارای لایه برداری روی پوست هستند.

5. افزایش کلاژن

برخی افراد بر این باورند که مرکبات یک روش طبیعی برای افزایش کلاژن پوست صورت است. کلاژن به خودی خود پروتئینی است که به طور طبیعی با افزایش سن تجزیه می شود و در نتیجه می تواند خطوط و چین و چروک های ریز ایجاد کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان ممکن است از رادیکال های آزاد که به کلاژن آسیب می رسانند جلوگیری کرده و پوست صاف تری را به دنبال داشته باشد.

قرص کلاژن به عنوان یک مکمل غذایی به طور گسترده به منظور بهبود سلامت پوست و مو استفاده می‌شود. کلاژن نیز یک پروتئین حیاتی است که ساختار و قوام پوست، مو و بافت ناخن‌ها را تقویت می‌کند. با گذشت زمان، سطوح کلاژن در بدن کاهش می‌یابند و ممکن است باعث چروک، ضعف سلامت پوست و ریزش موها شوند. مصرف قرص کلاژن به بدن کمک می‌کند تا این مشکلات تا حد زیادی بهبود یابد.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی برای استفاده از لیمو روی صورت

لیمو عوارض جانبی بیشتری نسبت به فواید آن برای پوست دارد، و این مسئله آن را به یک گزینه درمان خانگی خطرناک برای مراقبت از پوست تبدیل می کند. اگر پوست حساسی دارید یا بعد از استفاده از لیمو صورت خود را در معرض نور خورشید قرار می دهید، خطرات آن بیشتر می شود.

1. سوزش پوست

سوزش پوست رایج ترین عارضه جانبی استفاده از اسیدهای میوه است. لیمو بسیار اسیدی است که می تواند پوست شما را تحریک کند. ممکن است خشکی، قرمزی و پوسته ریزی بیش از حد پوست را تجربه کنید. اگر پوست حساسی دارید این عوارض می توانند بدتر شوند. به عنوان یک قاعده کلی، افرادی که دارای پوست حساس هستند باید از مصرف موضعی لیمو خودداری کنند.

2. فیتو فوتودرماتیت

فیتوفوتودرماتیت نوعی واکنش پوستی به مرکبات و سایر عوامل مقصر مانند جعفری، کرفس و هویج است. هنگامی که مواد مرکبات روی پوست خود دارید و پوستتان در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، ممکن است واکنش التهابی ایجاد شود. این امر می تواند به علائمی مانند قرمزی، تورم و تاول منجر شود.

3. لوکودرما

لوکودرما، که به ویتیلیگو نیز معروف است، زمانی رخ می دهد که پوست به دلیل از دست دادن ملانین، ماده ای که عامل ایجاد رنگ طبیعی پوست است، روشن می شود. در حالی که برخی از افراد از لیمو برای روشن کردن لکه های تیره روی پوست استفاده می کنند، در عوض ممکن است لکه های سفید بزرگی ایجاد شود.

4. آفتاب سوختگی

مرکبات به صورت موضعی نیز می توانند خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند. هرگز لیمو را قبل از بیرون رفتن در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و تا چند روز قبل از هرگونه فعالیت برنامه ریزی شده در فضای باز از آن استفاده نکنید.

آیا می توان از لیمو ترش به صورت روزانه استفاده کرد؟

اگر تصمیم دارید لیموی تازه را به عنوان درمان صورت امتحان کنید، می توانید با برنامه های روزانه یکبار شروع کنید. در حالت ایده آل، هنگامی که علائم بهبودی را مشاهده کردید، استفاده از لیمو را کنار بگذارید. اگر می دانید که قرار است در معرض نور آفتاب باشید نباید از لیمو استفاده کنید، زیرا این کار می تواند خطر آفتاب سوختگی و سایر عوارض جانبی را افزایش دهد.

آیا می توان از لیمو در طول شب استفاده کرد؟

لیمو بسیار اسیدی است و ممکن است تشخیص عوارض جانبی که شبانه شروع به ایجاد می کند، دشوار باشد. بهتر است استفاده از محصول را در طول روز شروع کنید، زمانی که می توانید پوست خود را زیر نظر داشته باشید. همچنین اگر پوست حساسی دارید گذاشتن لیمو بر روی پوست در طول شب گزینه مناسبی نیست.

نحوه استفاده ایمن از لیمو روی صورت

هنگام استفاده از لیمو به طور مستقیم روی صورت خود، باید مانند استفاده از محصولات مراقبت از پوست رفتار کنید. از لیمو به دلیل قدرت و عوارض احتمالی آن، فقط باید به عنوان یک درمان موضعی استفاده شود.

نحوه استفاده ایمن از لیمو روی صورت

  1. تست پچ را روی ناحیه بازو انجام دهید. قبل از استفاده از لیمو روی صورت خود، یک تا دو روز صبر کنید تا مطمئن شوید هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی شود.
  2. مقدار کمی از آب لیموی تازه را روی یک پنبه فشار دهید. پنبه را با فشار ملایم روی ناحیه مورد نظر پوست قرار دهید.
  3. هنگامی که آب لیمو خشک شد، می توانید بقیه روال مراقبت از پوست خود را ادامه دهید.
  4. با یک برنامه روزانه شروع کنید، به طور بالقوه تا دو بار در روز کار کنید.
  5. در صورت بروز عوارض جانبی مصرف را متوقف کنید.

توصیه های دیگر برای درمان پوست صورت

با توجه به خطرات استفاده از لیمو روی صورت، بهتر است از سایر روش های درمانی استفاده کنید که شناخته شده اند و بدون آسیب رساندن به پوست کمک می کنند. در مورد موارد زیر با یک متخصص پوست مشورت کنید:

  • آلوئه
  • روغن نارگیل
  • روغن اسطوخدوس
  • اسانس لیمو (رقیق شده با روغن حامل)
  • روغن درخت چای (رقیق شده با روغن حامل)
  • زردچوبه
  • ماست

آیا لیمو ترش برای پوست صورت ضرر دارد؟

گرچه استفاده از لیموهای طبیعی بر روی صورت می تواند وسوسه انگیز باشد، اما فقط مقادیر کمی از آن به عنوان یک درمان موضعی بی خطر است؛ در صورتی که پوست در وهله اول بتواند مرکبات را تحمل کند.

اگر هنوز می خواهید از لیمو استفاده کنید، از محصولاتی که حاوی عصاره میوه هستند استفاده کنید تا همچنان از AHA و ویتامین C بهره مند شوید. همچنین می توانید برای درمان هرگونه بیماری خاص پوستی به متخصص پوست مراجعه کنید. آنها می دانند که کدام درمان ها برای پوست شما بی خطر هستند و از کدام روش ها باید اجتناب کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه