ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

ارسال رایگان برای سفارشات بالای 750 هزار تومان

کمبود امگا ۳ در کودکان

نشانه های کمبود امگا 3 در کودکان

فهرست محتوا

تغذیه برای کودک از اهمیت ویژه ای بر خوردار است و کمبود مواد مغذی در بدن آنها با نشانه و علائم های جسمی بروز پیدا می کند که در سلامتی فیزیکی و رشد تاثیر گذار است. امگا 3 اسیدهای چرب ضروری است که باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود تا کودک در طول رشد خود با عارضه های کمبود امگا 3 رو به رو نگردد. برای اینکه بتوانیم متوجه کمبود این اسید چرب ضروری در کودکان شویم باید نشانه های آن را در بدن کودک دنبال کنیم. در این متن از مطالب داروخانه آنلاین ویتامین ث به نشانه های کمبود امگا 3 در کودکان می پردازیم.

فواید امگا 3 برای کودک

امگا 3 یک اسید چرب ضروری است که هم برای بدن بزرگسالان و هم کودکان لازم است اما بدن انسان قادر به تولید آن نیست پس باید این ماده را از طریق تغذیه دریافت کرد. امگا 3 در کودک سبب بهبود عملکرد مغز، یادگیری، کیفیت حافظه و سیستم ایمنی می شود. که در ادامه فواید آن را به تفصیل بررسی می کنیم.

فواید امگا 3 برای کودک

– عملکرد مغزی بهتر

کودک در سالهای نخست زندگی شروع به یاد گرفتن می کند از این رو عملکرد مغز در این دوران در یادگیری او تاثیر دارد. مصرف امگا 3 می تواند عملکرد مغز را بهتر کرده و خلق و خوی کودک را تنظیم کند. کمبود امگا 3 در کودکان می تواند سبب افسردگی نیز شود که دریافت کافی آن در رژیم غذایی نتیجه مثبتی بر افسردگی نیز دارد.

– خواب مفیدتر

کودک برای اینکه رشد بهتری داشته باشد لازم است که کافی بخوابد و استراحت کند. در طول مدت خواب، بدن فرصت این را دارد تا به رشد اندام ها و تنظیم هورمون های رشد بپردازد. طبق تحقیقات علمی ثابت شده است که یکی از عوارض کمبود امگا 3 در کودکان اختلال در خواب است و کودک نمی تواند خواب راحت و مفیدی داشته باشد.

– جلوگیری از مشکلات تنفسی (آسم)

یکی از ویژگی های امگا 3 این است که التهابات را کاهش می دهد. آسم در کودک می تواند هم به علت نقص سیستم ایمنی و هم به علت التهاب و حساسیت بروز پیدا کند که یکی از عارضه های کمبود امگا 3 در کودکان است. مصرف مناسب این اسید چرب می تواند از این عارضه جلوگیری و یا به بهبود آن کمک کند. ( مصرف امگا 3 می تواند از آسیب های ناشی از آلودگی هوا بر سیستم تنفسی کودک نیز موثر عمل کند)

– کاهش اختلال بیش فعالی و نقص توجه

ADHD یک اختلال پیچیده عصبی محسوب می گردد که به آن نقص توجه و بیش فعالی هم گفته می شود که با خود بی قراری، آشفتگی های عاطفی، عدم تمرکز، پرهیز از کارهایی که به تلاش ذهنی نیازمند است، بی نظمی مشکل ساز و فراموشی را به همراه دارد. مصرف امگا 3 می تواند به بهبود این اختلال و کنترل آن کمک کند و کمبود امگا 3 عدم تمرکز را در این کودکان به همراه دارد.

– کارکرد صحیح تیروئید

غده تیروئید در بدن مشابه یک نیروگاه متابولیک عمل می کند که اختلال در آن موجب کند شدن فرآیندهای بدن می شود. کمبود امگا 3 در کودکان می تواند کم کاری تیروئید را به همراه داشته باشد که بر روی بسیاری از اندام ها تاثیرات منفی می گذارد. تغذیه مناسب حاوی امگا 3 می تواند ترشح هورمون های تیروئید را حمایت کرده و تنظیم کند و واکنش های خود ایمنی، بروز استرس در کودک را بهبود بخشد.

نشانه ها و علائم کمبود امگا 3 در کودکان

کودک هیچ نظارتی بر روی تغذیه خود ندارد پس نیاز است برای آن یک رژیم غذایی حاوی امگا 3 ترتیب دهید در غیر اینصورت با عوارض کمبود امگا 3 در کودکان رو به رو می شوید که به صورت نشانه های زیر بروز پیدا می کند.

نشانه ها و علائم کمبود امگا 3 در کودکان

  • احساس بی حالی و ضعف
  • چرخه خواب منقطع
  • مشکلات پوستی (خشکی پوست صورت و پوست سر، خارش پوست بدن)
  • عدم تمرکز کافی و پرش فکری
  • مشکلات غضروفی، درد مفصل و بروز التهاب در استخوان
  • قرمزی چشم و خشکی بیش از حد آن
  • استرس و اضطراب شدید
  • پرخاشگری و بد خلقی
  • موی شکننده و خشک
  • ناخن های شکننده

بهترین مارک قرص امگا 3 برای کودکان

مصرف مکمل امگا 3 با تشخیص پزشک می تواند در جبران کمبود امگا 3 موثر باشد از این رو مهم است تا یک مکمل خوب و با کیفیت برای کودک خود تهیه کنید. امگا 3 برای ادامه حیات بدن ضروری است و می توان از طریق مصرف مکمل های امگا 3 آن را تامین نمود.

 

سافت ژل امگا ویژن کودکان دانا

این محصول می تواند مورد استفاده کودکان و نوجوانان قرار گیرد و نیاز روزانه آنها را به امگا 3 بر طرف می نماید. این مکمل علاوه بر امگا 3 دارای یک دوز مشخصی از ویتامین D نیز است و بر روی تقویت حافظه، قدرت بینایی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهابات مفصل و استخوان های سالم تاثیر گذار است.

عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد امگا 3 در کودکان

مصرف بی رویه از هر دارو یا مکمل غذایی می تواند عوارضی را در پی داشته باشد. کودکان بدنی حساس دارند و از این رو برای آنها مکمل های غذایی مخصوص کودک طراحی می شود که در هر وعده مصرفی میزان مشخصی از مواد ضروری در آن قرار داده شده است. عوارض مصرف زیاد امگا 3 معمولا خفیف است اما گاهی هم به یکباره و شدید بروز پیدا می کند. مصرف مکمل ها و مخصوصا امگا 3 را به خود کودک نسپارید زیرا ممکن است در اندازه مصرف آن افراط کند. از عوارض مصرف بیش از حد امگا 3 در کودک می توان به موارد زیر اشاره داشت.

عوارض جانبی احتمالی مصرف زیاد امگا 3 در کودکان

دوز مناسب امگا 3 برای کودکان

برای بر طرف نمودن کمبود امگا 3 در کودکان اگر از مکمل های امگا 3 استفاده می کنید بهترین راهنما دستور مصرف ذکر شده در جعبه همان مکمل است. اگر پزشک مکمل امگا 3 را تجویز کرده است مطابق با توصیه آن پیش بروید. در هر حال میزان دوز مصرفی امگا 3 در کودک دختر و پسر متفاوت است که در یک جدول راهنما مشخص کرده ایم.

دوز مناسب امگا 3 برای کودکان

سن کودککودک دخترکودک پسر
1 الی 12 ماهه0.5 گرم0.5 گرم
1 الی 3 ساله0.7 گرم0.7 گرم
4 الی 8 ساله0.9 گرم0.9 گرم
9 الی 12 ساله1 گرم1.2 گرم
13 الی 18 ساله1.1 گرم1.6 گرم

زمان مصرف امگا 3 برای کودکان

به طور کلی بهتر است مکمل امگا 3 را به همراه یک وعده غذایی کامل به کودک بخورانید. بهترین وعده صبحانه است و اگر کودک شما صبحانه کاملی نمی خورد می توانید وعده های دیگر را نیز انتخاب کنید. محدودیت خاصی برای مصرف حتمی امگا سه در حین غذا خوردن وجود ندارد اما چون گوارش کودک حساس است بهتر خواهد بود همراه با وعده غذایی میل شود تا از عوارض احتمالی امگا 3 جلوگیری کند.

چگونه کمبود امگا 3 در کودک را تشخیص دهیم؟

وقتی با کودک خود وقت می گذرانید می توانید شرایط فیزیکی و روحی او را تحت نظر داشته باشید. اگر کودک شما در یادگیری با مشکل مواجه شده است یا تمرکز کافی برای دیدن برنامه کودک و بازی کردن را ندارد می تواند دچار عوارض کمبود امگا 3 در کودکان شده باشد. ضمن اینکه کمبود امگا 3 در کودکان با افسردگی و بدخلقی، استرس و عدم صبر کافی در شنیدن حرف ها بروز پیدا می کند. بهتر است اگر با مشکلات اینچنینی رو به رو شدید به تغذیه کودک دقت کرده یا به پزشک اطفال مراجعه کنید. کمبود امگا 3 در کودکان همچنین با تضعیف سیستم ایمنی، مشکلات پوست، مو و ناخن نیز قابل تشخیص خواهد بود.

تشخیص کمبود امگا 3 در کودک

منابع امگا 3 برای کودکان

یک تغذیه سالم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی به علاوه اسیدهای چرب می تواند تضمین سلامتی و هوش کودک شما باشد. بهتر است برای تامین امگا 3 ضروری در بدن کودک از مواد غذایی زیر استفاده کنید که ماهی ها مهم ترین آنها هستند. اگر کودک شما طعم ماهی را دوست ندارد می توانید آن را به صورت سوپ و یا همراه با سبزیجات به او بخورانید و در غیر اینصورت از دیگر مواد خوراکی استفاده کنید.

  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • کنسرو ماهی تن
  • ماهی قزل آلای آب شیرین
  • شاه ماهی
  • صدف خوراکی
  • میگو
  • مغزیجات ( گردو، بادام، بادام هندی)
  • تخم مرغ
  • آووکادو
  • شیر و ماست غنی شده با امگا 3

منابع امگا 3 برای کودکان

کلام پایانی

در این مقاله فواید و عوارض کمبود امگا 3 در کودکان را بررسی کردیم. با توجه به ضرورت وجود این اسید چرب در بدن کودک و سلامت فیزیک و روان او، بهتر خواه بود تا حتما از منابع غذایی ذکر شده در تغذیه او استفاده کنید. به یاد داشته باشید مصرف مکمل های غذایی امگا 3 تنها کامل کننده یک رژیم غذایی برای کودک است و نمی توان از آن به جای یک تغذیه اصولی استفاده نمود. مصرف مکمل های امگا 3 را تحت نظر پزشک و یا دکتر داروساز برای کودک خود در نظر بگیرید و از استفاده بیش از حد آن خودداری کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    0
    لیست محصولات
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه